خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

نهادهای مدنی فریاد ملت در مورد دغدغه‌های زیست محیطی باشند

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۰۹۶

استفاده از فشاری که بر مردم به دلیل مشکلات زیست محیطی وارد می‌شود، برای پیشبرد اهداف سیاسی و جناحی کار شایسته‌ای نیست.

معاون اول رئیس جمهور ضمن تشریح آخرین چالش‌های زیست محیطی کشور گفت: در طرح‌ها و برنامه‌های توسعه، دولت به صورت جدی به مسائل زیست محیطی توجه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاحیه چهاردهیم نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست گفت: مطمئنا در جهان همه کشورها و دولت‌ها به دنبال اقتدار نظام خودشان هستند که یکی از مولفه‌های اصلی این اقتدار، ‌ اقتصاد و دستیابی به رفاه مردمی است.

وی افزود: اقتصاد ایران در مقطع فعلی با دو چالش اصلی که در سخنان مقام معظم رهبری نیز مطرح شد، یعنی اتکای اقتصادی به درآمد نفت و دولتی بودن اقتصاد رو به رو است که برای حل این دو چالش نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت هستیم.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: همچنین در زمینه‌های جاری اقتصاد نیز با مشکلاتی همچون تورم، رکود، بیکاری جوانان، کاهش بهره‌وری در تولید، تحریم‌های ظالمانه غرب و… رو به رو هستیم.

وی افزود: یکی دیگر از این مهمترین چالش‌ها، چالش‌های زیست محیطی است که برای آن نیز باید برنامه‌ریزی انجام گیرد. در حال حاضر مساله خشکسالی و کم‌آبی از مهمترین مشکلات زیست محیطی کشور است که سراسر کشور را فرا گرفته و تهدید جدی برا ی تالاب‌ها و زمین‌های حاصلخیز کشاورزی است.

جهانگیری گفت: ‌ در دولت یازدهم این مشکلات در اولویت قرار دارد به همین دلیل بلافاصله شورای عالی آب در دولت تشکیل و بیش از ۱۰ جلسه از آن نیز برگزار شده است. در این جلسات سعی می‌شود که راه‌حلی برای مشکل کم‌آبی و بخش کشاورزی که مهمترین مصرف‌کننده آب است به دست آید.

وی چالش دوم محیط زیست ایران را مسئله ریزگردها عنوان کرد و افزود: این مشکل بسیار جدی است و تعداد زیادی از شهرها و استان‌های ما به ویژه استان خوزستان و شهر اهواز با آن درگیر هستند، این مساله زندگی مردم در این استان را که قطب اقتصاد و صنعت کشور است، تحت تاثیر قرار داده است. باید توجه کنیم این مشکل یک روزه ایجاد نشده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: منشا اصلی ریزگردها در دیگر کشورها قرار دارد، در سفر من به عراق نیز یکی از مهمترین مباحثریزگردها بود و مسئولان این کشور نیز اظهار می‌کردند، منشا ریزگردها علاوه بر عراق در کشورهایی همچون سوریه و عربستان نیز قرار دارد.

جهانگیری سومین چالش زیست محیطی کشور را آلودگی هوای کلان شهرها خواند و افزود: امروزه بیش از ۳۰ میلیون نفر از مردم کشور تحت تاثیر این چالش قرار دارند و سلامتی آنها مورد تهدید است. این مشکل به عنوان اصلی‌ترین دغدغه دولت از شروع کار دولت یازدهم مورد توجه بود و سعی شد، در راستای آن اقداماتی همچون محدودیت ارائه بنزین‌های آلوده تهیه شود. در این راستا برنامه جامعی نیز تدوین شده که سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت پیگیری آن را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: همچنین از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزین کردن خودروهای هیبریدی از جمله دیگر اقداماتی است که برای حل این مشکل در دستور کار قرار دارد. این مشکلات یک شبه به وجود نیامده است و یک شبه نیز قابل رفع نیست. دولت یازدهم به دنبال نمایش و فریبکاری مردم نیست و قصد دارد که در این زمینه با برنامه عمل کند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: استفاده از فشاری که بر مردم به دلیل مشکلات زیست محیطی وارد می‌شود، برای پیشبرد اهداف سیاسی و جناحی کار شایسته‌ای نیست و ممکن است که چند روزی مورد توجه باشد اما در نهایت نتیجه‌ای نخواهد داشت. دولت در برنامه‌های توسعه آتی خود به مسائل محیط زیستی به صورت جدی پایبند است و هیچ طرحی از جمله سدسازی، جاده‌سازی و… بدون مجوز محیط زیستی اجرا نخواهد شد. حتی در طرح‌هایی که اجرا شده و اثرات مخرب زیست محیطی داشته همچون سد گتوند دولت تلاش می‌کند آثار زیست محیطی آن را از بین ببرد.

جهانگیری گفت: ما که در برنامه‌های داخلی و در گفت‌وگوهای بین‌المللی به دنبال راه‌حل‌هایی با استفاده از منابع مختلف هستیم، بسیاری از مشکلات زیست محیطی بین‌المللی است در تولید گازهای گلخانه‌ای بیش از همه کشورهای صنعتی نقش داشته‌اند. بنابراین این کشورها نیز باید بیشترین نقش را در حل مشکلات زیست محیطی داشته باشند.

وی با بیان اینکه سازمان‌های بین‌المللی کلید توسعه پایدار را اقتصاد سبز معرفی کرده است، گفت: توسعه پایدار معنای توقف یا عقب‌گرد نیست بلکه به معنای رشد به جلو همراه با عدالت، ایجاد فرصت‌های برابر و رعایت مسائل زیست محیطی به صورت جدی است تا منابع آیندگان نیز حفظ شوند.

جهانگیری با اشاره به اینکه اقتصاد سبز باید همراه با درآمدزایی، اشتغال‌زایی و با سرمایه‌گذاری صورت بگیرد، افزود: کاهش آلودگی هوا، بهبود انرژی و جلوگیری از اتلاف انرژی باید در نظر گرفته شود. در کشور ما نسخه مناسبی که برای رفع تورم، رکود، تحریم و چالش‌های زیست محیطی تدوین شده، اقتصاد مقاومتی است که می‌تواند اقتصاد ایران را در برابر تکان‌های بیرونی بیمه کند. چه موفق شویم تحریم‌ها را از میان برداریم و چه نتوانیم، اقتصاد مقاومتی را دنبال خواهیم کرد. عده‌ای در کشور ما علاقه دارند که مهمترین مسائل برنامه‌ریزی کشور را به صورت شعاری مطرح کنند. در حالی که اقتصاد مقاومتی باید به گونه‌‌ای اجرا شود که در برابر تکان‌های خارجی مقاوم باشد و این یک شبه و دو شبه رخ نخواهد داد و نیازمند جهت‌گیری بلند مدت است. این اقتصاد می‌خواهد با دنیا تعامل داشته باشد. امیدواریم اقتصاد سبز و مقاومتی که از هر نظر با هم، هم‌جهت هستند، موفق شوند به شکل مطلوب هم‌افزایی کنند.

وی تصریح کرد: مساله محیط زیست امری جهانی است و همیشه دولت‌ها و ملت‌ها، مسئولیت سنگینی را در برابر آن دارند. دولت هرگز به تنهایی نمی‌تواند با مشکلاتی همچون خطر خشکسالی، بی‌آبی، ریزگردها، آلودگی‌های آب و خاک و هوا، نابودی جنگل‌ها و تجاوز به اراضی کشور به تنهایی مقابله کند. بنابراین ملت نیز باید به صحنه بیایند.

جهانگیری در پایان گفت: اکنون نهادهای مدنی بسیار خوبی در زمینه محیط زیست در کشور وجود دارد. این نهادها در دولت یازدهم تقویت شده‌اند و انتظار داریم که فریاد ملت در مورد دغدغه‌های زیست محیطی باشند و دولت از شنیدن صدای این نهادهای مدنی در مورد هشدارها و دغدغه‌های محیط زیستی خوشحال می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز