خبرگزاری کار ایران

نفس زاینده رود با باز شدن ۲۰ روزه آب جان گرفت:

دریچه‌های سد زاینده رود برای تامین آب کشاورزی باز شد

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۵۹۵

دریچه‌های سد زاینده رود برای رهاسازی ۶۵ متر مکعب در ثانیه جهت مصارف کشاورزی، صبح امروز(یکشنبه) باز شد.

براساس تصمیم شب گذشته کمیته پنج نفره آب زاینده رود، مقرر شد که تا ۲۰ اسفند ماه جاری آب در زاینده رود جاری باشد. این تصمیم در کمیته پنج گانه متشکل از مدیر عامل آب منطقه‌ای، فرماندار اصفهان، نماینده کشاورزان، نماینده جهاد کشاورزی و مسوولان استانداری اصفهان اتخاذ شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، حائز اهمیت است، با بازگشایی آب دبی خروجی آب از سد زاینده رود در روزهای آینده متفاوت خواهد بود. از نیمه آذر تاکنون نیز اگر چه خروجی آب زاینده رود برای تامین آب کشاورزی به‌شدت کاهش یافته بود. اما مسوولان ذی ربط با‌‌ رها کردن اندکی آب مانع از خشکی کامل زاینده رود در شهر اصفهان شدند.

آب در رودخانه زاینده رود در شهر اصفهان و شرق آن، پس از حدود ۱۸ ماه خشکی این رودخانه، در ۱۵ آبان تا نیمه آذر سال جاری برای آغاز کشت پاییزه جریان یافت. تصفیه خانه آب شهر اصفهان در حدود ۴۰ کیلومتری غرب این شهر قرار دارد و آب آن همچنان از بستر رودخانه زاینده رود تامین می‌شود. نرسیدن آب به مناطق شرق اصفهان که کشاورزان آن از رودخانه زاینده رود حقابه دارند در سالهای اخیر آن‌ها را با مشکلات معیشتی فراوان مواجه کرده است.

زاینده رود به عنوان بزرگ‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران از کوه‌های زاگرس مرکزی به‌ ویژه زردکوه بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در ‌‌نهایت به تالاب گاوخونی در منطقه کویری شرق اصفهان می‌رسد. کاهش بارش‌ها در سال‌های گذشته موجب شده است که زاینده رود از یک جریان آبی دائمی به یک رودخانه فصلی بدل و تالاب گاوخونی نیز خشک شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز