خبرگزاری کار ایران

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی:

میانگین مصرف دخانیات در استان مرکزی 12.61 درصد گزارش شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۸۴۵

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: میانگین مصرف دخانیات در استان مرکزی با اعمال محدودیت‌ها و مشارکت و روند حمایتی 12.61 درصد گزارش شده است که از میانگین کشور 1.4 درصد کمتر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن مهرعلی افزود: شاخص کشوری مصرف دخانیات 14 درصد و شاخص استانی 12.61 درصد ثبت شده است. همچنین مصرف قلیان در استان مرکزی با 2.16 درصد ثبت شده که شاخص کشوری 4.5 درصد است.

وی ادامه داد: کاهش درصد مصرف دخانیات گامی بزرگ در ارتقای سلامت است که حاصل تلاش، پیگیری و حمایت‌های قضایی و انتظامی اماکن و با مشارکت‌های درون بخشی و برون بخشی در استان مرکزی است.

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار داشت: پایش، رصد و برنامه‌ریزی، بازرسی، آموزش، اعمال مقررات و مهر و موم سفره خانه‌ها و تغییر کاربری و پاکسازی مناطقی از قبیل پارک جنگلی، پارک کلاله، مبادی ورودی و حذف کیوسک‌ها از عوامل تاثیرگذار در کاهش شاخص‌های مصرف دخانیات در سطح استان مرکزی بوده است.

مهرعلی تصریح کرد: فواید ترک سیگار به سرعت ظاهر می‌شود و فرد پس از تنها 20 دقیقه از ترک سیگار، ضربان قلبش کاهش می‌یابد در عرض 12 ساعت، سطح مونوکسیدکربن در خون فرد سیگاری به حالت طبیعی کاهش پیدا می‌کند و در عرض 2 تا 12 هفته، گردش خون بهبود یافته و عملکرد ریه افزایش پیدا می‌کند. همچنین در عرض یک تا 9 ماه، سرفه و تنگی نفس کاهش می‌یابد و در عرض 5 تا 15 سال، خطر سکته مغزی به اندازه افراد غیرسیگاری کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مصرف دخانیات سالانه باعث مرگ 8 میلیون نفر در جهان می شود، بیان داشت: هنگامی که شواهدی منتشر شد مبنی بر اینکه افراد سیگاری در مقایسه با غیرسیگاری‌ها بیشتر به بیماری شدید کرونا مبتلا می‌شوند، میلیون‌ها سیگاری مجبور به ترک دخانیات شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز