خبرگزاری کار ایران

استاندار مرکزی:

ارتباط صنعت و دانشگاه نیازمند سیاست‌های مدون است

کد خبر : ۲۱۱۷۸۳

از دانشگاه فقط انتظار تربیت نیروی تحصیلکرده و از صنعت هم فقط انتظار تولید کالا‌ بوده است آن هم بدون کنترل کیفیت که در هر دو مورد و همین مساله در کمرنگ‌تر کردن نقش ارتباط دانشگاه با صنعت بی‌تأثیر نبوده است. ‌

استاندار مرکزی گفت: ارتباط متقابل صنعت و دانشگاه به خودی خود شکل نمی‌گیرد مگر آنکه با ایجاد سازوکارهای مناسب و در پیش گرفتن سیاست‌های مدون و راهبردی صحیح، آن را ایجاد کرد.

به گزارش ایلنا از اراک، محمد حسین مقیمی در همایش «پژوهش ماموریت گرا، کلید تعامل صنعت و دانشگاه» که در دانشکده علوم پایه دانشگاه اراک برگزار شد، افزود: میزان ارتباط دانشگاه و صنعت در هر کشور از شاخص‌های تعیین‌کننده توسعه‌یافتگی آن کشور به شمار می‌آید که این ارتباط پایه و اساس مناسبی را می‌طلبد تا بر مبنای آن بتوان این ارتباط را در راستای رشد و توسعه کشور هماهنگ کرد و هرگونه کاستی، خواه مقطعی و خواه مستمر در استمرار همکاری بین این دو نهاد مستقیما و بلا‌واسطه توسعه همه جانبه را به چالش می‌کشد.

مقیمی با بیان اینکه پژوهش دانشگاهی باید مشکلات و معضلات موجود در جامعه را حل کند تصریح کرد: در کشور ما ارتباط دانشگاه و صنعت به طور ریشه‌ای شکل نگرفته و با توجه به ساختار دانشگاه که عمدتا مبتنی بر فعالیت‌های آموزشی سامان داده شده‌اند و نیز ساختار صنعت که شکل وارداتی و مونتاژ داشته این ارتباط ضعیف بوده است.

وی ادامه داد: نقش دولت نیز در ایجاد این ارتباط نقشی کمرنگ بوده است و تاکنون سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها در سطح کلا‌ن به گونه‌ای نبوده است که دانشگاه و صنعت نقش واقعی خود را در اجرای برنامه‌های توسعه ملی ایفا کنند.

وی عنوان کرد: صنعت برای شکوفایی خود و روی آوری به دانشگاه نیازمند زمینه سازی و بلوغ خاصی است که بدون آن، چنین چیزی ممکن نمی‌گردد و دانشگاه نیز برای جذب صنعت، توانمندی‌های خاصی نیاز دارد که در صورت بروز شکوفایی آن‌می‌تواند بر روی‌آوری صنعت، امیدوار باشد.

استاندار مرکزی اظهار کرد: از دانشگاه فقط انتظار تربیت نیروی تحصیلکرده و از صنعت هم فقط انتظار تولید کالا‌ بوده است آن هم بدون کنترل کیفیت که در هر دو مورد و همین مساله در کمرنگ‌تر کردن نقش ارتباط دانشگاه با صنعت بی‌تأثیر نبوده است. ‌

مقیمی گفت: آنچه در حقیقت پایه اصلی ارتباط را تشکیل می‌دهد عامل واسطه است که در واقع نقش دولت را در ایجاد یک همکاری موثر بین دانشگاه و صنعت مشخص می‌کند. اگرچه عوامل دیگر نیز به نوبه خود مهم‌اند و هر یک در کندی روند تحقیقات کاربردی و توسعه‌ای در دانشگاه‌ها بی‌تأثیر نیستند.

استاندار مرکزی با اشاره به راهکارهایی برای رفع خلا‌ بزرگ بین دانشگاه و صنعت، خاطر نشان کرد: ارجاع مسائل و مشکلا‌ت و پروژه‌های مورد نیاز صنایع به دانشگاه‌ها، بازخورد نتایج اجرای پروژه‌ها به دانشگاه پس از اجرای تحقیقات و انجام پروژه‌های صنعتی توسط دانشگاهیان برای رفع نواقص و بهبود روش‌ها و رویه‌ها، جذب کارآموز از دانشگاه توسط صنایع، - آشنایی مدیران صنایع با عوامل انگیزشی دانشگاهیان برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی بخش صنعت، تفویض اختیار به مدیران صنایع برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی، - همفکری و رایزنی در خصوص مشکلا‌ت مختلف صنایع بین مدیران صنایع، به منظور استفاده از تجارب از جمله این راهکار‌ها است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز