خبرگزاری کار ایران

طی 10 سال اخیر هیچ اثری از استان مرکزی در کتابخانه ملی ثبت نشده است

asdasd
کد خبر : ۳۷۰۵۱۸

مدیریت اسناد و کتابخانه‌های ملی منطقه مرکزی کشور گفت: هیچ اثری از استان مرکزی در کتابخانه ملی طی 10 سال اخیر ثبت نشده است.

به گزارش ایلنا، باقری افزود: بسیاری از ناشران استان مرکزی کتاب هایشان را در قم چاپ می کنند و این کتاب ها در استان قم به ثبت می رسد.

وی ادامه داد: یکی از خواسته های ما از حوزه ی فرهنگ و اطلاعات و رسانه ها این است که ترغیب در تحویل آثار و کتب قدیمی در مردم ایجاد کنند.

باقری تصریح کرد: 4 روش برای جمع آوری اسناد و کتب استان در نظر گرفتیم که روش اول خود شخص این آثار را اهدا کند و روش دوم از طریق فروش اقدام به تحویل نمایند.

وی ادامه داد: همچنین می توانند آثار را به ما به صورت امانتی تحویل دهند و مالک این آثار خود شخص باشد و تنها سازمان ما از آن نگهداری کند و یا اینکه در نهایت یک اسکن از آثار مربوطه در اختیار ما بگذارند.

باقری عنوان کرد: هدف از جمع آوری کتب و اسناد این است که از بین نرود و تحت شرایط استاندارد نگهداری شود و همچنین اطلاعات این آثار را در سایت سازمان قرار دهیم تا دسترسی آن برای عموم و آیندگان آسان تر صورت پذیرد. 

وی افزود: پل ارتباطی ما با گذشته راهی جز اسناد و آثار باقی مانده نیست که ما در حفظ این اسناد رسالت سنگینی را به عهده داریم .اسناد از سه طریق ملی، منطقه ای و یونسکو ثبت می شوند.

باقری عنوان کرد: یکی از مشکلات موجود گمنام بودن این سازمان است. این سازمان حاصل ادغام 2 کتابخانه ی سازمان ملی و سازمان اسناد ملی در سال 81 و به صورت 5منطقه تقسیم شده است.

وی افزود: بخش کتابخانه و اسناد ملی به صورت کاملا مجزا است و وظایف کتابخانه های ملی به گونه ای است که باید یک شناسه ی فیفا از سازمان ما اخذ کنند.

باقری تصریح کرد: در سال گذشته کمیته ی استانی حافظه ی جهانی را تشکیل که آثار موجود در استان ثبت شود و هدف یونسکو از حافظه ی جخانی افزایش آگاهی عمومی ، حفاظت پایدار و دسترسی جهانی به میراث جهانی است.

وی افزود: ما خواستار این هستیم که ثبت تاریخ شفاهی در استان مرکزی همانند استان اصفهان که به معرفی رجال های تاریخی و وقایع مهم تا قبل از مرگشان به منظور جلوگیری از از بین رفتن آن فعال شود .

در ادامه جلسه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی بیان کرد: هویت یک کشور را نمی توان تغییر داد. این فعالیت جز تاریخ هویت و ساختار جامعه ی ماست.

حقیقی افزود: جمع آوری اطلاعات جز مسائل مهمی است که گاهی اوقات از دسترس ما خارج می شود که این مساله به دلایل مختلفی غیر عمد است.

وی تصریح کرد: قشر اعظم استفاده ی کتابخانه های کشور توسط دانشجوها صورت می گیرد اگر بنا به خالی بودن اطلاعات در آن بود ناگزیر به استناد از منابع خارجی می شدیم که شاید گزارشات دریافتی خارج از اطلاعاتی که لازم داریم باشد.

در ادامه مدیر کل اداره ی کتابخانه های استان مرکزی با بیان این مطلب که هر استانی علاقه مند است آثار خودش را در درون خودش نگهداری کند افزود: مرکز اسناد ملی را مورد بازدید قرار دهیم . هر ناشر 13 نسخه از عناوین چاپی به چاپ و نشر استان تحویل دهد که از این تعداد 3 نسخه در اختیار کتابخانه منطقه ای قرار گیرد. 

وی ادامه داد: ما شاهد این هستیم که در کتابخانه دهگان ، کتاب تاریخ اراک را نداریم که تنها یک نسخه کپی شده در دست ما قرار دارد.

کمالوندی تصریح کرد: 80 درصد مخازن کتابخانه ای را گند زدایی و آنان را تبدیل به نسخه ی دیجیتال کرده ایم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز