خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی:

استان مرکزی رتبه ششم حریق درعرصه‌ منابع طبیعی را در کشور دارد

asdasd
کد خبر : ۳۷۸۹۹۵

رتبه ششم استان مرکزی در زمینه حریق و آتش‌سوزی عرصه های منابع طبیعی، هشدار دهنده است و باید بحث لزوم کاهش این آمار بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ایلنا، مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی در نشست خبری که امروز برگزار شد، با تاکید بر این مطلب گفت: در سال گذشته حدود 1265 هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی و مراتع استان دچار حریق شده اند که شامل 75 منطقه در هشت شهرستان استان مرکزی بوده و خوشبختانه چهار شهرستان را شامل نشده است.

یوسف یوسفی با اشاره به اینکه هزینه جبران این خسارات در هر هکتار از مراتع و عرصه های منابع طبیعی استان بالغ بر یک میلیون تومان است، افزود: متاسفانه با در نظر گرفتن روند و میزان تخصیص اعتبارات، در شرایط کنونی سرعت تخریب عرصه های منابع طبیعی استان بیش از 5 برابر اصلاح و احیای آن است و شاید در خوشبینانه ترین حالت به بیش از پنج سال زمان نیاز داشته باشد.

وی ساخت‌وساز در عرصه‌ها و بهره‌برداری از گیاهان دارویی به صورت مجاز و غیرمجاز را از جمله عوامل مخرب دانست و گفت: برای کنترل این عرصه‌های وسیع در ماده 47 قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور در ارتباط با آتش‌سوزی باید دستگاه‌های اجرایی کمک کنند و از نظر قانونی اگر شخصی آتشی ایجاد کند باید توسط مراجع قضایی مجازات شود

یوسفی تصریح کرد: در خصوص تامین و تجهیز نیروی انسانی و فراهم نمودن امکانات مورد نیاز برای مقابله با حریق ، مشکل چندانی در شهرستان های استان وجود ندارد اما با توجه به وجود بیش از دو میلیون و 130 هکتار عرصه منابع طبیعی درسطح استان قطعا نیازمند حمایت و همکاری مناسب همه دستگاه های مسئول و به ویژه شوراها و دهیاری ها می باشیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان مرکزی بر لزوم انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش میزان خسارات ناشی از وقوع حریق تاکید کرد و ادامه داد: فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به موقع نیز یکی دیگر از برنامه هایی است که در چند سال اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است اما برای تقویت اقدامات و برنامه های پیشگیرانه باید رسانه ها و صدا و سیما همکاری بیشتری داشته باشند.

یوسفی  بیان داشت: برنامه جامع حفاظت از عرصه های منابع طبیعی استان نیز به عنوان اولویت مهم در حال انجام است تا بتوانیم برنامه های کنترلی را در خصوص جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ملی ، کنترل چرای بی رویه دام در مراتع و محدود نمودن بهره برداری از گیاهان دارویی و صنعتی انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هفت هزار همیار طبیعت در استان فعال هستند، گفت: شهروندان می‌توانند در صورت بروز هر نوع آتش‌سوزی در مراتع از طریق شماره 1504 حادثه را اطلاع‌رسانی کنند. از سوی دیگر با نیروی انتظامی تفاهم‌نامه‌ای امضا شده است و می‌توان از طریق شماره 110 آتش‌سوزی را اطلاع داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز