خبرگزاری کار ایران

گزارشی از عزاداری حسینی در هامبورگ آلمان

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۲۳۰

ویژگی شاخص مراسم امسال، حضور انبوه جوانان و نوجوانان در میان عزاداران حسینی بود که بیش از همیشه جلوه می‌نمود. این جوانان با تشکیل گروه های نوحه خوانی و سینه‌زنی به این مجلس معنوی، شور و زیبایی خاصی بخشیده بودند.

در شب‌ها و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی کثرت و ازدحام عزاداران حسینی به گونه‌ای بود که به دلیل پر بودن همه سالن‌های مرکز اسلامی، علاوه بر صحن مسجد، انبوه جمعیت در راهروها و در حیاط مرکز، به عزاداری پرداختند.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز خبر مدیریت حوزه‌های علمیه کشور؛ همزمان با فرا رسیدن ماه محرم، مراسم عزاداری و سوگواری حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) با شکوه و عظمتی وصف ناشدنی در دهه نخست محرم ۱۴۳۶ به مدت سیزده شب، از شنبه ۲۵ اکتبر تا پنجشنبه ۶ نوامبر ۲۰۱۴ با حضور صدها تن از مسلمانان و ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت(ع) از ملیّت‌های مختلف در مرکز اسلامی هامبورگ برگزار گردید.

ویژگی شاخص مراسم امسال، حضور انبوه جوانان و نوجوانان در میان عزاداران حسینی بود که بیش از همیشه جلوه می‌نمود. این جوانان با تشکیل گروه های نوحه خوانی و سینه‌زنی به این مجلس معنوی، شور و زیبایی خاصی بخشیده بودند.

امسال از همان شب اول محرم خیل جمعیت شبستان مسجد را پر کرد. در شب‌ها و روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز کثرت و ازدحام عزاداران حسینی به ­گونه­ ای بود که به دلیل پر بودن همه سالن‌های مرکز اسلامی، علاوه بر صحن مسجد انبوه جمعیت در راهروها و در حیاط مرکز، به عزاداری پرداختند.

شایان ذکر است، همزمان برنامه های آموزشی و فرهنگی برای کودکان و نوجوان در دیگر سالن های مرکز برگزار می گردید.
برنامه‌‌های امسال با اقامه نماز جماعت مغرب وعشاء و قرائت زیارت عاشورا شروع می شد و سپس با سخنرانی حجت الاسلام حیدری کاشانی و مداحی ذاکر اهل بیت آقای حاج احمد نیکبختیان ادامه پیدا می‌‌کرد.

استقبال از آئین محرم در اروپا

در ویژه برنامه روز عاشورا، حجت الاسلام رمضانی امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداخت.

رمضانی ضمن تشکر از همه خادمان و خدمتگزاران حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، با اشاره به حضور گسترده و پرشور مردم و خصوصاً جوانان از ملیت های مختلف در مراسم عزاداری شهادت امام حسین(ع)، افزود: بر اساس گزارشاتی که تاکنون به دست ما رسیده، نه تنها در این مرکز بلکه در بسیاری از مساجد و مراکز اسلامی سراسر اروپا مجالس دهه اول محرم با استقبال بسیار زیاد عاشقان و ارادتمندان به خاندان عصمت و طهارت مواجه بوده است.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ افزود: به طور قطع این گونه مجالس و محافل مصداق بارزی برای فرموده امام رضا(ع) است که فرمودند: رَحِمَ اللّه عَبدا اَحیا اَمرَنا… یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ، فَاِنَّ النّاسَ لَو عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا؛ رحمت خدا بر بنده‏اى را که امر ما را زنده کند. دانش‏هاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایی‌هاى سخنان ما را می‌دانستند، از ما پیروى می‌کردند.

وی با بیان این نکته که برخی می گویند، عملکرد امام حسین(ع) در روز عاشورا، بهترین نوع مرگ و برترین جدایی انسان از زندگی مادی دنیا را به بشریت آموزش می دهد، افزودند: اگرچه شهادت امام حسین(ع) برترین نوع پایان زندگی دنیا بوده است اما باید به این نکته توجه داشت که هدف از قیام کربلا آموزش بهترین روش زندگی و تصحیح انحرافات و کج فهمی های موجود در جامعه بوده است. امام حسین(ع) راه درست کسب معنویت، راه صحیح زندگی عزّت مندانه، راه دقیق مقابله با ظلم و ستم و در یک کلام راه درست زندگی را به بشریت آموزش داده اند.

مهمترین شاخصه های زندگی رحمانی

محور اصلی سخنرانی های حجت الاسلام حیدری کاشانی در دهه نخست محرم امسال نیز «زندگی رحمانی و سلوک حسینی» بود که با استفاده از آیات قرآن مجید و احادیثو روایات، تشریح و تبیین گردید. وی در بخشی از سلسله سخنرانیهای خود ویژگی ها و شاخصه های زندگی رحمانی را اینگونه برشمرد:

۱. شعار زندگی رحمانی: بسم الله الرّحمن الرّحیم
۲. پیش نیاز زندگی رحمانی: اَعوذ بالله من الشّیطان الرّجیم
۳. حقیقت زندگی رحمانی: ففرّوا الی الله(الذاریات / ۵۰)
۴. هدف و مقصد در زندگی رحمانی: قرب الی الله
۵. تنها راه سعادت در زندگی رحمانی: صراط مستقیم یعنی راه نبوّت و امامت
۶. رموز موفقیت در زندگی رحمانی: ورود در صراط مستقیم و نهادن دست در دست ولی خدا و پذیرش رهبری و هدایت‌گری جانشین خداوند رحمان.
۷. رمز آرامش در زندگی رحمانی: ذِکرُ الله / یاد خدا
۸. بنیان شخصیت رحمانی: حُبّ الله / عشق و محبّت خدا

چند راهکار برای زنده کردن محبت خداوند در قلب انسان

وی اساس و بنیان شخصیت رحمانی را «حبّ الله» بیان نمود و افزود: یک شخصیت رحمانی، همچون حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) دوستدار و عاشق خداست. حبّ الله محبت و عشق ورزی به خداوند با تمام وجود است. برای زنده سازی عشق و محبت خداوند رحمان در قلب انسان راه کارهایی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

۱. توجه به محبت بی‌نهایت خداوند به انسان؛ خداوند در آئین اسلام و فرهنگ قرآن بسیار مهربان و مهرورز و با محبت نسبت به انسان معرفی می شود. «انّ ربّی رحیم ودود». همچنین خداوند رحمان در حدیثقدسی می فرماید: «عبدی، انا وحقی لک محب. فبحقی علیک کن لی محباً: بنده من، به حق آن حقی که بر تو دارم، من تو را دوست می دارم، پس تو هم دوست من باش».

۲. توجّه به نعمت‌های بی‌پایان خداوند رحمان؛ پیامبر(ص) فرمودند: «أَحِبّوا اللَّه تَعَالَى لِمَا یَغْذُوکُمْ مِنْ نِعَمة وَأَحِبّونِی بِحُبِّ اللَّه» خداوند به داوود(ع) وحی فرستاد: «مرا دوست بدار و محبوب خلقم گردان» حضرت داوود عرضه داشت: «پروردگارا! آری، من تو را دوست می دارم اما چگونه تو را محبوب خلقت گردانم؟» فرمود: «نعمت هایشان را برایشان یاد کن؛ زیرا هرگاه نعمت‌هایم را به خاطرشان آوری و برایشان برشمری، مرا دوست خواهند داشت».

همچنین خداوند به حضرت موسی(ع) وحی کرد: «نعمت هایم را به بندگانم یادآوری کن، به آنان احسان و نیکی نما و مرا محبوبشان گردان؛ چرا که آنان جز کسی را که به آنان نیکی نموده است، دوست نمی دارند».

اندوهگینی شیطان

حیدری کاشانی در ادامه به یک هشدار رحمانی اشاره کرد و افزود: شیطان در هر زمان و هر مکان تمام توان خویش را به کار می گیرد تا آتش عشق و محبت خداوند رحمان را در قلب انسان خاموش کند.

وی افزود: از این رو، شیطان همواره انسان را از یاد خداوند رحمان و توجه و مهرورزی و نعمت بخشی های بی پایان او غافل می گرداند. در روایتی در جلد چهارم تحفة الواعظین آمده است که شیطان از شش عمل اندوهگین می شود:

۱. آغاز تمام کارها با «بسم الله الرّحمن الرّحیم»؛
۲. گفتن «ان شاء الله» برای تصمیم بر انجام کاری در آینده؛
۳. سلام دادن به یکدیگر؛
۴. مصافحه و دیده بوسی به هنگام ملاقات؛
۵. استغفار و توبه از گناهان؛
۶. نثار صلوات به هنگام یاد پیامبر(ص).

گفتنی است، در پایان مراسم عزادارن حسینی میهمان سفره با برکت حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) بودند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز