خبرگزاری کار ایران

کاظمی قمی در گفت‌وگو با ایلنا:

راهپیمایی اربعین سال جاری، یک مانور سیاسی و استراتژیک است

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۸۴۲

امنیت در عراق بومی شده است و نیروهای نظامی و مردمی این کشور توانسته‌اند تروریست‌ها را تا حد زیادی عقب برانند. دولت عراق بارها اعلام کرده است که نیازی به حضور نیروهای خارجی برای مبارزه با تروریسم ندارد.

«حسن کاظمی قمی» سفیر پیشین ایران در بغداد و تحلیلگر مسائل عراق راهپیمایی اربعین سال جاری را یک مانور سیاسی و استراتژیک دانست و تاکید کرد که این اجتماع میلیونی، تجلی عزم و ارده عاشقان امام حسین(ع) است که در قالب راهپیمایی تجلی پیدا می‌کند.

کاظمی‌ قمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: راهپیمایی اربعین سال جاری در مقایسه با سال‌های گذشته ویژگی‌های ممتازی دارد. این راهپیمایی از لحاظ جمعیت حاضر و حضور زائران از کشورهای مختلف متمایز از راهپیمایی‌های مشابه در سال‌های گذشته است. نکته دیگر، حضور برادران اهل تسنن در کنار شیعیان است که نشان از وحدت میان گروه‌های مختلف میان مسلمانان دارد. یکی دیگر از ویژگی‌های ممتاز این راهپیمایی، برگزاری این مراسم در شرایط بحرانی موجود در عراق است. گروه‌های تروریستی در عراق از ماه‌ها قبل شروع به فعالیت کرده و جنگی داخلی در این کشور آغاز کردند. به طور طبیعی رعب و وحشت ایجاد شده از اقدام‌های گروه‌های تکفیری، باید مانع از برگزاری این مراسم باشکوه می‌شد که این امر محقق نشد.

وی افزود: این راهپیمایی را می‌توان از زاویه‌های گوناگون بررسی کرد. حضور زائران حسینی در این مراسم، به دلیل ارادت به امام حسین(ع) یک امر طبیعی است. این امر، حقانیت مکتب عاشورا را نشان می‌دهد که پس از گذشت ۱۴ قرن از شهادت آن حضرت، هنوز خیل عاشقان در این مراسم حضور پیدا می‌کنند. تمام حاکمان عراق در طول تاریخ سعی کردند تا مانع حضور زائران در این‌گونه مراسم بشوند، اما هیچ‌کدام موفق نبودند. «صدام» دیکتاتور سابق عراق در طول حکومت خود سعی داشت تا حضور زائران را محدود کند اما او هم موفق نبود. مساله بعدی، پیام ملت عراق است. این راهپیمایی این پیام را با خود دارد که ملت عراق بیدار است و بدون توجه به هرگونه تهدید امنیتی، با اتکا به عشق و ایمان جان خود را در راه کشور خود و اهل‌بیت پیامبر فدا می‌کند.

کاظمی قمی با تاکید بر مساله وحدت، اضافه کرد: امروز با جنگ نیابتی مثلثصهیونیسم، ایالات متحده و ارتجاع منطقه در عراق و سوریه مواجه هستیم. این نبرد با هدف تغییر ژئوپولتیک خاورمیانه آغاز شد، اما با مقاومت مردم و دولت های سوریه و عراق این هدف محقق نشد. با تمام فجایع انجام گرفته توسط گروه‌های تکفیری در عراق و سوریه علیه مردم مسلمان، شاهد حضور شیعیان و برادران اهل تسنن در این مراسم، در کنار یکدیگر هستیم. نکته دیگر، وحدت مردم عراق با دولت و ارتش این کشور است. مردم این کشور، در کنار نیروهای امنیتی در برابر تکفیری‌ها ایستادند و هم اکنون نیز در تامین امنیت زائران نقش به‌سزایی دارند که موجب کاهش عملیات تروریستی شده است. حضور مردم در کنار حکومت، تاثیر زیادی در مبارزه با تروریسم و آینده عراق خواهد داشت.

این کارشناس مسائل عراق، با اشاره به طرح ویژه امنیت اربعین در عراق، گفت: به واسطه شرایط بحرانی عراق سیاست‌های امنیتی متفاوتی در این کشور اتخاذ می‌شود. در مناطقی از این کشور که داعش حضور گسترده دارد، ارتش و نیروهای مردمی عراق در آن جبهه حضور نظامی دارند. در مناطقی که داعش حضور گسترده ندارد و تنها تهدیدهای تروریستی مانند انفجار انتحاری وجود دارد، اقدام به برقراری طرح‌های ویژه امنیتی می‌کنند. تامین امنیت مراسم اربعین، چند هفته قبل از این مناسبت آغاز می‌شود و تنها مختص به شهرهای کربلا و نجف نیست. تمام عراق و همه مسیرهای منتهی به شهر کربلا با توجه به میزان امنیت و خطر موجود زیرمجموعه این طرح امنیتی قرار گرفته‌اند، اما بیشترین نیروها برای تامین امنیت حرم مطهر امام حسین(ع) به عنوان مقصد این راهپیمایی اختصاص داده می‌شود. مناطق آسیب‌پذیرتر نیز بیشتر تحت محافظت قرار می‌گیرند. طرح اجرا شده توسط دولت عراق، تا کنون کارآمد و مناطق منتهی به کربلا از امنیت نسبی برخوردار بوده است.

وی در پایان با اشاره به وضعیت امنیت در عراق، بیان کرد: امنیت در عراق بومی شده است. نیروهای نظامی و مردمی این کشور توانسته‌اند تروریست‌ها را تا حد زیادی عقب برانند. دولت عراق بارها اعلام کرده است که نیازی به حضور نیروهای خارجی برای مبارزه با تروریسم ندارد. نیروهای خارجی و در راس آنها، ایالات متحده سعی دارد با تشکیل به اصطلاح ائتلاف بین‌المللی در ظاهر به مبارزه با تروریسم بپردازند. آمریکا تصمیم دارد در پوشش این ائتلاف با حضور نظامی، هژمونی خود را بر منطقه برقرار کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز