خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد:

تامین حدود 2.5 درصد از نیاز فولاد کشور توسط مجتمع فولاد آذرآبادگان ارس

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۴۰۰

مدیرعامل شرکت آذرآبادگان ارس گفت: کارخانه آذرآبادگان ارس کاملا خصوصی است و با 15 کارخانه فعال در نواحی آذربایجان شرقی مقاطع فولاد ساختمانی و شمش فولادی تولید می‌کند.

محمدتقی رضاپور در گفتگو با ایلنا گفت: منطقه آزاد ارس در نقطه مرزی شمال غرب کشور و همجوار با کشورهای آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته و با حوزه قفقاز با توجه به مرز آذربایجان و نخجوان و گمرک نوروز در تهاتر و ارتباط ترانزیتی است.

گردشگری ارس

وی با توضیح اینکه در منطقه آزاد ارس چندین میراث تاریخی به ثبت جهانی رسیده است ادامه داد: منطقه آزاد ارس دارای ظرفیت‌های بسیار مختلف و متنوع در حوزه گردشگری اعم از کاروانسرای خواجه‌نظر، کلیسای سنت استپانوس، ژئوپارک ارس و سایر بناها و آثار تاریخی ارزشمند است که توسط یونسکو به ثبت جهانی رسیده و این امر منجر به معرفی جهانی این منطقه و حضور گردشگر خارجی و داخلی متعدد در این منطقه خواهد شد.

این تولیدکننده افزود: از لحاظ زیرساخت گردشگری نیز هتل‌ها و بومگردی‌های مناسبی برای مسافرین داخلی و خارجی داریم؛ همچنین با توجه به مرزی بودن این منطقه بازارها و پاساژهایی ایجاد شده که به جاذبه‌های ارس افزوده است.

وی با تاکید بر اینکه منطقه آزاد ارس در حال توسعه است تصریح کرد: میزان سفر به منطقه آزاد ارس در طی سال‌های گذشته رو به رشد بوده و این موضوع نوید بخش آینده درخشان ارس برای تبدیل شدن به قطب گردشگری است.

مدیرعامل کارخانه آذرآبادگان ارس خاطر نشان کرد: در بحث سرمایه گذاری تشویق‌های خوبی از جمله واگذاری زمین تا تخفیف‌های مناسب و برنامه ریزی 20 بسته برای جذب سرمایه گذار در نظر گرفته‌ایم.

رضاپور خاطر نشان کرد: در حوزه فرهنگی و به پاسداشت سه مرزبان شهید منطقه نیز سوم شهریور ماه روز ملی ارس نامگذاری شد، همچنین فیلم سینمایی در این زمینه در حال تولید است.

کارخانه آذرآبادگان ارس

این فعال اقتصادی درباره تاسیس کارخانه اظهار داشت: از سال 1392 کارخانه تاسیس و در سال 1397به بهره برداری رسید و در این پنج سال به دلیل تورم و مشکلات اقتصادی وقفه‌ای برای بهره برداری و راه اندازی کارخانه پیش آمد.

اشتغال

وی با بیان اینکه در حوزه تولید فولاد 300 نفر به طور مستقیم و 600 نفر به طور غیر مستقیم مشغول فعالیت هستند ادامه داد: حقوق افراد بیشتر از حقوق وزارت کار همراه با بیمه تکمیلی عیدی است؛ همچنین امکاناتی چون تسهیلات ازدواج، مسکن و... برای کارگران اختصاص یافته است.

صادرات و موانع آن

رضاپور درباره صادرات محصولات فولادی به کشورهای همسایه توضیح داد: با توجه به اینکه در شهر مرزی فعالیت داریم برخی از محصولات خود را به جهت ارزآوری برای کشور به ارمنستان، ترکیه، گرجستان، آذربایجان صادر می‌کنیم؛ همچنین آهن اسفنجی را از بورس تحویل و در بورس عرضه می‌کنیم. که البته در تولید با مشکلات قطعی برق و گاز مواجه هستیم.

وی با توضیح اینکه در صادرات موانعی وجود دارد خاطر نشان کرد: به طور کلی 140 هزار تن صادرات داریم که نسبت به سال گذشته حدود 32 درصد افزایش تولید داشتیم؛ اما در صادرات به دلیل افزایش عوارض گمرکی به 4 درصد به مشکلاتی برخورده‌ایم.

این فعال اقتصادی افزود: هر چندوقت یکبار بخشنامه‌ای جدید در صادرات ابلاغ می‌شود که برنامه ریزی‌های صادرکنندگان را خراب می‌کند؛ به عبارتی بازار صادراتی باید برای بلند مدت برنامه ریزی شود اما با ابلاغ بخشنامه‌ها برنامه ثابتی برای صادرات نداریم.

چالش‌های تامین مواد اولیه

وی گفت: عرضه مواد اولیه آهن اسفنجی در بورس به صورت همگانی انجام نمی‌شود به این معنی که به صورت محدود در بورس عرضه می‌شود که باعث رقابت و افزایش قیمت می‌شود و ما برای تامین مواد اولیه ناچارا از بازار آزاد تهیه می‌کنیم و همین باعث کاهش تولید ما می‌شود؛ مواد اولیه را از کارخانه های گل‌گهر، سنانگان و شادگان تهیه می‌کنیم.

رضاپور در پایان گفت: درخواست من از وزیر صمت و سایر مسئولین این است که طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از تولید، به فولادی‌ها و تولیدکنندگان اهتمام بورزند و شرایط را برای صادرکنندگان فولاد تسهیل کنند. 

 

حجم ویدیو: ۱۰.۰۱M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۲۶ دانلود ویدیو
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز