خبرگزاری کار ایران

مسافران نوروزی چه می‌گویند؟/ استفاده کیش از فرصت حمایت‌های رییس‌جمهور

asdasd
کد خبر : ۳۶۰۰۵۹

ارتقای میزان رضایتمندی گردشگران را بیش از هر موضوعی باید ناشی از سیاست دولت دکتر روحانی در توجه به این جزیره دانست.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی واموربین الملل سازمان منطقه آزاد کیش به نقل ازشبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، این ارتقای میزان رضایتمندی گردشگران را بیش از هر موضوعی باید ناشی از سیاست دولت دکتر روحانی در توجه به این جزیره دانست؛ سیاستی که بر اساس آن به کیش، به عنوان رقیبی داخلی برای دبی و آنتالیا نگریسته می شود و بر اساس همین نگاه، گردشگران کیش به عنوان مسافرانی که شایسته احترام و بهترین خدماتند، شناخته می شوند. هرچند که این رقابت چندان عادلانه نیست؛ چراکه رقبای خارجی کیش محدودیتی برای جذب گردشگر ندارند، اما کیش در چارچوب قوانین کشور سیاست گردشگری حلال را در پیش گرفته و پیاده می کند.

این در حالی است که این نوع نگاه در گذشته نمود چندانی نداشت؛ در نظر برخی مسئولین سابق، کیش نه تنها شایسته توسعه نبود بلکه جزیره ای بود برای قشری خاص که از نگاه حکومت طردشده و غیرموجه بودند.
با این تغییر نگاه، سفرهای رییس جمهور به این جزیره به ویژه در نوروز، رنگ و بوی دیگری گرفت؛ سفرهایی که بوی حمایت از توسعه جزیره را می داد. سفر اخیر دکتر روحانی که با اعلام رضایت او از اقدامات انجام شده در بخش های مختلف زیرساختی٫ عمرانی٫ گردشگری و اقتصادی کیش همراه بود مهر تاییدی بود بر موفقیت عملکرد سه ساله اخیر سازمان منطقه آزاد کیش. اکنون نظرسنجی های مردمی نیز همگام با ابراز رضایت رییس جمهور، ارتقاء کمی وکیفی و ورود جزیره کیش به دوران جدیدی در صنعت گردشگری را تایید می کند.

آمار گردشگران و مسافران پشت خط مانده

بر اساس آمار، حدود 230 هزار نفر در نوروز 95 از طریق هوا و دریا وارد کیش شدند. در همین مدت نزدیک به 19 هزار خودرو هم خود را به جزیره رساندند که در مجموع می توان آمار گردشگران نوروزی کیش را حدود 300 هزار نفر برآورد کرد.

همین آمار نشان می دهد در ایام نوروز، به طور متوسط کیش روزانه میزبان 51 هزار نفر بوده و در مجموع بیش از یک میلیون نفر اقامت در کیش ثبت شده است.

یکی از مسافران جزیره که در روز پنجم فروردین با خودروی شخصی وارد کیش شده به خبرنگارشبکه اطلاع رسانی تدبیر و امیدمی گوید: اگر شرایط جوی اجازه می داد، تعداد خودروهایی که وارد جزیره می شدند بسیار بیشتر می شد.

رضا می گوید: روز اول عید از تهران به بندرعباس رسیدیم؛ از اول مقصدمان سفر به کیش با خودروی شخصی بود. روز دوم وارد بندر لنگه شدیم؛ اما وضعیت آب و هوایی اجازه سفر دریایی را به ما نداد. تقریبا هیچ سفری انجام نمی شد. ما مجور شدیم سه روز صبر کنیم تا شرایط سفر فراهم شود. در نهایت روز پنجم فروردین خود را به جزیره رساندیم.

رضا ادامه می دهد: اگر شرایط جوی برای سفر در روزهای اول عید فراهم بود، تعداد خودروهای ورودی به کیش خیلی بیشتر از تعداد فعلی می شد. من خودم خیلی از مسافران را دیدم که به همین خاطر موفق به سفر نشدند. بعضی از خانواده ها که دو سه روز صبر کرده بودند، طاقتشان به سر رسید و قید سفر به جزیره را زدند.
فرشاد مسافر دیگری که از بندر چارک به کیش آمده هم روایت مشابهی دارد. او می گوید: بیشتر مسافران به خیال اینکه آب و هوا اجازه سفر به آنها نخواهد داد، از سفر کیش منصرف شدند و مقصدشان را تغییر دادند وگرنه همه آنها به قصد کیش به جنوب آمده بودند.

فضای کیش تغییر کرده

هانیه، مسافری که قبل از تحویل سال خود را به کیش رسانده بود به خبرنگار ما می گوید: بار اولم نیست که به کیش می آیم. آخرین بار چهار سال پیش آمدم. اما فضای فعلی جزیره با آن موقع قابل مقایسه نیست. به هر قسمتی از جزیره که می روم، برنامه خاصی برای گردشگران ترتیب داده شده. به محض ورود، با یک مراسم زیبا از شما استقبال می شود. در بازارها، مراکز تفریحی اماکن عمومی دیگر هم یا آیین های سنتی اقوام طراحی شده یا جشن های خاصی در حال برگزاری است.

بهروز یک گردشگر دیگر کیش به خبرنگار ما می گوید: امسال برای آمدن به کیش خیلی سختی کشیدیم؛ چند روز در بندر معطل شدیم تا شرایط آب و هوایی مساعد شود. اما ورود به جزیره، به همه آن معطلی ها می ارزید. تغییرات نسبت به گذشته کاملا محسوس است.

بهروز ادامه می دهد: من خودم بیشتر از بازارگردی و خرید، به مراکز تفریحی علاقه مندم. اعتقاد دارم کیش به جز موضوع خرید، چیزی دارد که در شهرهای دیگر نمی توان آنها را پیدا کرد. تا امروز به پارک ماهیگیر، کشتی یونانی، اسکله تفریحی و چند جای دیگر رفته ام؛ به طور کلی قابل مقایسه با قبل نیست. هرچند تعداد گردشگران خیلی بیشتر شده اما کیفیت خدمات هم خیلی خیلی بالاتر رفته است.

اطلاع رسانی بهینه شده است

علی یکی از گردشگرانی که هر سال معمولا به کیش می آید به خبرنگار ما می گوید: یک تغییر عمده ای که در دو سال گذشته در کیش شاهد بوده ایم، نوع اطلاع رسانی درباره برنامه های تفریحی است.
به گفته علی، در سال های دورتر، ضعف در زمینه اطلاع رسانی باعث می شد تا خیلی از برنامه ها را از دست بدهیم. اما امسال تغییر زیادی در این زمینه اتفاق افتاده؛ به خصوص امسال که خیلی از مراکز تفریحی حتی از تلگرام و وسایل ارتباطی هم برای اطلاع رسانی لحظه به لحظه از برنامه هایشان اسفاده می کردند.
علی ادامه می دهد: به نظرم تبلیغات محیطی باید طوری باشد که به زیبایی جزیره اضافه کند. چیزی که اخیرا هم شاهدش بودیم دقیقا همین است. شیوه تبلیغات عوض شده و تبلیغات محیطی به کلیات برنامه ها توجه می کند وتبلیغات مجازی به جزییات آنها.

حسین، گردشگر دیگری هم می گوید: من خودم از طریق کانال تلگرام یکی از مراکز تفریحی متوجه شدم که چند هنرپیشه معروف به آنجا رفته اند و بلافاصله خودم را رساندم.

رشد قابل قبول امکانات بانوان

در ایام نوروز در بخش آقایان 18 هزار گردشگر از امکانات پلاژ های ساحلی و استخرهای جزیره کیش استفاده کرده اند و در بخش بانوان ٢٧ هزار نفر. یعنی به ترتیب رشد 17 و 20 درصدی.

ساره که از گردشگران قدیمی جزیره کیش است به خبرنگار تدبیر و امید می گوید: امکانات مختص بانوان در جزیره امسال خیلی بیشتر شده؛ از نظر کیفی هم رشد خوبی داشته. چیزی که امسال از استخر ها و ساحل ها می بینم با سال ها قبل قابل مقایسه نیست. به بولینگ هم رفته ام و دنبال جاهای دیگر برای تفریح بانوان هستم.
به جای دبی آمدیم کیش

پیمان که به همراه خانوده اش به کیش آمده، بهخبرنگار تدبیر و امیدمی گوید: قرار بود به دبی برویم اما قبل از عید تصمیم مان عوض شد و گفتیم امسال سری به کیش بزنیم.

این گردشگر ادامه می دهد: راستش را بخواهید تا کنون چند باری در ایام نوروز به دبی و یک بار به ترکیه رفته بودیم. امسال تصمیم گرفتیم به کیش بیاییم. جمعیت در اینجا خیلی زیاد بود اما خدمات ارائه شده به گونه ای بود که مشکل خاصی را احساس نکردیم. هرچند مشکل ترافیکی و حجم خودروها در جزیره، کمی آزاردهنده بود.
پیمان ادامه می دهد: من تا به حال به کیش نیامده بودم. اما امسال متوجه شدم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. البته سرمایه گذاری آنها بیشتر است ولی با چیزی که من امسال از کیش دیدم، توان رقابت با آنها وجود دارد.
ساسان، یک گردشگر دیگر هم که سابقه سفر به دبی را دارد، معتقد است اگر برخی ممنوعیت های شرعی و ملی در کشور را در نظر بگیریم، کیش از دبی کم ندارد. او می گوید: البته نیاز به سرمایه گذاری بیشتری هست. به ویژه برای کشاندن گردشگر خارجی؛ ولی فکر می کنم همین که کارهای اساسی برای جذب گردشگران داخلی انجام شده و موفقیت آمیز هم بوده خودش می تواند الگویی باشد برای اینکه برای جذب گردشگران خارجی هم برنامه ریزی شود.

علت افزایش رضایتمندی گردشگران کیش

یک کارشناس گردشگری درباره علت افزایش رضایتمندی گردشگران کیش در نوروز امسال می گوید: این موضوع را باید در نوع نگاه دولت و رییس جمهور به موضوع گردشگری و استفاده امکانات داخلی جستجو کرد.
رضا مردمی در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: وقتی از زمان آغاز به کار دولت تدبیر و امید، و حتی قبل از آن در تبلیغات انتخاباتی، رییس جمهور گردشگری را یکی از اولویت های دولت برمی شمرد، این خود نشانه ای از رویکرد جدی به این حوزه دارد.

به گفته او، سفرهای رییس جمهور به کیش هم در راستای همین نگاه انجام شده وقطعا می توان موجبات دلگرمی سرمایه گذاران برای ورود به کیش را فراهم کند.

مردمی معتقد است سازمان منطقه آزاد کیش از فرصت حمایت های رییس جمهور نهایت بهره را برده و پروژه های عمرانی و برنامه های فرهنگی و گردشگری خود را در جهت افزایش رضایتمندی به بهترین وجه ممکن انجام داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز