خبرگزاری کار ایران

توسعه مناطق آزاد زمینه ساز دستیابی به چشم انداز مطلوب کشور در افق 1404

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی بر نقش موثر مناطق آزاد به عنوان پایلوت طرح های نوین توسعه ای و دروازه جذب گردشگر بین المللی تاکید کرد

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش،  وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در بازدید از طرح های عمرانی و توسعه ای جزیره کیش با تاکید بر اینکه توسعه مناطق آزاد کشور زمینه ساز رسیدن به چشم انداز مطلوب کشور در افق 1404 است گفت: با تغییر نگرش ملی نسبت به عملکرد مناطق آزاد و گسترده تر کردن دامنه اختیارات مسئولان برای بکارگیری توان حداکثری این مناطق در راستای جذب گردشگران بیشتر می توان تحولی شگرف در رونق صنعت گردشگری کشور ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه بدون شک تمام فعالیت ها در مناطق آزاد منطبق با قوانین و مقررات تعیین شده است افزود: آزادی عمل بیشتر مدیران مناطق آزاد برای بکارگیری تمام پتانسیل های موجود در این مناطق استراتژیک در کنار عملکرد نو آورانه، فرصت کسب تجارب ارزشمند در بازار پر رونق گردشگری بین المللی را فراهم کرده و مناطق آزاد را به الگویی موفق در زمینه افزایش جذب گردشگران تبدیل می کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت حمایت همه جانبه از توسعه مناطق آزاد باهدف تبدیل این مناطق به پایلوت طرح های نوین و ایجاد الگوهای موفق گفت: تجربه چند ساله ما و عملکرد موفق برخی مناطق آزاد نشان می دهد که هرکجا منطقه آزادی داشتیم آن نقطه از کشور آباد شده است و براحتی می توان برای دستیابی به این موفقیت ها در سایر نقاط کشور به تجربه مناطق آزاد تکیه کرده و مسیر توسعه را با سرعت و اطمینان پیمود.

محمد علی وکیلی همچنین با اشاره به برخی دیدگاه های نادرست در خصوص فعالیت اقتصادی مناطق آزاد گفت: نگاه کلان و ملی که با فضای واقعی فعالیت های اقتصادی در مناطق آزاد منطبق باشد ضامن رشد و توسعه این مناطق است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت نگاه ملی تصمیم گیرندگان و مجریان ملی در خصوص عملکرد مناطق آزاد با ابراز تاسف از اینکه داوری های ما پیرامون پدیده های اقتصادی کشور قضاوت های غیر ملی است تاکید کرد: مجریان و افرادی که در جایگاه تصمیم گیری های کلان کشور قرار دارند باید قضاوت های آگاهانه و ملی داشته باشند چرا که نگاه محدود و داوری های غیر ملی به کشور آسیب می زند.

وی با بیان اینکه حاشیه ها و حرف و حدیث هایی که گاه در خصوص مناطق آزاد کشور می شنویم حاصل محدودیت شناخت افراد از این مناطق است در خصوص آثار پایدار و مهم رشد مناطق آزاد کشور گفت: کمک به توسعه این مناطق ضمن اینکه تحقق اهداف و ماموریت محوری تعیین شده برای هر منطقه را تضمین خواهد کرد فرصتی را فرا روی مسئولان می گشاید تا با پایلوت قرار دادن این مناطق به مدل های موفقی از طرح ها و سیاست های اجرایی دست یابند و با اطمینان از موفقیت این طرح ها، آنان را در سطح ملی عملی کنند.

محمد علی وکیلی افزود: البته نقش کلیدی مناطق آزاد در رونق صنعت گردشگری و دستیابی به سهم شایسته تری از بازار گردشگری بین المللی یکی دیگر از آثار مهم توسعه این مناطق است که می بایست مورد توجه جدی مسئولان قرارگیرد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی افزود: طرح مسئله فرار مالیاتی فعالان اقتصادی از طریق مناطق آزاد که گاه یک بازوی باز دارنده برای حمایت از توسعه این مناطق در برنامه ریزی های کلان کشور است تنها یک نگرش اشتباه و غیر اصولی است که بر پایه اطلاعات ناقص و گاه نادرست افراد شکل گرفته است.

وکیلی فقدان یک شبکه اطلاعاتی در سطح ملی برای مانیتور کردن فعالیت های اقتصادی در سراسر کشور را مهم ترین دلیل قضاوت های نادرست در خصوص مناطق آزاد برشمرد و تصریح کرد: تجمیع اطلاعات با ایجاد یک شبکه اطلاعاتی جامع در سطح ملی، بکار گیری سیستم مانیتورینگ کار آمد و شبکه فراگیر برای عملیات بانکی و مالی تمامی شبهات را برطرف کرده و سلامت فعالیت در مناطق آزاد را نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه برخی تصور می کنند مناطق آزاد امکان فرار مالیاتی را به سرمایه گذاران می دهد تاکید کرد: ما در بسیاری از شهرهای بزرگ از جمله تهران شاهد فرار مالیاتی تجار و بازرگانان و فعالان اقتصادی هستیم که این تنها به دلیل بکار نگرفتن نظام های جدید نظارتی در کشور است.

وکیلی شفاف سازی را تنها راه پیشرفت و پایداری برنامه های توسعه ای عنوان کرد و افزود: دیوارهای زندگی جمعی را باید شیشه ای کرد تا ساختارهای جمعی که با حقوق مردم در ارتباط است برای همگان روشن و آشکار باشد.

فعالیت های بنیادین و تکمیل زیرساخت ها، شاه کلید رونق اقتصادی و توسعه متوازن کیش

وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در بازدید از طرح های عمرانی و توسعه ای جزیره کیش با تاکید براینکه تحول و توسعه کیش کاملا مشهود است گفت: فعالیت های بنیادین در سه سال گذشته زمینه مناسب رشد همه جانبه و رونق اقتصادی کیش را فراهم کرده است که مجموعه این تلاش ها تحسین بر انگیز است.

وی با اشاره به اجرای طرح های متعدد و متنوع زیرساختی در بخش های مختلف گردشگری، تجاری و صنعتی گفت: مدیران کیش، تکمیل اساسی ترین زیر ساخت های لازم برای توسعه منطقه را جایگزین تبلیغات و فعالیت در حوزه بازار یابی و یا اجرای طرح های کوتاه مدت و گذرا کرده اند و روند شتابان توسعه این جزیره هر بیننده ای را تحت تاثیر قرار می دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مدیریت جهادی مدیران منطقه برای بکار گیری هوشمندانه از تمام پتانسیل های موجود را قابل تقدیر خواند و گفت: آنچه امروز در کیش می بینیم تحولی شگرف و توسعه ای متوازن و هدفمند است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت های گسترده در زمینه تامین زیر ساخت ها، اعتبار کیش را در نظر گردشگران افزون تر کرده است گفت: فراهم کردن حداقل های که در کیش وجود نداشت و به اعتبار این منطقه آزاد لطمه می زد یکی از مهمترین بخش های فعالیت مدیران دولت تدبیر و امید در این جزیره و شاه کلید رونق اقتصادی کیش است.

محمد علی وکیلی با اشاره به ایجاد تصفیه خانه ده هزار متر مکعبی کیش و تاکید بر اینکه معضل بوی نا مطبوع در برخی نقاط جزیره کیش به هیچ روی شایسته این منطقه گردشگری نبود اظهار داشت: به همت مسئولان در تکمیل زیر ساخت های اساسی و با ساخت و بهره برداری از تصفیه خانه 10 هزار مترمکعبی که با پیش بینی جمعیت روز افزون منطقه برای بیست سال آینده پاسخگوی نیاز جزیره کیش خواهد بود مشکل بوی نامطبوع درکیش به طور کامل برطرف شد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین تامین زیر ساخت های انرژی، تاسیس نیروگاه شماره 2، ساخت پایانه مسافری پیشرفته و مجهز در بندرگاه و اسکله های 35 هزار تنی، اسکله های کانتینری، لایروبی حوضچه بندرگاه و بازوی شرقی اسکله در بندرگاه تجاری کیش را از دیگر طرح های عمرانی قابل توجه در منطقه آزاد کیش بر شمرد و گفت: در مبادی ورودی بندر و فرودگاه کیش طرح های عمرانی پیشرفته ای با هدف سرعت بخشیدن به روند آبادانی این جزیره و معرفی آن به عنوان قطب موفق گردشگری منطقه اجرا شده که بسیار با اهمیت و قابل تقدیر است.

محمد علی وکیلی با اشاره به تلاش برای رسیدن به افق جذب سالانه 6 میلیون گردشگر در جزیره کیش گفت: این نگرش نشانگر برنامه ریزی هوشمندانه و عزم جدی مسئولان منطقه برای معرفی جزیره کیش در عرصه بین المللی است.

*ثبات مدیریتی عدالت محوری و سلامت مدیران دلایل رشد چشمگیر سرمایه گذاری در کیش

وکیلی با اشاره به اینکه حجم فعالیت بخش خصوصی و سرمایه گذاری فعالان اقتصادی در کیش بسیار چشمگیر است گفت: ثبات مدیریتی، اراده مصمم در اجرای کامل قوانین و ضوابط، حرکت جهادی برای تامین هدفمند زیرساخت ها و عدالت محوری در ساختار اداری از عوامل موثر موفقیت روز افزون کیش در زمینه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعویض مکرر مدیران در مناطق آزاد یکی از عوامل کاهش تمایل سرمایه گذاران برای فعالیت در این مناطق است گفت: در حال حاضر ثبات مدیریتی و پرهیز از تصمیم گیر ی های سلیقه ای در کنار عزم جدی مسئولان برای تکمیل زیر ساخت ها بر امنیت سرمایه گذاری در منطقه افزوده و سبب ترغیب سرمایه گذاران برای گسترده تر کردن دامنه فعالیت هایشان در این منطقه آزاد شده است.

*ایجاد جاذبه های نوین در کیش، برندسازی در عرصه گردشگری

محمد علی وکیلی در بازدید از هتل دریایی ترنج، این طرح گردشگری را در کشورمنحصر بفرد خواند و افزود: وقتی فضای امن برای فعالیت سرمایه گذارن ایجاد شود، اجرای طرح های نوین گردشگری، به نشانه ها و برندهای خاصی در منطقه آزاد کیش تبدیل می شود که خود افزایش جذب گردشگر را تسهیل و تسریع می کند.

وی ابراز امیدواری کرد سرمایه گذاران این هتل با نو آوری و خلاقیت طرح های ویژه ای برای معرفی این مجموعه به هموطنان و گردشگران خارجی و ترغیب آنها برای سفر به کیش ارائه کنند.

لازم به ذکر است محمدعلی وکیلی، عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در سفر به کیش از بخش های مختلف بندرگاه تجاری کیش، تصفیه خانه ده هزار متر مکعبی، پایانه بزرگ مسافری فرودگاه بین المللی کیش، شهرک های صنعتی، باغ راه ایرانی، فاز سه نو بنیاد، هتل ترنج، پارک آبی، پارک ساحلی کلبه هور تا کشتی یونانی، پارک شهر کیش بازدید کرد.

 

کد خبر : ۴۱۳۳۵۹