خبرگزاری کار ایران

مرادخانی خبر داد:

برنامه ریزی برای جهش بودجه‌ای موسیقی نواحی

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۱۷۰

حمایت از موسیقی نواحی چند وجه دارد که شامل فعالیتهای می‌دانی، پژوهشی و فعالیتهای‌شناختی می‌شود. یکی از مشکلات موجود در این حوزه فاصله‌ای است که با تغییر نسل‌ها ایجاد می‌شود که باید برای آن تدبیری اندیشید.

ایلنا: معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه ریزی برای افزایش بودجه موسیقی نواحی گفت: زمانی که قرار است جهش بودجه‌ای در حوزه معاونت هنری داشته باشیم قطعا جهشی نیز در بودجه موسیقی اقوام خواهیم داشت که برنامه ریزی‌های برای این مسئله آغاز شده است.


به گزارش ایلنا، علی مرادخانی در حاشیه مراسم افتتاح جشنواره موسیقی نواحی(آیینه دار) در خانه هنرمندان افزود: حمایت از موسیقی نواحی چند وجه دارد که شامل فعالیتهای می‌دانی، پژوهشی و فعالیتهای‌شناختی می‌شود. یکی از مشکلات موجود در این حوزه فاصله‌ای است که با تغییر نسل‌ها ایجاد می‌شود که باید برای آن تدبیری اندیشید.


وی در ارتباط با احتمال واگذاری برگزاری جشنواره موسیقی به بخش خصوصی تصریح کرد: اگر کسانی حاضر باشند در این حوزه وارد شوند ما حاضریم بخشهایی را واگذار کنیم. حتی پیشنهاد داده‌ایم که جایزه‌ای به نام بزرگان این حوزه برای این جشنواره پیش بینی شود.


به گفته وی، در این زمینه ابتدا حمایت صددرصدی از سوی دولت خواهد شد تا بخش خصوصی به تدریج قدرتمند شود و به نقطه تعادل برسند که در آن زمان از حمایت‌ها کاسته خواهد شد.


معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دنبال این هستیم جریانی ایجاد کنیم تا دولت رقیب بخش خصوصی نباشد افزود: در برخی مواقع به دلیل امکاناتی که در بخش دولتی وجود دارد، بخش خصوصی از گردونه فعالیت‌ها حذف می‌شود و در آن زمان همه منتظر می‌مانند که دولت همه مسایل را به دوش بکشد.


وی با تاکید بر اینکه دولت باید تنها حمایت کننده باشد نه سد راه بخش خصوصی گفت: اگر با این نگاه حرکت کنیم کوچک سازی بدنه مفید خواهد بود البته به شرط قدرتمندی در حمایت و اینکه نگاه به معماری فرهنگی قوت بگیرد.


مرادخانی با اشاره به اینکه باید بخش خصوصی خود را برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی آماده کند افزود: نباید این جشنواره را دولتی برگزار کرده و همه امور آن را بر عهده بگیریم.


وی با بیان اینکه متاسفانه در بحثفرهنگ به توسعه متوازن دست پیدا نکرده‌ایم ادامه داد: در بسیاری از بخش‌ها امکانات گسترده‌تر شده و اتفاقات مهمی در آن رخ داده است ولی در بخش فرهنگ آنگونه که شایسته بود در دولت دفاع نشد و به جایگاهی مناسبی نرسید.


وی با اشاره به اینکه بدهکاری گسترده‌ای در معاونت هنری ارشاد وجود دارد گفت: دغدغه بنده در حال حاضر پرداخت این بدهکاری که شامل سنوات هشت ساله گذشته کارمندان، مالیاتهای تکلیفی پرداخت نشده و موارد دیگری است تا به نقطه سر به سر برسیم اما این مسائل موجب نمی‌شود از کارهای اصلیمان دور بمانیم.


معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: موسیقی نواحی اعتبار کشورمان است که باید با همکاری هم این بخش را که توجه جهانی و از جمله یونسکو معطوف به آن است ارتقا بدهیم. ما میراثدار تمدن کهن و گنجینه گرانسنگی هستیم که باید از آن پاسداری کنیم.


وی با بیان اینکه جغرافیای موسیقی ایران خط و مرز ندارد و بیشتر طیف است گفت: در کشورهای اطراف نیز می‌توان هنرمندان این موسیقی را پیدا کرد و در این جشنواره‌ها از آن‌ها دعوت کرد. موسیقی نواحی بیش از یک نمایش یک حوزه معرفتی است و چه خوب است از این منظر به این موسیقی توجه شود.


در ادامه مراسم افتتاحیه جشنواره موسیقی آیینه دار، محمدرضا درویشی دبیر علمی و هنری این جشنواره نیز گفت: این نخستین جشنواره موسیقی نواحی است که توسط بخش خصوصی هدایت و تهیه می‌شود که به دلیل یک عمر تحقیقات علمی و آکادمیک به خانم فوزیه مجد تقدیم شده است.


وی ادامه داد: به جای اینکه در هشت سال گذشته مرکز موسیقی به لحاظ محتوایی گسترش پیدا کند هم نامش کوچک شد و محتوای آن، به طوری که نامش از مرکز موسیقی به دفتر موسیقی تقلیل پیدا کرد و فعالیت‌هایش نیز محدود شد.


وی اظهار داشت: جشنواره‌های موسیقی از عدد ۱۰۰ در سالهای پیشین به عدد زیر ۱۰ کاهش پیدا کردند. این اواخر نیز از دفتر موسیقی به دفترچه تبدیل شده بود و می‌رفت که به یک برگ کوچک برسد.


درویشی با اشاره به اینکه معاون هنری جدید خود بهتر می‌داند که مرکز یا دفترچه موسیقی یک ویرانه است گفت: مرکز موسیقی به یک سازمان ده واقعی که تجربه مدیریت داشته باشد نیاز دارد تا این ویرانه را تبدیل به یک ساختمان مستحکم تبدیل کند.


وی با بیان اینکه پیش از انقلاب سابقه برگزاری جشنواره موسیقی نواحی نداشتیم ادامه داد: به تدریج پس از انقلاب بخشهای از جشنواره موسیقی فجر به موسیقی اقوام و نواحی اختصاص پیدا کرد ولی بعد‌ها تصمیم گرفتیم با توجه به بار سیاسی جشنواره فجر که مرتبط با پیروزی انقلاب اسلامی است و افزایش بار علمی این جشنواره زمان برگزاری آن را به پاییز موکول شود.


وی اضافه کرد: البته چندین سال نیز این جشنواره تعطیل شد و دردو سال آخر به صورت شکسته بسته برگزار شد که جز اظهار تاسف نمی‌توان چیزی در مورد آن گفت.


جشنواره موسیقی آیینه دار روز چهارشنبه در تالاراستاد جلیل شهرناز خانه هنرمندان با حضور علی مراد مرادخانی معاون امورهنری وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، کاظمی مشاور عالی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ومجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان آغاز به کار کرد.


در این مراسم استاد «نورمحمد درپور» اجرای دوتار نوازی داشت و استاد «محمد رحمدل خواه» به اجرای سرنا و «عشق علی کوشا» به اجرای دهل نوازی پرداختند.


برنامه‌های جشنواره موسیقی نواحی آئینه دار که توسط بخش خصوصی برپا شده است، در روزهای پنجشنبه و جمعه یازدهم و دوازدهم مهرماه ادامه دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز