خبرگزاری کار ایران

عکاسیخط های احمد آریامنش و سهیل قرباندایی پور در گالری شکوه

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۱۹۱

عصر روز گذشته نمایشگاه منحصر به فرد «نور نوشت» با آثاری مشترک از «احمد آریا منش» و «سهیل قرباندایی‌پور» در گالری شکوه گشایش یافت.

ایلنا: در نمایشگاه عکاسیخط؛ ۲۲ تابلو که از همنشینی خط و عکس خلق شده بودبه معرض تماشا گذاشته شد.
به گزارش ایلنا، در این تابلو‌ها تک نوشته‌های خوشنویسی رنگین در متن تاریکی از زمینه که به اسامی ائمه، اسم خدا، کلماتی مانند مهر، محبت، دوستی و صلح مزین شده به چشم می‌خورد.
«احمد آریا منش» که سالهاست در زمینه خوشنویسی فعالیت دارد و تاکنون دو خط کرشمه و سفیر را ابداع نموده در مورد ایده اولیه آثار مشترک خط و عکس در این نمایشگاه گفت: ایده اولیه این مجموعه توسط سهیل به من داده شد و حدود دو سال پیش بود که استارت زدیم. روال کار به این صورت است که دوربین باسرعت مشخص باز است و خوشنویس پشت کادر می‌ایستد و خط را در خیالش در کادر می‌بندد و شروع می‌کند به اجرا کردن کار.
وی افزود: از نکات جالب توجه این آثار این است که این کار‌ها بدون استفاده از کا مپیو‌تر به این شکل در آمده و هیچ نرم افزاری در این‌ها دخیل نبوده است. نور عنصر اصلی شکل دهنده این آثار است. که متناسب با هر کاری طراحی و ساخته شده است در واقع می‌توانم بگویم در این آثار تنها با نور خطاطی کرده‌ام.
در میان تابلوهای سیاه و تیره رنگ این نمایشگاه کلماتی‌گاه خوانا و‌گاه فرمی شکل از خطوط فارسی به رنگ‌های مختلف دیده می‌شود که هر تابلو در نوع خود خبر از یک خوشنویسی خوب و تکنیکی و در عین حال عکاسی متفاوتی با نور می‌دهد. آریا منش در مورد کلمات و اسامی استفاده شده در این تابلوهای گفت: در این آثار از موتیف‌هایی که داشتم استفاده کردم و برخی از موتیف‌های جدید را بر اساس شعر و یا کلمه‌ای ساختم و با یک کانسپت خاصی اجرا کردم در هر اثری فکرو اندیشه‌ای بوده و حاصل این اندیشه، آثاری ست که به این شکل در نمایشگاه دیده می‌شود.
وی در پاسخ به این سوال که چرا از پس زمینه‌های رنگین‌تر برای خلق این آثار بهره نبرده گفت: فضای تاریک و رنگ‌های درخشان خطوط روی این تابلو‌ها به نوعی نمای آبستره‌ای را به نمایش می‌گذارند ولی فضای کار کردن ما برای تاباندن نور باید تاریک باشد تا نور‌ها بتوانند در این فضا حرکت کنند. بنابراین پس زمینه‌های روشن در این آثار جای ندارند.
وی ادامه داد: اصول خوشنویسی در این کار‌ها رعایت شده، من هم از خط‌هایی سفیر و کرشمه که خودم ابداع کردم، استفاده کردم و هم خطوطی را براساس فضایی که خواستم طراحی کردم و از آن بهره بردم. در ضمن این کلمات را تا آنجایی که خواستم مخاطب بخواند، خوانا نوشتیم و در جاهایی که خواستم کار‌ها را دکوراتیو‌تر به نمایش بگذارم به عمد کار فرم کردم و فضا‌ها را در گیر‌تر نمودم.
«سهیل قرباندایی‌پور» فارغ التحصیل رشته گرافیک است و از سال ۸۵ به فعالیت در زمینه گرافیک و عکاسی مشغول است. وی در این پروژه مشترک «نور نوشت» قسمت عکاسی کارهای را برعهده داشته است.
وی در این باره گفت: نزدیک دو سال پیش بود که من یک پروژه نقاشی عکس با همین تکنیک کار کردم و از‌‌ همان جا بود که این ایده در ذهنم جرقه زد. وسط پروژه بود که تصمیم گرفتم خط را هم به این حوزه ورود دهم. با آقای آریامنش مطرح کردم ایشان هم استقبال کردند و حاصل آن چیزی است که الان روی دیوار گالری شکوه می‌بینید.

وی افزود: کار قبلی‌ام خیلی از لحاظ تکنیکی با این کار متفاوت بود زیرا در این کار‌ها هم ظرافت‌های خط مطرح است و هم سرعت خیلی بالا. خلق این آثار از نظر تکنیکی واقعا سخت‌تر از نقاشی با نوربود.
قرباندایی‌پور اضافه کرد: یکی از مواردی که در پیش بردن این پروژه بسیار مهم بود، تسلط آقای آریامنش بر روی خط بود این ما را خیلی جلو انداخت وبسیاری از مراحل از تست خارج شد به مرحله نهایی رسید. البته در این کار دشواری‌های تکنیکی زیاد داشتیم چون حتما می‌خواستیم عکس خالص باشد و اصلا دخالت کامپیو‌تر در این مجموعه کاری نداشته باشد. حساسیت هر دویمان باعثشد کارمان بیشتر شود ولی نتیجه خالص‌تر باشد.
او با اشاره به اینکه برای هر کدام از رنگ‌های موجود در تابلو‌ها ابزاری ساخته شده گفت: برای هر کدام از این‌ها ابزار ساخته شد و با ابزار‌های متفاوتی کار کردیم. روی ابزار مورد نظر اتود زدیم و رنگ مورد نظر روی تابلوی نهایی آوردیم. در واقع این مجموعه شروعی ست برای روندی که می‌خواهیم در آینده روی آن کار کنیم. ما در این مجموعه تلفیقی از عکس با خط داشتیم و در آینده همنشینی هنرهای دیگر با عکس هم در برنامه‌مان هست.
«علی شیرازی» هنرمند صاحب سبک خوشنویسی و نقاشی خط یکی از بازدید کنندگان نمایشگاه «نور نوشت» در گالری شکوه بود وی در مورد این نمایشگاه گفت: من برای اولین بار است که نمایشگاه خط و عکاسی را به طور مشترک می‌بینم. البته سابقه‌ای از قبل هست که در کالیوگرافی کارهایی با نور انجا شده ولی در ایران من ندیده بودم که خوشبختانه آقای آریا منش و آقای قرباندایی‌پور این کار را انجام دادند. بااینکه نمایشگاه «نور نوشت» نخستین کار مشترک این هنرمندان است ولی از نظر من از لحاظ کمپوزیسیون، رنگ و حتی چاپ خیلی حرفه‌ای بود.
شیرازی ادامه داد: به عقیده من در این آثار اصلا مهم نیست که اصول خوشنویسی رعایت شده باشد. مثلا زمانی که بحثنقاشی خط می‌کنیم هم هنرمند می‌تواند اصول خط را رعایت کند و هم نکند این بستگی دارد اولویت را به کدام بدهد. زمانی که هنرمند اولویت را به ترکیب می‌دهد بنابراین ترکیب بندی مهم تراست و لازم نیست قواعد سخت و قانونمند خوشنویسی را فدای ترکیب بکند. ولی وقتی دیگاه این است که ما تمام اجزای خط را در کار لحاظ کنیم در آنجا خط از ترکیب و یا حتی رنگ پیشی می‌گیرد. آثاری در هم طول این سالیان دیدیم که در یک جا هم به فرم اهیمت داده و هم به خط و هم به رنگ یعنی هر سه را در یکجا می‌توان در این کار‌ها دید. البته این اصلا اهمیت ندارد آنچه مهم است نتیجه کار است.
«احمد آریا منش» متولد ۱۳۴۷ همدان و فارغ التحصیل رشته کار‌شناسی نقشه برداری، استاد انجمن خوشنویسان ایران و دارای نشان درجه دو هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی برگزاری ۱۲ نمایشگاه انفرادی در زمینه خوشنویسی و نقاشی خط را در تهران، مسکو، قزاقستان، دوبی… و شرکت در بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی را در کارنامه خود دارد.
وی مبدع خط کرشمه در سال ۷۱ و سفیر در سال ۸۵ است.
«سهیل قرباندایی‌پور» متولد ۱۳۶۶ تهران و فارغ التحصیل رشته گرافیک است. وی از سال ۸۵ به فعالیت در زمینه گرافیک و عکاسی مشغول است. وی برگزاری نمایشگاه انفرادی عکاسی در تورنتو تا‌تر سنترکانادا در سال ۲۰۱۰ را در کارنامه خود دارد.
نمایشگاه متفاوت و خاص «نور نوشت» تا تاریخ ۲۴ مهر در گالری شکوه واقع در خیابان فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ دایر می‌باشد و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز