خبرگزاری کار ایران

نوای مرغ سحر در ارکستر معاصر پارس طنین انداخت

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۷۱۴

اجرای ارکستر معاصر پارس با همراهی ۳۰ نوازنده سازهای ایرانی و جهانی و ۲۰ خواننده کُر؛ شامل قطعاتی از موسیقی معاصر ایرانی بود که برای ارکسترهای بزرگ تنظیم شده‌اند و در نوع خود منحصر به فرد بود.

ایلنا: ارکستر معاصر پارس به مدت دو شب قطعاتی از موسیقی معاصر ایران را در برابر علاقمندان به هنر معاصر ایران و جهان اجرا کرد.
به گزارش ایلنا، اجرای ارکستر معاصر پارس با همراهی ۳۰ نوازنده سازهای ایرانی و جهانی و ۲۰ خواننده کُر؛ شامل قطعاتی از موسیقی معاصر ایرانی بود که برای ارکسترهای بزرگ تنظیم شده‌اند و در نوع خود منحصر به فرد بود.
ارکستر به رهبری و آهنگسازی علی رادمان انجام شد و شامل دو بخش بود. در بخش نخست دو قطعه از ساخته‌های هنرجویان رادمان اجرا شد. قطعات «ساغر» برای پیانوی چهاردستی ساخته صمد عبدی و «توکاتا» ساخته سهند شکرزاد برای پیانو در آن اجرا شد. اجرای پیانوی چهار دستی توسط افشین قاسمیان و وحید جهانداری انجام شد و توکاتا را افشین قاسمیان نواخت که اجرای پیانوی چهار دستی، با استقبال زیاد حاضران در تالار اجرای کنسرت همراه شد.
در ادامه؛ اعضای ارکستر روی صحنه آمده و با علامت رهبر اقدام به نواختن «حکایت تندیس» کردند که برای ارکستر، گروه کر، امواج الکترونیکی و دکلمه تنظیم شده بود. این قطعه که از ساخته‌های علی رادمان رهبر و آهنگساز ارکستر پارس است، به دلیل تلفیق درون مایه موسیقی ایرانی با دستاوردهای جدید عرصه موسیقی معاصر که در نتیجه توجه به صداهای الکترونیک حاصل می‌شود، از تاثیرگذاری خاصی برخوردار بود زیرا علاوه بر اجرای ارکستر و گروه کر، در این قطعه داستانی از یک تندیس با تلفیق موسیقی و دکلمه برای مخاطب تعریف می‌شد. دکلمه این بخش به عهده گلزارخوان پایه بود. استقبال از این قطعه آن چنان زیاد بود که در پایان اجرای آن تمام تالار به احترام موسیقی به شکل ایستاده برای مدت ۱۰ دقیقه اقدام به تشویق ارکستر کردند.
پس از اجرای حکایت تندیس، نوبت به اجرای قطعه «سیاه مشق» رسید که توسط رهبر ارکستر اجرای آن به پدرش تقدیم شد. این قطعه با همراهی گروه کر و انتخاب قطعاتی از اشعار بابا طاهر و هوشنگ ابتهاج همراه بود. پیوند شعر بابا طاهر به شعر هوشنگ ابتهاج در این قطعه موسیقیایی، موجب شد تا استمرار حسی عاطفی از گذشته دور تا زمان معاصر در شنوندگان آن ایجاد شود به شکلی که همه بعد از اجرای قطعه زیر لب درحال زمزمه این ابیات هوشنگ ابتهاج بودند و می‌خواندند که:
سپیده سر زد و مرغ سحر خواند /
در این سرای بی‌کسی، کسی به در نمی‌زند.
به دشت پر ملال ما، پرنده پر نمی‌زند.
ایده اصلی این موسیقی، یک ترانه شیرازی بود که در آواز دشتی ظهور کرده و در چهارگاه، همایون و بیات اصفهان به طرق متفاوت بسط پیدا می‌کند.
پس از پایان قطعه سیاه مشق، ۱۰ دقیقه تنفس اعلام شد و بخش بعدی برنامه پس از گذشت این مدت کوتاه دوباره آغاز شد. در این بخش بار دیگر افشین قاسمیان نخست پشت پیانو قرار گرفت تا قطعه‌ای به نام رقص باد را بنوازد. پس از آن ارکس‌تر برای اجرای آرگیومنت ساخته علی رادمان آماده شد. این قطعه برای ارکستر کوبه‌ای، گروه سازهای ایرانی و سیگنال‌های الکترونیکی تنظیم شده است. این قطعه تداعی کننده یک مناظره مستدل موسیقایی میان شرق و غرب است، اما شاید بتوان این قطعه را یک موسیقی چند فرهنگی نیز نامید. این قطعه به لحاظ ساختاری، شامل دو بخش اصلی بود. قسمت اول شامل طبقاتِ چندگانه ریتمیک بود که به تضادهای متریک می‌انجامید، و چند صدایی‌های قسمت دوم در آواز دشتی، مبتنی بر تجربه‌ای از چند صدایی بود که از آن به عنوان «خوشه‌های صوتی ایرانی» یاد می‌کنیم.
در ادامه اجرای مثنوی برای سنتور و ارکس‌تر پایان بخش برنامه بود که به همراه تکنوازی نی، تنبک و کمانچه اجرا شد. مثنوی، با زمزمه و آوای اعضای ارکستر، گروه کر و تکنوازی سنتورروزبه رحیمی آغاز شد و در کنار رنگ‌های صوتی سازهای ایرانی، به بافت پلی فونیک ارکستر زهی، در سه مقام موسیقایی ایران انجامید.
پس از پایان اجرا، مخاطبان حاضر در سالن با تشویق‌های خود یکپارچه درخواست قطعه بیز کردند. ارکستر معاصر پارس به عنوان قطعه بیز بخشی از قطعه مثنوی را اجرا کردند.
به دلیل استقبال بسیار مخاطبان از این کنسرت، این برنامه یک شب دیگر به شکل پژوهشی در تالار اجرای موسیقی آکادمیک دانشکده موسیقی دانشگاه آزاد شیراز فرا شب یکشنبه ۲۸ مهر ماه برگزار می‌شود زیرا نه تنها تمامی صندل یهای سالن پرشده بود و عده زیادی نیز به شکل ایستاده در کنار سالن حضورداشتند، همچنان تعداد زیادی نیز از علاقمندان، پشت گیشه‌های فروش بلیت برای یافتن امکانی برای حضوردر این سالن ایستاده بودند.
این کنسرت قراراست در نیمه دوم دی ماه در تهران و سپس در چند شهر دیگر برگزار شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز