خبرگزاری کار ایران

شب نخست حراج کریستیز دوبى با حضور مدیرانی از ارشاد برگزار شد؛

پرسپولیس؛ رکورد خاورمیانه را از آن خود کرد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۳۶

همچنانکه پیش بینى مى‌شد تلاش عربى - ترکى براى شکستن رکورد ایرانى خاورمیانه با شکست روبرو شد و نقاشى «فهر النسا زید» هنرمند ترکیه‌اى - اردنى حتى به سه میلیون دلار(قیمت پایه) اثر نرسید تا دیوار پرسپولیس(نسخه یک) پرویز تناولى؛ آقاى خاورمیانه بماند.

ایلنا: شامگاه سه شنبه هفتم آبان ماه، در شبى که نیمى از هشت اثر ایرانى حاضر در شب نخست حراج کریستیز دوبى به فروش رسید و نسخه دوم دیوار پرسپولیس تناولى با فروش ٩۴٠ هزار دلارى رکورد دوم این شب را از آن ایران نمود، دو مقام وزارت فرهنگ وارشاد اسلامى، بدون خبر قبلى وارد سالن گودفین هتل امارات تاورز دوبى(محل برپایى حراج) شدند تا بخش خصوصى، پس از سالها نوعى اطمینان خاطر، دلگرمى و پشتیبانى را از سوى دولت احساس کند. در این شب نقاشى هنرمند فقید " فهر النیسا زید " دو میلیون و ٧٠٠ هزار دلار چکش خورد تا هم حتى به قیمت پایه اثر نرسد هم یکصد هزار دلار براى دستیابى به رکورد ایرانى خاورمیانه کم آورد. در میان ٢٢ اثر خارجى دیگر گریگوسیان هنرمند فقید لبنانى با فروش ۶٠٠ هزار دلارى و قارم عربستانى ٥۴٥ هزار دلارى سرآمد بودند. شش اثر عربها به فروش نرسید و مابقى در مرز قیمت پایه خریدارى شد، اما در میان آثار ایرانى‌ها نقاشیخط عمودى سیدمحمد احصایى با فروش ٣۴٠ هزار دلارى رکورد چهارم این شب و اثر افقى وى با فروش ١٥٠ هزار دلارى رکورد نهم را از آن خود نمود. نقاشى کامى یوسف زاده ١٠٠ هزار دلار فروخته شد و دو اثر فرهاد مشیرى، یک مجسمه تناولى و نقاشى رضا درخشانى به فروش نرسیدند.

جامعه هنرى باید به خودباورى بین المللى بودن برسد

على مرادخانى، معاون هنرى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، مهمان ویژه پانزدهمین حراج کریستیز دوبى بود. حضور یک مقام دولتى در این رویداد بین المللى بخش خصوصى، بسیار مورد توجه کلکسیونر ها و خریداران چند ملیتى قرار گرفت.

مرادخانى دقایقى پس از پایان شب نخست حراج در گفتگویى کوتاه با خبرنگاران قبل از هر چیزى حفظ رکورد ایرانى خاورمیانه را تبریک گفت.

او درباره دلایل حضورش گفت: من شاهدم که در این چند سال که حراج کریستیز دوبى برپا مى‌شود چه در سطح رسانه‌اى و چه در جامعه هنرى موج و تکاپوى خاصى پدیدار مى‌شود که بسیار جالب توجه است، باید این پدیده را به درستى شناخت و از نقاط مثبت آن بهره گرفت.

وى افزود: رونق اقتصاد هنر براى وضعیت فعلى جامعه هنرى ما یک امر حیاتى ست لذا بدیهى است ما در جهت فرهنگ سازى و توسعه آن از شناسایى الگوهاى موفق دریغ نخواهیم کرد.

مرادخانى در عین به تاثیر مستقیم حراج کریستیز دوبى بر بازار داخلى هنر ایران اشاره کرد و گفت: مدتهاست از طریق نخبگان هنریمان و نیز مدیران محترم گالریها ضرورت حمایت هدفمند از چنین رویدادهاى بین المللى را مى‌شنوم به حتم ما با حفظ استقلال بخش خصوصى برنامه‌هاى مدونى در این باره تدوین و اجرا مى‌کنیم اما پیش و بیش از هر چیزى خودباورى همه ارکان بخش خصوصیمان از هنرمند گرفته تا گالرى‌دار و مجموعه‌دار الزامى ست. این باور که ما بین‌المللى هستیم و توان دستیابى به رکوردهاى بالا راداریم.

حمایت از بخش خصوصى، محور برنامه‌هاى دولت است

مرتضى کاظمى، مشاور اقتصاد فرهنگ و هنر وزارت ارشاد که براى تحقق ورود آثار هنرى ایرانى به مارکت‌هاى بین المللى تلاش‌ کرده است نیز دقایقى پس از حراج در گفتگویى کوتاه با خبرنگاران گفت: برپایى چهارده دوره کریستیز دوبى تاثیرات مثبت متعددى براى هنر ایران به ارمغان آورد. هنر ایران بر بلنداى این سکوى موثق مورد اطمینان جهانى به دنیا معرفى شد، ثابت شد که مى‌توان روى آثار هنرمندان ایران سرمایه‌گذارى کرد و به موازات آن بازار داخلى هنر ایران پدید آمد. هچنین ارتقاى قیمت آثار هنرى، امکان امرار معاش از راه فروش آثار هنرى و امید بخشى به نسل جوان هنرمند از دیگر دستاوردهاى اتخاذ این رویکرد بود.

کاظمى با بیان این نکته که دولت برنامه‌هاى همه جانبه‌اى براى توسعه، نهادینه و ساماندهى اقتصاد فرهنگ و هنر دارد، خاطرنشان کرد: حمایت از بخش خصوصى محور اصلى این برنامه‌ها خواهد بود. ما اکنون درحال مطالعه و تهیه مقدمات راهبردهاى زیرساختى و مشورت با نخبگان این امر هستیم تا رویکردهایى نوین و کارامد تقدیم جامعه هنرى کنیم.

تثبیت اقتصاد هنر هدف دولت باشد

علیرضا سمیع آذر، مدرس تاریخ هنر ومدیر اسبق موزه هنرهاى معاصر تهران، در حاشیه حراج کریستیز، حضور مدیران ارشاد را یک نوید بزرگ براى توانمندى هر چه بیشتر بخش خصوصى ارزیابى کرد.

وى درعین حال تصریح کرد: به یقین این حضور به بخش خصوصى اطمینان خاطر خواهد داد تا در زمینه اقتصاد هنر سرمایه‌گذارى گسترده‌ترى انجام دهد.

سمیع آذر تثبیت بازار هنر و جلب سرمایه‌هاى تازه را دستاوردهاى بزرگ جامعه تجسمى ایران دانست و ابراز امیدوارى نمود این رفرم در سایه یک برنامه کارشناسى شده به سایر بخش‌هاى هنر تسرى یابد.

وى خواهان برنامه‌ریزى دولت براى ورود سرمایه هاى بزرگ به بازار هنر شد تا از این رهگذر سهم مبادلات ایران در مارکت بین‌المللى رشد معنادارى یابد.

شب دوم حراج کریستیز، شامگاه چهارشنبه هشتم آبان، در حالى در دوبى برپا مى‌شود که از میان ١١٣ اثرى که روى میز حراج قرار مى‌گیرند ٣٢ اثر به هنرمندان ایرانى تعلق دارد. آثارى از عباس کیارستمى، افشین پیرهاشمى، على شیرازى، بهمن جلالى، حسین زنده رودى، فرامرز پیلارام، شادى قدیریان، پروانه اعتمادى، سمیرا علیخانزاده و…که امیدواری‌ها به فروش حداکثرى برای برخى از آنها بسیار بالاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز