خبرگزاری کار ایران

«طلوع مهر» با حضور بزرگان خوشنویسی رونمایی شد

کد خبر : ۱۱۷۶۵۸

موسسه صبا عصر چهارشنبه ۷ آبان «طلوع مهر» را در شبی بیاد ماندنی و در حضور بزرگان هنر خوشنویسی و شمار زیادی از علاقه مندان رونمایی کرد.

ایلنا: مراسم رونمایی مجموعه «طلوع مهر» شامل ده‌ها اثر از ۳ نسل استادان و پیشکسوتان خوشنویسی معاصر ایران به همراه آیین گشایش نمایشگاه این آثار عصر روز چهارشنبه هفتم آبان در تالار ایران فرهنگستان هنر با حضور شمار زیادی از علاقمندان، چهره‌های صاحب نام و اساتید هنر خوشنویسی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم و نمایشگاه که با همکاری موسسه فرهنگی هنری صبا، انتشارات آبان(ناشر مجموعه طلوع مهر) و موسسه فرهنگی هنری نور و نگار(نگارخانه آیرین) برپا شده بود ابتدا امیر احمد فلسفی سیری از مراحل شکل‌گیری این حرکت از نمایشگاه طلوع مهر(۱۳۸۸ - موسسه صبا) تا امروز را برای حاضران تشریح کرد و گفت کیفیت آثار عرضه شده در آن نمایشگاه و این مجموعه ایجاب می‌کرد تا معرفی آن به نحوی شایسته و با بازتاب مناسب در جامعه هنری ما صورت گیرد.

آنگاه حسین الهی قمشه‌ای به تفسیر خط در منظر زیبایی‌شناسی عرفانی و حکمی پرداخت و از معجزات و کرامات «ولایت حسن» بر جان آدمیان سخن گفت. وی با تفسیر عامیانه از ماهیت خط در منظر جمال‌شناسی عرفان خاطرنشان کرد: «فلسفه جاودانگی زیبایی آن است که خبر از عالم جاودانه می‌دهد. اساساً زیبایی متعالی و اصیل برخلاف زیبایی‌های موهوم و مجعول که جلوه حقیقتی والا‌تر نیست، خصلت زایندگی دارد.» وی در ادامه، مشخصه‌های افق نگاه انسان در نسبت با «مرتبه درک زیبایی» اصیل را برشمرد و تصریح کرد: «آن زیبایی که ریشه در حقیقت دارد انسان را از همه رذیلت‌ها دور و به ساحت فضیلت‌ها رهنمون می‌شود، از غم و فروبستگی و انفعال و انکسار، وامی‌رهاند و به بی‌کرانه‌ترین آفاق شادی و شیدایی روح عروج می‌دهد و در همین راستاست که تماشا و تمنای زیبایی به انسان باور و ایمان می‌بخشد، به نگاه او وسعت می‌دهد و هستی را در منظر او معنی‌دار و دارای هدف و مقصدی متعالی ترسیم می‌کند.»

وی همچنین عامل اصلی لذت را زیبایی عنوان کرد و انگیزه حقیقی جستجوی آدمی را برای درک لذت‌ها ناشی از نسبت درونی و فطری او با ماهیت و جوهره زیبایی دانست که نهایتاً راه به یگانگی و عالم توحید می‌برد.

در ادامه مراسم با حضور دکتر الهی قمشه‌ای، قباد شیوا، امیر احمد فلسفی، محمد علی سبزه‌کار، رسول مرادی، مهدی فروزنده، بیژن بیژنی، مجموعه نفیس «طلوع مهر» رونمایی گردید. سپس از کلیه این شخصیت‌ها به پاس سال‌ها تأثیرگذاری بر عرصه‌هایی چون خوشنویسی، گرافیک، موسیقی و نیز ادبیات و حکمت، تقدیر به عمل آمد. با تقدیر از مسئولان انتشارات آبان(ناشر طلوع مهر)، طراحان و پدیدآورندگان این مجموعه، این مراسم پایان وتمامی حاضران به نگارخانه لرزاده و فرشچیان موسسه صبا رفتند می‌باشد.

مجموعه «طلوع مهر» آثاری از ۵۵ استاد نام آشنا و صاحب سبک سه نسل از خوشنویسان معاصر ایران تا پایان نمایشگاه با تخفیف ویژه عرضه خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه تا ۲۱ آبان به خیابان ولی عصر، خیابان طالقانی، خیابان شهید برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز