خبرگزاری کار ایران

دیدار مسجدجامعى و اصغر فرهادى از نمایشگاه به روایت عکاسان معاصرایران

کد خبر : ۱۲۷۵۰۶

به روایت عکاسان معاصر ایران تا۲۲ آذرماه در گالری پردیس ملت دایر است و علاقمندان مى‌توانند همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۱ از این نمایشگاه دیدن کنند.

ایلنا: احمدمسجدجامعى(رئیس شوراى شهر تهران) و اصغر فرهادى(فیلمساز) ازجمله چهره‌هایى هستند که در چند روز اخیر از نمایشگاه «به روایت عکاسان معاصر ایران» در گالرى پردیس ملت دیدن نمودند.

به گزارش ایلنا، مسجدجامعى و فرهادى به طور جداگانه از این رویداد دیدن کردند اما نظرات آن‌ها درباره کیفیت این نمایشگاه و نیز آثار به نمایش درآمده، مشترک بود؛ آن‌ها این رویداد را بسیار مثبت و جالب توجه ارزیابى نمودند.

به روایت عکاسان معاصر با حضور ٣۶ عکاس و ٧٠ عکس در حالى از آبان ماه آغاز به کار کرده است.

محمد خوشرو(عکاس) که با دو عکس از دو مجموعه متفاوتش در این نمایشگاه حضور دارد، درباره «به روایت عکاسان معاصر ایران» گفت: پیداست چیدمان زاویه نگاه ٣۶ هنرمند در کنار هم، امکان یک ارزیابى کلى از روند جریان نوین عکاسى در ایران را به بیننده مى‌دهد که امر بسیار مغتنمى‌ست لذا جاى تقدیر دارد و باید به همت دستندرکاران چنین اتفاق مهمى دستمریزاد گفت.

او افزود: وقتى نمایشگاه‌هایى کیفى در این سطح برپا مى شود، تعریف جامعه از برآیند‌ها و موقعیت هاى هنرى هم در معرض بازآزمایى قرار مى گیرد، به لطف همنشینى آثار این هنرمندان، جایگاه شاخص بین المللى عکس ایران یادآورى مى شود و ارتقاى کیفیت این مدیوم هنرى به نمایش در مى آید؛ از آن سو این نکته هم تاکید مى شود که هر اثر هنری ارزش افزوده‌ای برای هنرمندی که آن را خلق کرده دارد، این ارزش افزوده را می‌توان به لحاظ اقتصادی هم در نظر گرفت. امروزه عکاسان هنری می‌توانند از طریق فروش آثارشان امرار معاش کنند و عکس‌هایشان را به غیر از بازار‌های جهانی که با رونق خوبی همراه است در داخل با قیمت‌های مناسب به فروش برسانند. این مطلب مشخص می‌کند برخلاف پیش‌تر که عکاسی را محدود به سه شاخه صنعتی، خبری و طبیعت(که به نوعی جایگزین نقاشی رئال شده بود) تلقى مى کردند، در عصر معاصر عکاسى هنرى هویت مستقل و تثبیت شده اى یافته و این امیدوارى که عکاس هنرى با فروش آثارش بتواند گذران زندگى کند بیش از همیشه است.

او در مورد دو اثر سیاه و سفیدی که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: سوژه اصلی این دو عکس طبیعت است اما زاویه نگاه‌های متفاوتی از هم دارند. اثر «سکوت» مربوط به زمستان سال ۸۳ و «ناکجا آباد» در سال ۸۸ ثبت شده است. در اثر «سکوت» طبیعت زمستان را به نمایش گذاشته‌ام اما در «ناکجا آباد» طبیعت از منظرى انتزاعى بازتاب یافته است؛ در این نمایشگاه ترجیح دادم این آثار که به نوعى از مجموعه هاى قبلى‌ام به شمار مى آیند را به تماشا بگذارم زیرا آثار تازه‌ام که مربوط به معماری اماکن متبرکه از عتبات عالیات می‌باشد را به تازگی در دو نمایشگاه به تماشا گذاشته‌ام که اتفاقا یکى از آن‌ها، برگزیده مجموعه سجده صاحبنظران، این روز‌ها در فرهنگسرای بهمن برپاست.

سیف الله صمدیان(عکاس) که او نیز با چهار قطعه عکس از مجموعه «احمد شاملو» در این نمایشگاه حضور دارد، در مورد نمایشگاه «به روایت عکاسان معاصر ایران» گفت: در این نمایشگاه برآیند خوبی ازهنر عکاسی امروز ایران را شاهد هستیم. امیدوارم هنرمندان حاضر در نمایشگاه این روند را ادامه دهند و آثار ارزشمندی را خلق کنند.

او اضافه کرد: بسیاری از مردم حاضرند برای پوسترهایی با سطح منزلت بصری پایین یا نقاشی‌های کپی میلیون‌ها تومان پول خرج کنند اما عکس را در خانه‌هایشان نمی‌پذیرند. پس با بستر سازی مناسب در این زمینه و با تعیین قیمت‌های مناسب برای آثار می‌توان کمک کرد که اقتصاد هنر عکاسی رشد کند.

او در مورد آثاری که دراین نمایشگاه ارائه داده است، گفت: چهار قطعه عکس سیاه و سفید این نمایشگاه متعلق به مجموعه «احمد شاملو» برای ۲۰ سال پیش است. در آن زمان امکان زمانی و شانس فرهنگی داشتم که به منزل احمد شاملو روم و مجموعه عکسی از آن تهیه کنم.

آرمان استپانیان هنرمند عکاس که حضورهاى موفقى در حراج هاى بین المللى دارد هم با دو اثر «حضرت مریم» و «شازده» در این نمایشگاه شرکت کرده است، او ضمن اشاره به سطح بالای آثار در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه شاهد آثار فوق العاده‌ای از لحاظ سطح کیفی از هنرمندان پیشکسوت و جوان در عرصه هنر عکاسی هستیم.

او اضافه کرد: در این نمایشگاه دو اثرارائه داده‌ام. اثر «حضرت مریم» که بر مبنای اثر «مادونا» رافائل است و اثر «شازده» که مهر شازده خانم بر روی آن زده شده و چاپ دیجیتال بر روی بوم است، این دو اثر مربوط به سال ۹۱ و ۹۲ می‌باشد.

علیرضا فانی، که رکوردهاى عکسش در کریستیز در چند سال اخیر توجهات بسیارى را به سوى او جلب نموده هم با دو اثر از مجموعه «یاد بودی برای امروز» و «من آنم که…» در این نمایشگاه حضور پررنگى دارد، او در ارزیابى «به روایت عکاسان معاصر ایران» گفت: آثاری بسیار خوبی را از هنرمندان عکاس در این نمایشگاه شاهد هستیم. فکر می‌کنم مجموعه‌ای با سطح بالا از عکاسان پیشکسوت و جوان در این نمایشگاه به تماشا گذاشته شده است.

او در مورد دو اثری که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: قطعه عکسی که از مجموعه «یادبودی برای امروز» ارائه کردم متعلق به مجموعه آثاری است که در سال ۹۰ در گالری خاک به نمایش گذاشتم و اثر دیگرم از مجموعه «من آنم که…» می‌باشد که در سال ۹۱ در گالری راه ابریشم عرضه کردم. ترجیح دادم این دو اثر را در این نمایشگاه ارائه دهم چون هم جزء آخرین آثارم می‌باشند و هم از لحاظ دیدگاهی به من نزدیک هستند.

«به روایت عکاسان معاصر ایران» که به دعوت گالری پردیس ملت با حضور ۳۶ هنرمند از سه نسل عکاسی معاصر ایران با نمایشگاه گردانی مهدی مقیم‌نژاد و حمایت موسسه تصویر شهر شهرداری تهران برپاشده است، حدود ۷۲ عکس از دوره‌های مختلف عکاسی این هنرمندان را به تماشا می‌گذارد که نوعی مرور و مطالعه تصویری در روند عکاسی امروز ایران به شمار می‌آید.

۳۶ عکاس حاضر در این رویداد به ترتیب حروف الفبا عبارتند از: آزاده اخلاقی، کورش ادیم، آرمان استپانیان، مهرداد اسکویی، مهرداد افسری، جمشید بایرامی، شهریار توکلی، صادق تیر افکن، بهمن جلالی، رعنا جوادی، تورج خامنه‌زاده، محمد خوشرو، گوهر دشتی، جلال سپهر، محمد رضا شریف‌زاده، بهنام صدیقی، سیف الله صمدیان، کیارنگ علایی، سمیرا علیخانزاده، شادی قدیریان، علیرضا فانی، کتایون کرمی، محمود کلاری، مجید کورنگ بهشتی، عباس کیارستمی، رضا کیانیان، رومین محتشم، مهدی مقیم‌نژاد، رامیار منوچهرزاده، علیرضا میرزایی، سروش میلانی‌زاده، علی ناجیان، مهرداد نراقی، حامد نوری، داریوش نهداران، مهدی وثوق نیا.

به روایت عکاسان معاصر ایران تا۲۲ آذرماه در گالری پردیس ملت دایر است و علاقمندان مى توانند همه روزه از ساعت ۱۱ تا ۲۱ از این نمایشگاه واقع در خیابان ولیعصر، بزرگراه نیایش، رو به روی کردستان سینما گالری پردیس ملت، طبقه ۲ - دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز