خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه گروهی نقاشی «۱ + ۹» در گالری فریا افتتاح شد

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۳۴

در نمایشگاه نقاشی «۱ + ۹» فضای هر کدام از آثار تلاش هنرمندانه نقاشان در بیان رابطه اثر با عنوان کلی «شیء، انسان، محیط» درکنار تلاش هنرمندانه نقاش دیگر در یک خوانش رو به روی اثر دیگر قرار گرفته است.

ایلنا: این روز‌ها گالرى فریا میزبان آثار ۱۰ نقاش نسل نو با عنوان «۱ + ۹» است. آثارى که در کنار هم بیانگر نگاه متفاوت نسل نو نقاشان به سه عنصر اصلی نشانه‌شناسانه در فضای نقاشانه یعنی «شیء، انسان و محیط» است که خود می‌تواند چندپارگی هویت را در میان یک نسل نقاشی به نمایش بگذارد.

به گزارش ایلنا، در این نمایشگاه که نوشین زرنانی، کار جمع آوری و چیدمان آثار را برعهده دارد، از هر نقاش ۲ و‌گاه سه اثر به روی دیوار اصلی نمایشگاه قرار دارد که فضای هر کدام از تلاش هنرمندانه نقاشان در بیان رابطه اثر با عنوان کلی «شیء، انسان، محیط» را می‌توان در کنار تلاش هنرمندانه نقاش دیگر در یک خوانش رو به روی اثر دیگر نشاند و در یک دید کلی به نمایشگاه و کشف روابط میان تصاویر نقاشانه، نوعی تکثر معنایی را مشاهده کرد؛ در بیانی دیگر چندپارگی هویت نزد نقاشان نسل نو را. به این معنا جلوه دیگری از این هم نشینی نقاشانه را در تفکر نمایشگاه گردان آن به شکلی عیان‌تر می‌توان در اتاقی از نمایشگاه مشاهده کرد که زرنانی تک اثری از هنرمندان نمایشگاه را به شکلی کلاژ گونه بر روی دیوار‌ها به گونه‌ای چیدمان کرده که با زدن فلاش نور قرمز در کسری از ثانیه بر روی آثار چیده شده در این اتاق مخاطب می‌تواند در هر بار فلاش خوردن تصویری متفاوت از فضا در ذهن به دست بیاورد که از همنشینی این آثار به دست می‌آید. به این ترتیب می‌توان تفکر اصلی چیدمان نمایشگاه را در این اتاق کلاژ مشاهده کرد.

در این نمایشگاه آثاری از حسین چراغچی با‌‌ همان رویکرد متمرکزش بر نقاشی انتزاعی و ارایه نوعی نقاشی حسی تغزلی مختص خود، در کنار آثار فیگوراتیو بیتا درویش که با معنا گرایی عیان به سراغ چالش با هویت انسان معاصر رفته و آن سو‌تر در کنار آثار بردیا اسماعیل لو که در قاب‌هایی بزرگ فضایی انتزاعی را با فرم‌هایی فیگوراتیو به نمایش گذاشته تا بیانگر جسارتی مثال زدنی در نسل نو نقاشان باشد و همچنین آثار مهرنوش رمضان نیا که ترکیب فضای انتزاعی با رویکرد به سبک فیگوراتیو را می‌توان به شکلی دیگر و در شمایی متفاوت مشاهده کرد، هر کدام دنیایی متفاوت از ذهننیت یک نسل را به نمایش می‌گذارد.

رضا عنصری دیگر نقاش حاضر در این جمع آثارش را با رویکردی انتزاعی در تلاش برای ارائه ابداعات تصویری و ایجاد فضایی ذهنی و انتزاعی از طریق ایجاد ضرباهنگ میان خط و رنگ خلق کرده و این آثار در کنار خوانش اثر دیگر نقاش همین نسل، نسرین عیوضیان که با تصویر فیگوراتیو زنانه بر روی جدول کلمات متقاطع سعی در هر چه مفهومی‌تر کردن اثر خود دارد باز هم در کنار خوانش آثار عرفانه صمصام شریعت که آثارش جسارت در ارایه نگاه‌های تازه، فرم‌های تصویری و جذاب بصری و به چالش کشیدن آموزه‌های هنر مدرنیستی از شاخصه‌های بارز آن است، از گستردگی معنا و سبک نزد یک نسل نقاش می‌گوید.

آثار ژینوس میثاقی، که در تلاشی هنرمندانه از اشیا پیرامون نوعی معناگریزی را با چیدمان آن‌ها در بستر تابلو‌هایش ایجاد کرده و لذت جستجو در معنای اثر را برای مخاطب ایجاد می‌کند در کنار آثار شقایق فریاد شیران که نقاشی‌هایش به شعر نزدیک می‌شود و هارمونی رنگ از درون هنرمند سخن می‌گوید در کنار آثار کارتون گونه آزاده وزیری که با رویکردی روانکاوارنه به سراغ نگاه به پشت سر و دنیای کودکی دارد، تماما مخاطب را در موقعیت مواجهه با تضاد‌ها، تناقضات، آشناپنداری‌ها و… یک نسل قرار می‌دهد که زبان بیان آن‌ها هنر نقاشی است.

نوشین زرنانی در حاشیه این نمایشگاه هدف اصلی‌اش از جمع آوری این آثار با موضوع و تم مورد نظرش گفت: آنچه هدف اصلی‌ام بود را در ‌‌نهایت توانستم با چیدمانی که در اتاق کلاژ اتفاق افتاده و فصل الخطاب نمایشگاه است نشان بدهم. جایی که مخاطب در فلاش‌های یک نور قرمز می‌تواند نگاه به آثار این ده نقاش داشته باشد. در واقع این نقاشان همگی در یک دهه در یک فضای اجتماعی زیست مشترکی داشته‌اند اما‌‌ همان طور که تم نمایشگاهم را بر پایه کلاژ گذاشتم شما در آثار چند پارگی هویت که از دغدغه‌های اصلی هنر معاصر است را می‌بینید. در این نمایشگاه شما کار فیگوراتیو تا کارهای کارتونی تا کارهای انتزاعی و… را مشاهده می‌کنید و نگاه هر کدام از نقاشان به موضوعی که بر پایه آن آثار را جمع آوری کردم که «شیء، انسان، محیط» است را مشاهده می‌کنید تا در ‌‌نهایت به یک دید کلی که‌‌ همان پراکندگی ذهنی هنرمندان یک دهه است، برسید که خودم هم جزو آنان هستم و برای همین تعلق و نزدیکی بیشتری به آن‌ها دارم.

نمایشگاه «۹ + ۱» تا ۵ دی ماه در گالری فریا واقع در خیابان سهروردی، بالا‌تر از خیابان شهید مطهری، کوچه بیشه، پلاک نهم، طبقه نخست برپاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز