خبرگزاری کار ایران

سارنده آلبوم ماه سرخ در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

با موسیقی بدون کلام می‌توان با فرهنگ‌های مختلف ارتباط برقرار کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۱۶۳

با موسیقی بدون کلام می‌توان با ملیت‌ها با فر هنگ‌های مختلف ارتباط برقرار کرد به همین دلیل من از موسیقی بدون کلام استفاده کردم. زمانی که شعر وارد یک موسیقی می‌شود؛ موسیقی را به یک ملت خاص محدود می‌کند.

ایلنا: یکی از آلبوم‌های موسیقی که این روز‌ها مورد استقبال مخاطبان موسیقی قرار گرفته؛ ماه سرخ است که توسط مورضا نوزانده گیتار آهنگ‌سازی آن صورت گرفته است. آلبوم ماه سرخ که در قالب موسیقی فلامنگو ساخته شده و در ماههای اخیر میان آلبومهای موسیقی بدون کلام در بازار مورد استقبال قرار گرفته است.

مورضا آهنگ ساز و نوازنده گیتار و سازنده قطعات آلبوم ماه سرخ در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به روند انتشار این آلبوم و همچنین آهنگسازی خود گفت: این آلبوم دومین آلبوم من است که منتشر می‌شود. اولین آلبوم من در ونکوور کانادا منتشر شد و بیشتر مخاطبان آن غیرایرانی بودند. هرچند این آلبوم بدون حمایت هیچ کمپانی و فقط در اجراهای زنده به فروشی معادل ۱۰ هزار نسخه برسد.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۷ تصمیم گرفتم که آلبوم جدیدی را منتشر کنم به همین دلیل شروع به ساخت قطعاتی با گیتار کردم. بعد از یک سال به ایران آمدم و در ایران با ورشان(علی) امیری آشنا شدم که بعد‌ها این آشنایی باعثشد تا وی بعضی از قطعات آلبوم ماه سرخ را تنظیم کند.

مورضا افزود: هر قطعه‌ای که ساخته می‌شد بعد از میکس و مسترینگ به استودیو می‌رفتیم و آن را ضبط می‌کردیم. در حین ساخت قطعات چند باری به پاریس سفر کردم و همین سفر باعثشد تا ایده‌های بیشتری برای ساخت قطعات بهتر به ذهنم خطور کند.

وی با اشاره به اینکه ساخت قطعات و انتشار آلبوم سه سال به طول انجامیده است، گفت: ابتدا در پاریس با یک کمپانی کانادایی همکاری کردم و تعدادی از قطعات به صورت اینترنتی منشتر شد و بعضی از آن‌ها نیز به صورت تک آهنگ در آلبومهای دیگر منتشر شد همین امر باعثشده تا قطعات امروز در بیش از ۴۰ کشور دنیا شنیده شود.

نوازنده آلبوم ماه سرخ با اشاره به حضور ۱۴ قطعه موسیقی در این آلبوم گفت: زمانی که شروع به ساخت قطعات کردم بیش از ۱۸ قطعه ساخته شد و لی از‌‌ همان ابتدا مدنظرم این بود که فقط از ۱۴ آهنگ برای آلبوم استفاده کنم هر چندبعد‌ها قطعات بیشتری نیز ساخته شد.

وی درباره استفاده از موسیقی بدون کلام در این آلبوم گفت: معتقدم با موسیقی بدون کلام می‌توان با ملیت‌ها با فر هنگ‌های مختلف ارتباط برقرار کرد به همین دلیل من از موسیقی بدون کلا م استفاده کردم از طرفی دیگر زمانی که شعر وارد یک موسیقی می‌شود موسیقی را به یک ملت خاص محدود می‌کند. اما موسیقی بدون کلام فارغ از این امر می‌تواند با شنوندگان مختلف از فرهنگ‌های مختلف ارتباط برقرار کند. در تاریخ موسیقی نیز اگر نگاه کنیم می‌بینیم که آهنگسازان بزرگ مانند بتهوون و باخ آثارشان را بدون کلام می‌ساختند.

وی ادامه داد: موسیقی بی‌کلام خود به نوعی شعر مستتر دارد؛ و ملودیهای در این آلبوم بدون کلام ساخته شده به گونه‌ای است که انگار شعر از زبان گیتار جاری می‌شود.

موررضا درباره کوتاه بودن بعضی قطعات گفت: به جز دو قطعه اول و آخر که به عنوان قطعه مقدماتی و قطعه پایانی شناخته می‌شود زمان بقیه قطعات مناسب است. ضمن آنکه زمان استاندارد یک قطعه موسیقی باید بین سه الی ۵ دقیقه باشد. هرچند گاهی این زمان به هشت دقیقه هم می‌رسد. من معتقدم اگر قطعه کوتاه باشد و شنونده بار‌ها آن را گوش کند بهتر از آن است که در میان پخش یک قطعه آن را قطع کند.

وی در باره نامگذاری قطعات گفت: نام قطعات را از قبل انتخاب کرده بودم البته از آنجایی که من به جز آهنگسازی نقاشی هم می‌کنم به دنبال آن بودم که اسم گذاری قطعات به گونه‌ای باشد که تصویر یک اثر نقاشی به شکل موسیقی بیان شود.

وی افزود: در قطعات مختلف این آلبوم از گیتار به خوبی استفاده شده و در بعضی قطعات مانند قطعه ۹ پیانو نیز استفاده شده است. استقبال از این آلبوم خوب بوده و من تلاش دارم به زودی این آلبوم در هند منتشر و توزیع شود البته به دلیل آنکه امروز دیگر انتشار آلبوم به صورت فیزیکی مانند ایران در دنیا رسم نیست پس به دنبال انتشار اینترنتی آن هستم.

مورضا افزود: در تلاشم در صورت امکان و تشکیل گروه قطعات این آلبوم را به صورت زنده اجرا کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز