خبرگزاری کار ایران

تصویری از سایه برگ‌ها، گیاهان و گل‌ها در تاریکی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۰۰

رزاق دوست در نمایشگاه آثار خود؛ نقاشی‌ها سایه برگ‌ها، گیاهان و گل‌ها را در تاریکی، روی سفیدی بوم با حرکت قلموی لغزان در میان فضایی تاریک و روشن در ابعادی متفاوت به تصویر کشیده است.

ایلنا: نقاشی‌های آزاده رزاق‏دوست جمعه ۱۳ دی ماه بر روی دیوار گالری اثر آویخته شدند.

به گزارش ایلنا، «سایه‌های عدن» عنوان این نمایشگاه است و شامل ۲۰ اثر رنگ روغن بر روی بوم و مقوا است که رزاق دوست در این نقاشی‌ها سایه برگ‌ها، گیاهان و گل‌ها را در تاریکی، روی سفیدی بوم با حرکت قلموی لغزان در میان فضایی تاریک و روشن در ابعادی متفاوت به تصویر کشیده است.

رزاق دوست در مورد وجه تمایز آثار تازه‌اش با آثار نمایشگاه‌های قبلی‌اش «نامه‌ها»، «گل‌های بدی» و «گل سرخ بیمار» گفت: در این دوره کاری به نظر وجه تمایز‌هایی با مجموعه‌های قبلی‌ام احساس می‌شود و کار‌ها شاید به نگاه مخاطب کمی فیگوراتیو یا واقع گرایانه به چشم بیاید. آثار جدید، تصویری می‌نیمال‌تر و حسی بسیارسبک‌تر و شهودی‌تر را نسبت به دوره‌های قبلی به نمایش می‌گذارد و خبر از نفسی تازه و نگرشی کامل‌تر از گذشته ارایه می‌دهد. گل‌ها در مجموعه «گلهای بدی» بسیار در رنج و اضمحلال ظاهر شدند و بوم همچون تن مسیح قداستی از جنس خون و درد را نمایان می‌کردند، اما در اینجا خبری از رنج نیست و گل‌ها تبدیل به برگهایی پراکنده در نور و تاریکی پنهان بوم‌ها شده‌اند.

او در مورد انتخاب عنوان «سایه‌های عدن» برای مجموعه آثار تازه‌اش گفت: عنوان «سایه‌های عدن» تقریبا پس از گذشت یکسال از پیدایش این آثار برروی این مجموعه الصاق شد. پس از توجه به سایه‌ها و توهم چیزی مثل سایه که گویی هم هست و هم نیست وشکلگیری نقاشی‌هایی با سایه‌هایی از گیاهان که در تاریکی شب و با نور شمع، ماه و چراغ بوجود می‌آمد، اندک اندک مجموعه‌ای جدید و دوره‌ای تازه شکل گرفت. خود روند خلق آثار و حال و هوای من در حین انجام و پیدایش آن‌ها که در سکوت و فضایی بسیار امن و خالی از هیاهوی بیرون و اجتماع شکل می‌گرفت، مرا بیشتر و بیشتر به طبیعت و عمق درون نزدیک و از دنیای پرصدای امروز دور می‌کرد. عنوان «سایه‌های عدن» بر همین اساس شکل گرفت. تمامی آثار تازه‌ام در این نمایشگاه با حسی بسیار سبک و خلسه وار بر روی بوم نقش بسته‌اند، سایه خود امری ناپایدار و دستخوش تغییر و باغ عدن تمثیلی از پایداری هستی و آفرینشی بکر و دست نخورده است.

او اضافه کرد: «سایه‌های عدن» به تعبیری وضعیت انسان امروز ایست که فقط طبیعت را مامنی امن می‌داند و تنها آرامشش لحظات ناب حضوری است که در سکوت و تاریکی آنرا تجربه می‌کند.

در این مجموعه شاهد تکرار سایه‌های گیاهان بر روی بوم‌های نقاشی‌های وی هستیم، تکرار یعنی همواره همه چیز در حال حرکت و تغییر است. در واقع تکرار سوژه‌ها ناپایندگی آن‌ها را نشان می‌دهد. هنرمند در این نمایشگاه گاهی از سایه یک گیاه چند بار پشت سر هم کار کرده است که هر بار محصول تازه‌ای بوجود آمده زیرا که در زمانی تازه خلق شده‌اند.

دایره رنگ‌هایی که او همیشه در آثارش بکار می‌گیرد محدود است اما این بار پالت رنگی آثارش محدود‌تر از گذشته و کم رنگ‌تر شده است، او در این مورد گفت: دلیل این رنگ پریدگی چیزی جز رسیدن به خلوص نیست. خلوص هم در معنا و هم در تاثیر بصری وسایه به عنوان چیزی بی‌جان، عنصری وجودی و خالی از جسم. بوم‌ها بیشتر خالی از جرم رنگی شده‌اند و این بی‌رنگی به چشمهای انسان خسته از تنوع و رنگینی روزگار امروز مجال کمی تعلیق و تعمق می‌دهد که بپرسد، به راستی کجاست آن باغ عدن، بهشتی که از آن رانده شدم.

این ششمین نمایشگاه انفرادی رزاق دوست محسوب می‌شود. آثار او تا کنون در نمایشگاه‌های متعدد و آرت فرهای داخلی و خارجی نظیرکشورهای فرانسه، آلمان، سوییس، انگلستان، کویت و عمارات به نمایش درآمده و کلکسیونرهای اتریشی، سوئیسی، ژاپنی، آلمانی و ایرانی نقاشی‌های او را خریداری ودر کلکسیون‌های خود نگهداری می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی «سایه‌های عدن» تا دوم بهمن ماه در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، رو به روی خانه هنرمندان، شماره ۱۶ دایر است و علاقمندان می‌توانند از این آثار یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ دیدن نمایند. گالری اثر شنبه‌ها تعطیل است

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز