خبرگزاری کار ایران

اجراهای تازه در بنیاد رودکی

کد خبر : ۱۴۰۱۳۹

بنیاد رودکی شاهد اجرای چندین برنامه موسیقی و تئاتر است.

ایلنا: رسیتال پیانو با هنرمندی سینا سپهربند در تالار رودکی برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا، سینا سپهربند که از هشت سالگی نواختن پیانو را نزد ماری یوسف آغاز کرده، در تالار رودکی پیانو می‌نوازد.

سپهربند از تجربیات استادانی نظیر محمد سعید شریفیان، مهران روحانی، دلبر حکیم آوا، هاینوش ماکاریان و تامارا دولیدزه استفاده کرده است و حضور در جشنواره موسیقی درمانی، دوسالانه پیانو و همایش و پژوهش، رپرتوار پیانو در دوره‌های مختلف موسیقی و اجرای چند رسیتال پیانو در فرهنگسرای ارسباران و نیاوران از فعالیت‌های وی است.

رسیتال پیانو به نوازندگی سینا سپهربند هفتم بهمن ماه ساعت ۲۰ در سالن رودکی برگزار می‌شود و علاقمندان به منظور تهیه بلیت می‌توانند به سایت سی گذر مراجعه کنند.

* رسیتال فلوت و پیانو به سرپرستی فریماه قوام صدری در تالار رودکی اجرا می‌شود.

رسیتال فلوت و پیانو به سرپرستی فریماه قوام صدری و با هنرمندی فیروزه نوایی و آرپینه ایسراییلیان برگزار می‌شود.

در این کنسرت به اجرای آثاری از دونیزتی، بوزا، ایسراییلیان، بورتن، انسکو، دبوسی، پرکفیف و هونگر می‌پردازند.
فیروزه نوایی، اولین نوازنده ایرانی ارکس‌تر سمفونیک ایران است که هم اکنون در اتریش استاد کنسرواتور است و آرپینه ایسراییلیان از نوازندگان مطرح ارمنستان است که به اجرای آثار معاصر شهرت دارد.

رسیتال فلوت و پیانو ۸ و ۹ بهمن ساعت ۲۰ در تالار رودکی اجرا می‌شود و علاقمندان به منظور تهیه بلیت می‌توانند به گیشه تالار وحدت مراجعه کنند.

* گروه موسیقی «رستاک» در بخش جنبی بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در تالار وحدت روی صحنه می‌رود.

گروه «رستاک» امسال هم مانند سال گذشته با مجموعهای از آثار محلی در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کرده است.
سیامک سپهری سرپرست این گروه گفت: امیدوارم بتوانیم اجرای خوبی داشته باشیم و رضایت مخاطبان خوب و مهربانی را که همیشه به ما لطف داشتهاند را جلب کنیم.

وی افزود: ما سال گذشته در جشنواره شرکت کردیم و توانستیم اجرای خوبی داشته باشیم اما تنها مشکلی که داشتیم مربوط به صدابرداری بود. چون نوازندههای ما اغلب پس از اجرای هر قطعه ساز‌هایشان را عوض می‌کنند و این موضوع صدابرداری برای گروه ما را کمی پیچیده می‌کند.

سپهری ادامه داد: البته طی صحبت‌هایی که داشته‌ایم قرار است برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که امسال کمترین مشکل را در صدابرداری گروه داشته باشیم.

سرپرست گروه موسیقی رستاک اظهار کرد: ممکن است گروه‌های موسیقی بسیاری به منظور شناخته شدن در جشنواره موسیقی فجر حضور پیدا کنند، گروه ما کاملا شناخته شده است و نیازی ندارد به این منظور به جشنواره بیاید. بنابراین حضور ما در جشنواره نشان می‌دهد که جشنواره فجر تنها مورد توجه گروه‌هایی که قصد مطرح شدن دارند، نیست و گروه‌های مطرح شده هم دوست دارند در این جشنواره معتبر موسیقی شرکت کنند.

سپهری با بیان اینکه حضور در جشنواره برای گروه‌های موسیقی اعتبار می‌آورد، اظهار کرد: درست است که حضور در جشنواره برای همه گروه‌ها اعتبار بوده و فرصت ارزشمندی است اما جشنواره بخشی از اعتبار خود را از مسئولانش می‌گیرد. مثلا اگر قرار باشد من اصلیترین دلیل حضورمان در جشنواره موسیقی فجر را بگویم، بدون شک این دلیل را دعوت آقای ریاحی دبیر جشنواره خواهم دانست.

وی افزود: وقتی مسئولان یک جشنواره شناخته شده، اهل موسیقی، مدیر و کاردان و همچنین دارای سواد موسیقایی باشند قطعا گروه‌های موسیقی رغبت بیشتری برای شرکت و حضور در جشنواره خواهند داشت و اگر چنین نباشد گروه‌ها میل و انگیزه کمتری برای حضور در جشنواره خواهند داشت.

سپهری برای حضورشان در جشنواره یک دلیل دیگر را هم بیان کرده و گفت: ما موسیقی نواحی مختلف کشورمان را اجرا می‌کنیم. فکر می‌کنم ما هم باید کمک کنیم تا نوای موسیقیهای مناطق مختلف کشورمان در جشنواره مهمی چون فجر شنیده شود. بنابراین ما هم موظف هستیم در جشنواره شرکت کنیم و موسیقی نواحی ایران را در این رویداد بین المللی اجرا کنیم.

وی در پایان سخنانش گفت: امسال ۸ قطعه موسیقی از مناطق مختلف کشورمان را در جشنواره اجرا خواهیم کرد. حضور این گروه رستاک در جشنواره فرصتی برای اجرای موسیقی نواحی مختلف ایران در این جشنواره است.

گروه موسیقی رستاک ۲۷ بهمن ماه ساعت ۱۵/۱۸ در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود. بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

* آخرین اجرای نمایش «سقرط» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی امشب(۷ بهمن) در تالار وحدت به کار خود پایان می‌دهد.

نمایش «سقرط» که از ۲۱ آذرماه اجرای عمومی خود را در تالار وحدت آغاز کرد با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه گردید تا جایی که بسیاری از چهر‌ها و مدیران هنری و سیاسی به تماشای این نمایش نشستند.

فرهاد آئیش، لادن مستوفی، بهناز نازی، نقی سیف جمالی، کتانه افشاری‌نژاد، یعقوب صباحی، ایوب آقاخانی، سیاوش چراغی‌پور، بهاره نوحیان، بهمن عباسپور، رضا جهانی، بهنام شرفی، پرهام دلدار، مجید نوروزی، مهرداد خانی، یاسمن کاکایی، راشین دیدنده، روژین رحیمی، مجید قادری، بهمن ناصری، محمد‌نژاد و علی حبیب‌پور در این نمایش به هنرنمایی می‌پردازند.

«سقرط» با چهارمین اجرای خود در قالب سی و دومین جشنواره بین المللی تئا‌تر فجر امشب(۷ بهمن) ساعت ۱۸ در تالار وحدت پایان می‌یابد.

* شامگاه یکشنبه(۶ بهمن) سالن رودکی شاهد اجرای گروه نیواک در جمع هنردوستان حرفه‌ای موسیقی کلاسیک بود.

گروه نیواک به سرپرستی گلریز زربخش سومین سال متوالی ست که در سالن رودکی به اجرای کنسرت می‌پردازد و یکی از گروه‌های پر مخاطب و موفق در حوزه موسیقی کشورمان به شمار می‌رود.

گروه نیواک در بخش اول با حضور گلریز زربخش ویلن، ژابیز زربخش ویلنسل، سروش شاه محمد ویولا و کیمیا محمدی پیانیست به اجرای رپرتواری از آثار موسیقیدانان نامی جهان همچون گاسپارکاسادو(سوئیت برای ویلن سولو) فریتس کرایسلر(رچیتاتیو و اسکرتزو کاپریس برای ویلن سولو) و آرش تیموریان(تریو زهی) پرداختند و و در قسمت دوم آثاری از موسیقیدان مشهور یوهان برامس(پیانو تریوی شماره ۲) اجرا شد.

* ابراهیم اثباتی از رونمایی آلبوم جدید خبر داد.

اثباتی گفت: در کنسرت پیش روی گروه ضمن رونمایی از آلبوم «وصل یار» تعدادی از قطعات آن نیز تقدیم حاضران می‌شود.

وی افزود: این کنسرت تلفیقی از موسیقی سنتی و مقامی ایران و موسیقی ملل دیگر است و به مناسبت رونمایی از آلبوم وصل یار تعدادی از قطعات این آلبوم اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: اجرای این کنسرت به کارگردانی علاء الدین پژهان همانند گذشته به شیوه تلفیقی فیوژن است و در آن از هنر تجسم و ویژوال آرت استفاده شده است.

سرپرست گروه «وصل یار» اظهار داشت: کنسرت با حضور و نقش آفرینی نسیم ادبی و سیروس اسنقی برگزار می‌شود؛ این دو هنرمند در قطعه عشق بازان به ایفای نقش‌های شیرین و نظامی را در مناظره خسرو پرویز و فرهاد می‌پردازند.

اثباتی بیان کرد: خبر جدید برای وصل یاری‌ها این است که هنرمند گرانقدر، فاطمه معتمد آریا نیز وصل یاری و حامی وصل یار شدند.

وی ادامه داد: همانطور که از نام وصل یار پیداست، هدف این گروه وصل شدن تمام یاران از هر گوشه جهان است که دارای تمام خصایص انسانی و انسان دوستی و مروت هستند که شاخصه یک هنر بر‌تر است.

اثباتی افزود: اتفاق مذکور می‌تواند برای هنرمندان دیگر در تمام زمینه‌های هنری بیفتد که حامی وصل یار بودند، هستند و خواهند شد.

عشق بازان، جام، رقص خورشید، ذره صفت، میو وصل یار در این کنسرت با صدای مصطفی محمودی و همخوانی هوروش خلیلی شنیده می‌شود.

امجد ابراهیمی، نوازنده دف و تاس؛ حامد ابراهیمی، نوازنده ویلن و کمانچه؛ حسین قاسم‌زاده، نوازنده نی، سنتور و دودوک؛ ابراهیم یساول‌زاده، نوازنده قانون؛ سعید بهرامی، نوازنده عود؛ نعیم شاه خراسانی، نوازنده دف و بندیر؛ میثم امینی، نوازنده ادو و کاخن؛ ساتگین نمازی، نوازنده پیانو؛ نگار نوراد، نوازنده ویلنسل؛ شادرخ گلچین معانی، نوازنده دی جی ری دو؛ بهفر بزرگی،

نوازنده پن فلوت؛ احسان شفیعی، نوازنده پرکاشن و امیر کاربر، نوازنده گیتار فلامینکو قطعات این کنسرت را می‌نوازند.
رزماری عیسی‌پور، ریچارد عیسی‌پور و مریم شریف‌زاده گروه کر را تشکیل می‌دهند و امیر ابراهیمی با اجرای رقص سماع به هنرنمایی می‌پردازد.

این کنسرت به سرپرستی ابراهیم اثباتی و با مدیریت آنیتا شاهپوری از ۱۳ تا ۱۵ بهمن ماه در دو سانس ۱۹ و ۲۱:۳۰ در تالار وحدت اجرا می‌شود و علاقمندان به منظور تهیه بلیت می‌توانند به سایت ایران کنسرت و گیشه تالار وحدت مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز