خبرگزاری کار ایران

لوح فشردۀ صوتی " سل آئین " منتشر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۶۶۲

لوح فشردۀ صوتی " سل آئین "؛ سومین سی دی از مجموعه آثار استاد پرویز مشکاتیان است که برای ساز سنتور تنظیم و نگارش شده و با نگاهی تحلیلی و آموزشی توسط علیرضا جواهری ضبط و اجرا شده است.

ایلنا: لوح فشردۀ صوتی سل آئین شامل مجموعه آثار پرویز مشکاتیان برای سنتور ازسوی موسسۀ فرهنگی هنری آوای چکاد منتشر می‌شود.

به گزارش ایلنا، این مجموعه سومین سی دی از مجموعه آثار استاد پرویز مشکاتیان است که برای ساز سنتور تنظیم و نگارش شده و با نگاهی تحلیلی و آموزشی توسط علیرضا جواهری ضبط و اجرا شده است و به زودی توسط موسسۀ فرهنگی هنری آوای چکاد منتشر شده و در دسترس علاقمندان قرار می‌گیرد.

پیش از این نیز سی دی های گل آیین(۱۸ قطعه برای سنتور) و گل آوا(۱۹ قطعه برای سنتور) توسط موسسۀ فرهنگی هنری آوای چکاد منتشر شده و در دسترس علاقمندان سنتور و موسیقی ایرانی قرار گرفته است.

لوح فشردۀ کتاب بیست قطعه برای سنتور توسط محمدرضا رستمیان سالها قبل ضبط، اجرا و منتشر شده بود که به عنوان یک مجموعۀ تحلیلی سالهاست که در دسترس هنرجویان و علاقمندان سنتور و موسیقی ایرانی قرار دارد.

این سی دی براساس کتاب سل آئین ضبط و اجرا شده و این کتاب نخستین بار در سال ۱۳۷۹ منتشر شده و در اختیار علاقمندان ساز سنتور و موسیقی ایرانی قرار گرفت.

تمام قطعات این مجموعه جز معروفترین آثار ساخته شده و منتشر شده در زمینۀ موسیقی ایرانی به خصوص ساز سنتور، در چند دهۀ اخیر است و باتوجه به اینکه اکثر این آثار در نوارها و سی دی های متفاوت به صورت گروهی با گروه سازهای ملی ایران تنظیم و اجرا شده‌اند، لذا این قطعات که در اصل برای ساز تخصصی استاد پرویز مشکاتیان(سنتور) تنظیم شده‌اند، با این ساز و به صورت تکنوازی اجرا و ضبط شده‌اند تا قابل استفاده برای هنرجویان باشد.

آثار اجرا شده در این مجموعه عبارتنداز:

۱ - سماع آیین – اصفهان ۵:۴۸

۲ - جستجو – شوشتری ۵:۵۲

۳ - دادو بیداد – همایون ۴:۱۳

۴ - چند مضراب بیداد – همایون و شور ۴:۱۵

۵ - چهارمضراب ماهور ۲:۱۰

۶ - چهارمضراب نهیب – ماهور ۳:۲۰

۷ - چهارمضراب دلکش – ماهور ۲:۱۸

۸ - انتظار – راک – ماهور ۴:۱۲

۹ - چهارمضراب چهارگاه ۴:۴۶

۱۰ - رنگ دشتی ۰:۵۹

۱۱ - دود عود – نوای دو ۱۳:۴۶

۱۲ - دود عود – نوای سل ۱۳:۵۷

در مقدمۀ این لوح آمده است: در نواختن آثار این مجموعه، اجرای آموزشی، هدف اصلی نوازنده بوده است. برخی از این آثار بارها به شیوه‌ها و گونه‌های مختلف، توسط زنده یاد پرویز مشکاتیان، اجرا شده‌اند. در نگارش نت هر آهنگ و سپس اجرای آن، ترکیبی از اجراهای متفاوت، مورد نظر قرار گرفته است. همچنین برخی جملات، با چند نوع تکنیک و حالت‌های متفاوت نواخته شده‌اند تا هنرجویان بتوانند با تکنیک‌های مختلف مضرابی و استفاده از آنها در قالب اجرای آهنگ، آشنا شوند. همچنین نگاه اصلی در این اجرا، طبیعت آثار و درون مایۀ اصلی نغمات بوده است. بر همین اساس، گاهی ریتم آهنگ‌ها به خصوص در قطعات آرامتر مانند پیش درآمدها، به صورت شناور اجرا می‌شود که شاید در نگاه اول، احساس شود ریتم تند و کند می‌شود. به جز دلیل بالا، در لحظاتی دیگر از اجرا، به خاطر تاکید بیشتر روی نکات آموزشی و بررسی دقیق تر حالات اجرایی، متر اجرا، کندتر شده است. از آنجا که در نت و نگارش مکتوب، هیچ گاه نمی‌توان جان مایۀ اصلی نغمات و ظرایف خاص اجرایی را لحاظ کرد، در لحظاتی از کار، شاهد متفاوت بودن اجرا با نمونۀ نگارش شده‌ی آن خواهیم بود. برخی تک ریزها، چپ ریزها، تکیه‌ها، سرمضراب‌ها، غلت‌ها و تحریرها، از این جمله‌اند. ضمنا اجرای قطعۀ مقدمۀ دود عود از مجموعه آثار نگاشته شده در کتاب گل آوا به دلیل طولانی شدن زمان لوح فشردۀ صوتی آن مجموعه، به مجموعۀ سل آیین منتقل شده است. اجرای این قطعه در دو کوک متفاوت نوای دو و نوای سل صورت گرفته است و تنظیم و اجرای سنتور این قطعه ترکیبی است از اجرای سه تار زنده یاد پرویز مشکاتیان و تنظیم ارکستری این اثر در آلبوم دود عود. در اجرای قطعۀ چند مضراب بیداد نت سی بمل که برای اجرای قسمت‌های شور این قطعه استفاده می‌شود، به پشت خرک سفید منتقل شده است تا در حین اجرا هماهنگی بیشتری میان اجرای این قطعه و سایر قطعات مشابه در دستگاه همایون به وجود آید، لازم به توضیح است که در نگارش نت این قطعه با نظر زنده یاد پرویز مشکاتیان نت سی بمل به طرف زرد منتقل شده بود تا هنرجویان راحت تر بتوانند قسمت‌های مربوط به دستگاه شور را تمرین و اجرا نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز