خبرگزاری کار ایران

رضا صادقی با مشکی پوشان در جشنواره موسیقی فجر

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۹۱۰

دارنده گواهینامه رهبران موسیقی از یونسکو در تهران می‌نوازد / پری ملکی به پیشواز بهار می‌رود / مهرداد نجفیان با گیتارش والس‌های پیر لیریک را می‌نوازد / ۶ استان میزبان بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر شد.

ایلنا: گروه موسیقی مشکی پوشان به خوانندگی و آهنگسازی رضا صادقی با مجموع ۱۴ نفر نوازنده به رهبری پویا نیکپور، شعار " موسیقی برای لبخند و ماندنی بودن " را انتخاب کرده است.

به گزارش ایلنا، این خواننده امسال با شعار " هنوز هم عشق یک رنگ است " و با هدف حمایت از کودکان سرطانی برنامه اجرا می‌کند.

دارا دارایی، ​آرش مقدم، علیرضا شهبازی، فاضل پیش، امیر شهابی، ​ناصر رحیمی، مرتضی کریمی، حسین شریفی، رضا آذر نجات، ​ میلاد عالمی، علیرضا میرآقا و رامین درودی نوازندگان گروه مشکی پوشان هستند.

رضا صادقی در جشنواره امسال قطعاتی چون کفش آهنی، عاشقتم، ادعا، بخند، من کسی را دوست دارم، نترس، دروغ بگو ولی، حس خوب، مرد آهنی، دوست دارم خدا، ​مشکی رنگ عشقه، بانوی من، دیروز و امروز، روم نمیشه، مشق عشق، فراموش، بارون دانه دانه، عادت و حواسم بهت بود را اجرا می‌کند.

رضا صادقی ۲۴ بهمن ماه ساعت ۱۸:۱۵ در برج میلاد روی صحنه می رود.

* رامیز قلی‌اف روز شنبه ۲۶ بهمن ماه ساعت ۲۱ در ایوان شمس برنامه دارد و یک اجرای ویژه روز دوشنبه ۲۸ بهمن ساعت ۱۸:۳۰ در تلار وحدت خواهد داشت.

رامیز قلی­اف در ۳۰ آوریل ۱۹۴۷ در آغدام آذربایجان به ­دنیا آمد. در سال ۱۹۶۴، دبیرستان فنی موسیقی را به­پایان رساند. سپس با موفقیت امتحانات ورودی را گذراند و در دانشگاه آکادمی موسیقی باکو ثبت نام کرد و در سال ۱۹۶۹ از این دانشگاه فارغ­التحصیل شد. در سال ۱۹۷۴ در ژاپن جایزۀ ایفا کنندگان موسیقی قفقازی و در پنجمین مسابقۀ اتحادیۀ هنرمندان مقام اول را در مسکو کسب کرد. او با ارکستر دی سولور و ارکستر سمفونیک دانشگاه موسیقی آذربایجان و رادیو تلوزیون همکاری می­‌کند.

قلی‌اف کنسرت­های موفقیت­آمیزی را در کشورهای ترکیه، افغانستان، سوریه، هند، سویس، آلمان، پاکستان، تونس، ژاپن، آمریکا، کاندا، دانمارک، ایران، عراق، فرانسه و هلند برگزار کرده است و در سال ۱۹۹۸ در سوییس در همایش موسیقی بین ملتهای سمرقند به عنوان رهبری گروه سه نفری ظاهر شد. در فستیوال بین­المللی موسیقی توسط یونسکو در آمریکا برگزار شده بود وی گواهینامه رهبران کمیته را برای اجرای استادانه خود گرفت. در حال حاضر رامیز قلی اف سرپرستی و رهبری موسیقی آذربایجان را در دانشگاه موسیقی باکو عهده‌دار است.

رامیز قلی اف تاکنون چندین اجرا در دوره های مختلف جشنواره موسیقی فجر و اجرا با ارکستر موسیقی ملی ایران را در کارنامه هنری خود دارد.

* پری ملکی سرپرست گروه «خنیا» قطعاتی چون «آمد نوبهار» را برای اجرا در جشنواره درنظر گرفته است.

ملکی درباره اجرای این قطعات گفت: با توجه به این‌که فصل بهار نزدیک است، قطعاتی را در وصف طبیعت و بهار اجرا می‌کنیم تا حال و هوای مخاطبان تغییر کند و بهاری شوند.

او با اشاره به این‌که بازخوانی تصنیف‌های قدیمی هم خاطره‌برانگیز است گفت: بعضی کارهای تازه رگ و ریشه ندارند و تاثیری بر مخاطب نمی‌گذارند. اما برخی تصانیف قدیمی بسیار زیبا و ماندگار هستند. گویی همه چیز سر جای خود است.

ملکی در پاسخ به این‌که با تکیه بر ماندگار بودن برخی آثار نمی‌توان دست از نوآوری برداشت، بیان کرد: واقعیت این است، حتی کسانی که به کنسرت می‌روند و گوششان با موسیقی جدی آشناست وقتی به دیدن برنامه‌های ویژه بانوان می‌نشینند، انتظار موسیقی جدید ندارند و دلشان می‌خواهد همان کارهای قدیمی را بشنوند، از سوی دیگر، خانم‌ها، خواهان موسیقی مفرح هستند. بنابراین ما باید هم مخاطب را راضی نگه داریم و هم مرتبه و جایگاه هنری خود را حفظ کنیم. یکی از راه‌های عملی شدن این مسئله پناه بردن به خاطره و بازخوانی آهنگ‌های نوستالژیک است.

سرپرست گروه «خنیا» معتقد است: جشنواره‌هایی چون جشنواره موسیقی فجر بر رشد و گسترش موسیقی و شناسایی چهره‌های جوان تاثیر ‌گذار است. در کنار توجه بیشتر مسئولان به موسیقی بانوان، ​ زنان هم باید فعال‌تر باشند و زمینه‌های رشد و گسترش موسیقی بانوان را فراهم آورند. هنرمندی که کار تازه‌ای ارائه نمی‌کند و حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد نباید منتظر حمایت​های مسئولان موسیقی کشور باشد.

گروه «خنیا» به سرپرستی پری ملکی با همراهی مرضیه رحیمزاده(سنتور)، آوا ایوبی(تارباس)، شیما بلوکیفر(کمانچه)، مریم ملا(تنبک) و ملودی آرامنیا(حرکات آیینی) جمعه ۲۵ بهمن ماه، ساعت ۱۸:۱۵ در فرهنگسرای بهمن و در بیست و نهمین جشنواره موسیقی فجر به صحنه می‌رود.

* مهرداد نجفیان نوازنده گیتار کلاسیک، یکی از نوازندگانی است که در این دوره از جشنواره به اجرای برنامه می‌پردازد. نجفیان در بخش تکنوازی جشنواره در بخش استعدادهای درخشان در تالار رودکی به مدت ۸ دقیقه برنامه اجرا می​کند.

نجفیان در باره حضور در جشنواره موسیقی فجر گفت: من پیش از این نیز در جشنواره شرکت کرده بودم. امسال نیز با حمایت آقایان تهرانیان و ریاحی در جشنواره حاضر هستم. خوشحالم که با این حضور، میزان تجربه‌ام را در نوازندگی بیشتر می‌کنم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ارزش‌های حضور در جشنواره موسیقی فجر امکان رقابت با دوستان نوازنده است. همچنین این فرصت را داریم که اثبات کنیم؛ هنوز هم می‌توان با این شرایط به روی صحنه رفت و در سالن‌های خوبی چون تالار رودکی به اجرای کنسرت پرداخت.

او درباره سابقه نوازندگیش گفت: من ۲۳ سال سن دارم و نوازندگی را از ۱۵ سالگی آغاز کردم. سبک نوازندگی گیتار کلاسیک را به طور حرفه‌ای در نزد آقای کیمیایی فرا گرفتم. در این سال‌ها نیز در مستر کلاس‌های لیلی افشار و آقای پاکباز حضور داشته‌ام.

این نوازنده گیتار کلاسیک با اشاره به نوازندگی در قالب جشنواره گفت: در جشنواره موسیقی فجر، سالن اجرا‌ها با حضور کسانی پر می‌شود که واقعا موسیقی را دوست دارند و می‌شناسند. این موجب تشویق نوازنده‌های جوانی چون من می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی می‌بینیم که مخاطب می‌آید و موسیقی را با علاقه و اشتیاق می‌شنود، برایمان جذاب است. همین مسئله موجب می‌شود که ما به دنبال اجراهای بیشتر باشیم. نوازنده‌هایی که در سن و سال من هستند با حضورشان در جشنواره میزان اشتیاقشان برای ادامه راه موسیقی بیشتر و بیشتر می‌شود.

این نوازنده با اشاره به قطعاتی که برای نواختن در جشنواره در نظر گرفته اظهار کرد: برای اجرا در جشنواره سه قطعه را در نظر گرفته‌ام که قطعه نخست، نامش «رویا» است که ملودی آن را خودم نوشته‌ام. برای نوشتن قطعه «رویا» از یکی از قطعات مورد علاقه‌ام الهام گرفته‌ام.

وی افزود: قطعه دومی که برای اجرا انتخاب کرده‌ام نیز مجموعه‌ای از آثار آهنگساز معاصر فرانسوی «پیر لیریک» است. این مجموعه شامل سه «والس» است. هر کدام از این والس‌ها یک دقیقه زمان دارند.

نجفیان گفت: قطعه سوم نیز «تانگو در آسمان» نام دارد که ساخته رولند بینز از کشور تونس است.

این نوازنده گیتار کلاسیک اظهار کرد: از اواخر آبان که حضورم در جشنواره مشخص شد، با مشورت استادم آقای تهرانیان این قطعات را برای نواختن در جشنواره انتخاب کردم و از‌‌ همان زمان نیز مشغول تمرین هستم.

مهرداد نجفیان با تکنوازی گیتار در ۲۴ بهمن سال جاری، ‌ ساعت ۱۵:۳۰ دقیقه، در نخستین روز جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه می‌پردازد.

* مهدی آذرسینا، داور بخش آهنگسازی کلاسیک ایرانی است او درباره آثاری که به جشنواره موسیقی فجر ارسال شده گفت: آثار خوبی به دستمان رسید که نشان از تلاش و درایت آهنگسازان و نوازندگان برای متفاوت و نو شدن داشت.

وی افزود: بسیاری از هنرمندان جوان بر اساس تفکری ناآگاهانه فکر می‌کنند که موسیقی سنتی به تکرار افتاده است و درجا می‌زند؛ در همین راستا تمام تلاش خود را برای انجام کارهای نو و تازه می‌کنند. خوشبختانه این نو آوری‌ها در بسیاری از مواقع تبدیل به یک اثر جذاب و جالب شده است.

این مدرس موسیقی خاطرنشان کرد: آثار رسیده به جشنواره نشان می​دهد که جوانان از آثار سنت‌گرای محض، فراری هستند و می​خواهند با تکنیک​ها و پاساژهای مختلف و متفاوت خود را از این ژانر موسیقی دور کنند؛ شاید بهتر باشد ذهنیت آنها را روشن کرد چون آنچه موسیقی ایرانی لازم دارد جوانان با استعداد و خوش فکر است که بتوانند ملودی​ های تازه خلق کنند.

این موسیقیدان ضمن اشاره به کیفیت بالای آثار درباره تکنیک اجرای آنها اظهار کرد: در بسیاری از موارد دیده می​شد که یک آهنگساز جوان یک اثر موسیقایی با تکنیک بالا نوشته است ولی به دلیل شرایط دشوار تشکیل گروه یا اجرای استودیویی آن هنرمند مجبور به استفاده از سمپل​های کامپیوتری شده است که به کار ضربه زده بود. متاسفانه جوانان ما استعداد زیادی دارند ولی امکاناتشان محدود است.

وی مهمترین مشکل جوانان را گرفتن مجوز و سخت بودن شرایط اجرای صحنه​ای دانست و خاطرنشان کرد: مسئولان می​توانند با هماهنگی شهرداری سالن​های کوچک را در اختیار جوانان قرار دهند تا آنها بتوانند بخت آزمایی کنند و شانس خود را برای اجراهای بزرگتر بیازمایند.

مهدی آذرسینا جشنواره موسیقی فجر را یکی از بهترین رویدادها برای حضور جوانان موسیقیدان ارزیابی کرد و گفت: تجربه نشان داده اگر جوانی در جشنواره موسیقی فجر مقام به دست بیاورد به صورت جدی​تر کار خود را دنبال می​کند؛ در همین راستا شاید مسئولیت ما نسبت به این گروه​ها در مقایسه با زمانی که اسم و رسمی به دست نیاورده​اند، بیشتر است.

وی در پایان گفت: می​توان از دل این چهره​ها جشنواره​ای تازه خلق کرد و فرصت حضور این استعداد را بیشتر کرد.

* در این دوره از جشنواره استان‌های گلستان، فارس، ‌ کهگلویه و بویراحمر، کرمانشاه، هرمزگان و سیستان و بلوچستان میزبان برگزاری جشنواره هستند.

جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر طی سالهای گذشته به واسطه تمرکززدایی همزمان با تهران در برخی استانهای کشورمان برگزار می‌شود.

بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفندماه به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز