خبرگزاری کار ایران

بررسی وضعیت آوازخوانی در ایران در اندیشه

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۶۱۳

در نشست نقد نغمه؛ وضعیت فعلی آوازخوانی در ایران و برشمردن نقاط قوت وضعف خوانندگان امروز از مناظر مختلف، علل بروز مسایلی از قبیل عدم خلاقیت ونوآوری در اجرای قطعات آوازی، کمبود دانش آوازی وادبی و در غلطیدن به دایره تکرار و تقلید در این عرصه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ایلنا: سی امین برنامه از مجموعه برنامه‌های نقد نغمه که از طرف سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران با حضور پیمان سلطانی(آهنگساز، رهبر ارکستر، نوازنده و پژوهشگر موسیقی)، امین الله رشیدی(خواننده)، و جمال الدین منبری(خواننده و پژوهشگر) برگزار می‌شود؛ به «آسیب‌شناسی آواز و تصنیف خوانی» در ایران امروز اختصاص دارد.

به گزارش ایلنا، در این نشست ضمن ارایه تبیین وضعیت فعلی آواز خوانی در ایران و برشمردن نقاط قوت وضعف خوانندگان امروز از مناظر مختلف، علل بروز مسایلی از قبیل عدم خلاقیت ونوآوری در اجرای قطعات آوازی، کمبود دانش آوازی وادبی و در غلطیدن به دایره تکرار وتقلید در این عرصه و… مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه سعی خواهد شد که راهکار‌هایی هم برای برون رفت از این بحران ارایه شود.

برنامه نقد نغمه که از طرف مرکز فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود؛ به آسیب‌شناسی آواز سنتی و تصنیف خوانی در ایران امروز اختصاص دارد.

شکی نیست که در موسیقی ایرانی به خاطر وابسته بودنش به شعر عروضی فارسی ازدیر بازموسیقی آوازی(با کلام) به مراتب از موسیقی سازی(بیکلام) از ارزش بالاتری نزد عموم برخوردار بوده است و شاید به همین خاطر در مجموع پیشرفت بیشتری هم نسبت به موسیقی سازی پیدا کرده است. اما به نظر می‌رسد که امروزه بنا به دلایل مختلف یک بحران جدی در این شاخه از موسیقی رخ داده است وضمن اینکه به ندرت اجراهای مناسب آوازی را در میان خوانندگان مختلف موسیقی سنتیمان(چه در زمینه ادای درست کلام شعری، اجرای درست و مناسب تحریر‌ها، ارائه مناسب زیر و بمی صداو…) ملاحظه می‌کنیم، بلکه به نظر می‌رسد که جای خالی عنصر خلاقیت هم بصورت جدی در میان خوانندگان ما خالی است، به گونه‌ای که گویی فردیت آن‌ها به جد زایل شده است و همگی می‌خواهند مطابق الگوی ۲-۳ خواننده مشخص دوران گذشته و فعلی بخوانند ودر واقع می‌شود گفت که عنصر تقلید، تکرار ویکنواختی جایگزین خلاقیت، تنوع وپویایی شده است و شاید یکی از گرایش‌های زاید الوصف بیشتر مردم بهخصوص نسل جدید به موسیقی پاپ ایرانی را بتوان در همین ناموفق بودن اجراهای بیشتر خوانندگان موسیقی سنتی ایرانی جستجو کرد.

این نشست روز یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ که در ساعت ۱۸ در فرهنگسرای اندیشه برگزار می‌شود و قصد دارد تا آنجا که ممکن است به بررسی زوایایی از این آسیب‌ها و تجزیه و تحلیل علل به وجود آمدن این مشکلات و در صورت لزوم ارایه راهکار‌هایی برای برون رفت از این بحران بپردازد.

این برنامه در فرهنگسرای اندیشه واقع در پارک اندیشه، خ شریعتی نرسیده به پل سیدخندان اجرا خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز