خبرگزاری کار ایران

گزارشی از نمایشگاه زیورآلات بنفشه همتی فر در گالری والی

asdasd
کد خبر : ۱۴۸۳۴۳

همتی فر در مجموعه زیور آلات خود؛ عناصر فیگوراتیو و غیرفیگوراتیو را تلفیق کرده و با اضافه کردن چهره به عناصر غیرفیگوراتیو جنبه‌های مفهومی کار‌ها را تشدید و فضای آن‌ها را معاصر کرده است.

ایلنا: «نوسان» عنوان سومین نمایشگاه انفرادی زیور آلات همتی فر است که شامل ۱۵ گردن آویز و انگشتر و تلفیقی از عناصر فیگوراتیو و نان فیگوراتیو(انتزاعی) است.

به گزارش ایلنا، همتی فر در مورد وجه تمایز آثار قبلی‌اش با آثار تازه‌اش در این نمایشگاه گفت: آثار قبلی من بیشتر برگرفته از نقوش اسلامی و المان‌های معماری قدیم ایران بود و به طور کلی گرایش به انتزاع در آن دوره بیشتر بود. در مجموعه «نوسان» گسترش خلاقیت در دیزاین و بیان مفهوم، اولویت نگرش هنری من بوده است.

او در مورد گرایشش به طراحی جواهرات به علاقه زیادی که از سال‌ها پیش در این زمینه داشته اشاره کرد و گفت: این علاقه زمانی جدی شد که آویزهای متناسب با لباس‌هایی که می‌پوشیدم، پیدا نمی‌کردم و تصمیم گرفتم جواهرات خاصی طراحی کنم که کامل کننده لباس باشند. به نظرم نوع پوشش نمادی از هویت اجتماعی و جواهرات سازگار با آن کامل کننده این استعاره اجتماعی است.

همتی‌فر با بیان این مطلب که هنگام طراحی آثار این مجموعه ابتدا موضوع «چشم» در ذهنش نقش بسته و بعد آن را بسط داده است گفت: در ابتدا موضوع چشم در آثارم راه پیدا کرد و بعد به مرور اجزا پرتره کامل شد و در واقع تمام این پرتره‌ها که در آثارم راه یافته‌اند، سلف پرتره‌ای از خودم است.

اودر این آثار به دنبال استفاده تازه از نقوش اسلامی و خا رج کردن جنبه‌های محض تزئینی از کار‌هایش بوده است. وی در این مجموعه عناصر فیگوراتیو و غیرفیگوراتیو را تلفیق کرده است و با اضافه کردن چهره به عناصر غیر فیگوراتیو جنبه‌های مفهومی کار‌ها را تشدید و فضای آن‌ها را معاصر کرده است.

از نظر همتی فر همواره جواهرات و زیورآلات مورد توجه خانم‌ها قرار می‌گیرند. او در این مجموعه تلاش کرده‌است که آثارش تنها جنبه تزیینی نداشته باشند و به نوعی متفاوت بودن زن امروز را حتی در عناصری که برای تزئین استفاده می‌کنند نشان دهد. در واقع سعی کرده ‌است جواهر به جای کارکرد صرفا تزئینی برای زنان با خود پیامی به همراه داشته باشد.

او در مورد تکنیک ساخت آثارش گفت: ابتدا ایده‌پردازی، اتود زدن و نهایتا گسترش طرح را با مداد انجام می‌دهم و در مراحل بعدی برای ابعاد دقیق‌تر از نرم افزار استفاده می‌کنم. نحوه ساخت آثار به دلیل متفاوت بودن طرح‌ها ثابت نیست و در هر اثر از شیوه متفاوتی چون استفاده از دستگاه‌های CNC و T۷۶ تا ساخت با دست بهره می‌گیرم و در مواردی نیز روش ساخت ابداع می‌کنم.

همتی فر برای ساخت زیورآلات از طلا و نقره بهره گرفته است و در بعضی آثار این دو متریال را به طور همزمان استفاده کرده، او با اشاره به زیبایی‌های رنگ‌های طلایی و نقره‌ای که در همه فرهنگ‌ها جنبه‌های نمادین دارند گفت: کافی است به استفاده نقره و طلا در نقاشی ایرانی نگاه کنیم یا به نردبان یعقوب که پله‌ای از آن طلایی و پله‌ای نقره‌ای است توجه کنیم. این دو فلز همواره با رنگ گرم و سردشان کامل کننده یکدیگر بودند حتی گاهی نمادهایی برای خورشید و ماه، روز و شب یا مرد و زن هستند. استفاده از این دو فلز در کنار پرداخت‌ها و کاربردهای متنوع مواد برای من جذابیت‌های خاص خود را دارد اما در ‌‌نهایت این دو ماده برای امکان بیانگری‌اند.

بنفشه‌همتی‌فر فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد طراحی صنعتی از دانشکده هنر و معماری آزاد تهران است. او در عرصه تدریس و طراحی داخلی فعالیت می‌کند. همتی فر بیشتر در ساخت زیورآلات به عناصر بومی معماری ایران توجه دارد و تاکنون شش نمایشگاه انفرادی در زمینه طراحی جواهر برپا کرده است که می‌توان به نمایشگاه این هنرمند در لس آنجس اشاره کرد.
نمایشگاه زیورآلات بنفشه همتی‌فر تا ۱۳ اسفندماه در گالری والی واقع در خیابان ونک، خیابان تک جنوبی، خیابان شهید خدامی(بیژن)، شماره ۷۲ است و علاقمندان می‌توانند همه‌ روزه به‌ جز جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز