خبرگزاری کار ایران

آقای وزیر لطفا در انتخاب رهبر ارکستر سمفونیک دقت کنید

کد خبر : ۱۵۸۸۲۲

در بین کاندیداهای موجود برای انتخاب رهبر ارکستر سمفونیک تهران٬ هستند اشخاصی که نه تنها دارای شرایط لازم نیستند و بلکه هیچ کدام از این مراحل را طی نکرده‌اند و انتخاب آنها تهدیدی جدی برای آینده این ارکستر و وضعیت موسیقی ایران خواهد بود.

برخی هنرمندان٬ هنرجویان و دانشجویان ساکن وین٬ نامه‌ای سرگشادهدرباره موضوع رهبری ارکستر سمفونیک تهران برایعلی جنتی(وزیر ارشاد) منتشر کردند.

به گزارش ایلنا؛ متن این نامه به شرح زیر است:

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد٬ جناب آقای علی جنتی٬

ضمن تشکر از توجه جنابعالی به اهمیت وجود ارکستر سمفونیک تهران و تلاش برای بازگشایی این ارکستر و حمایت از نوازندگان آن٬ اینجانب هنرجوی رهبری ارکستر در اتریش به نمایندگی جمعی از دانشجویان موسیقی و نوازندگان ساکن اتریش باتوجه به انتشار مطالبی در جراید در مورد انتخاب یک رهبر ارکستر دائم برای ارکستر سمفونیک تهران٬ لازم دانستم مطالبی در مورد رهبر منتخب برای ارکستر سمفونیک تهران و آینده این ارکستر٬ مطالبی را به اطلاع جنابعالی برسانم. زیرا بعداز سالها بلاتکلیفی و هدایت نادرست این ارکستر که منجر به تعطیلی آن شد٬ انتخاب مجدد یک رهبر ناکارآمد که همانند گذشته صرفا به جز منافع شخصی هیچ حاصلی برای ارکستر نخواهد داشت و بدتر اینکه این اجازه و حق را به آیندگان خواهد داد که با نقد نتایج حاصل از این ارکستر٬ مجددا تصمیم به تعطیلی آن بگیرند.

باید به اطلاع آن مقام محترم فرهنگی برسانم که رشته رهبری ارکستر یکی از رشته‌های بسیار مشکلی می‌باشد که برای دانشجویان٬ که صرف ورود به دانشگاه‌های موسیقی معتبر و اتمام و کسب دیپلم آن٬ شرایط رهبر ارکستر را برای رهبری واجد نخواهد کرد و حتی بعد از اتمام تحصیل٬ هنوز برای دعوت شدن به ارکسترهای معروف و حرفه‌ای٬ نیاز به گذراندن امتحانات و شرکت و کسب مقام در مسابقات مختلف٬ کار عملی٬ دستیاری در ارکسترهای مختلف و در نهایت تلاش و مشقت دائم و متناوب بسیار زیادی در طول زمان می‌باشد که با کسب تجارب و توانایی‌های لازم و کافی٬ به درجه رهبری ارکستر نائل شد.

اما متاسفانه در بین کاندیداهای موجود برای انتخاب رهبر ارکستر سمفونیک تهران٬ هستند اشخاصی که نه تنها دارای شرایط لازم نیستند و بلکه هیچ کدام از این مراحل را طی نکرده‌اند و انتخاب آنها تهدیدی جدی برای آینده این ارکستر و وضعیت موسیقی ایران خواهد بود.

ازجمله در رزومه آقای صهبائی این مطب مهم درج شده که ایشان ۱۴ سال در ارکستر سنت گالن در سوئیس نوازندگی و رهبری ارکستر داشته‌اند٬ اما با تماسی که با این ارکستر گرفته شده٬ رئیس وقت ارکستر سنت گالن در آن زمان یعنی آقای مارک هفلین(Marc Haefelin) می‌گویند که از این شخص هیچگاه برای رهبری ارکستر دعوت یا استفاده‌ای نشده و این مطلب مهم کاملا نادرست می‌باشد.(لازم به توضیح است آقای صهبائی چندین سال فقط نوازنده ابوا در ارکستر سنت گالن بوده‌اند).

با تحقیقات مفصل دیگر به این نتیجه رسیده‌ایم که اغلب مطالب نوشته شده در رزومه ایشان به نوعی دگرگون شده و غیرواقعی می‌باشد ٬اگر نه ایشان می‌توانند توضیح بدهند.

در مورد کاندیدای دیگر آقای شهداد روحانی٬ نوشته شده که ایشان در آکادمی شهر وین رشته رهبری ارکستر را به اتمام رسانده و مدیر هنری ارکستر سمفونیک کوتا در آمریکا بوده و هستند اما با مکاتبات و تحقیقات بدست آمده و مدارکی که در دست می‌باشد٬ آکادمی وین(که هم اکنون دانشگاه شده) و مدرسه موسیقی کوتا این مطالب را جعلی و نا درست می‌دانند.

در زمانی که این رزومه‌ها نوشته شده٬ به علت عدم وجود اینترنت٬امکان هیچگونه تحقیق و اطلاع رسانی نبوده و ارتباطات بسیار محدود بوده و از ناآگاهی مسئولین به نوعی استفاده شده و نه تنها مدارک بسیار بالائی را در رزومه‌ها درج کرده‌اند بلکه مانند رهبران بزرگ دنیا رزومه‌شان طوری نوشته و تنظیم شده که بنظر می‌آید که واقعا به ارکسترهای مختلف و معروف با دریافت حقوق دعوت شده‌اند. باید به اطلاع جنابعالی برسانم که اجاره ارکستر برای همگان امکان پذیر است و این با دعوت برای اجرای یک کنسرت کلاسیک کاملا متفاوت است. اگر غیر از این است٬ لطفا آقایان محترم٬ برنامه و زمان چند برنامه کنسرت کلاسیک اخیر خود را که دعوت شده‌اند را اعلام کنند. مهمتر از همه اینکه با کمی تحقیق متوجه می‌شوید که آقایان شهداد روحانی و صهبائی که اکنون در دهه ۶۰ از زندگی خود را سپری می‌کنند تا به حال به جز ارکستر سمفونیک تهران و یا ارکسترهای اجاره ای ٬ حتی ۱۰ بار هم برای کنسرت کلاسیک به هیچ ارکستری با قرارداد دریافت حقوق دعوت نشده‌اند٬ البته با توجه به رزومه آنها این رقم باید طبیعتا بالای ۱۰۰ قرارداد باشد٬ اما هستند رهبران ایرانی که با مشقت و تلاش زیاد این مراحل را طی کرده‌اند. لطفا توجه بفرمایید که کار معمول یک رهبر واقع در اروپا مسئله رهبری اپرا است که این افراد هیچ وقت به رهبری آن دعوت نشده‌اند.

لطفا توجه بفرمایید که در تمام متن نامه به کنسرت و موسیقی کلاسیک اشاره شده٬ آنچه که مبنا و پایه اصلی برنامه‌ریزی تمام ارکسترهای دنیاست زیرا که(بطور مثال) با اجرای مکرر سرود ای ایران یا مرغ سحر نمی شود برای یک ارکستر برنامه‌ریزی کرد و سطح ارکستر را ارتقاء داد.

وزیر محترم فرهنگ و ارشاد٬ از جنابعالی صمیمانه خواهشمندم قبل از هرگونه تصمیم برای انتخاب رهبر دائم برای ارکستر سمفونیک تهران٬ به دقت و بدون درنظر گرفتن نام اشخاص٬ در مورد صحت و حقیقی بودن مطالب مندرج در رزومه کاندیداها٬ به خوبی و کافی تحقیق کنید. در این دوران با کمک اینترنت این کار فقط یکی دو روز بیشتر طول نخواهد کشید و این کار نه تنها به هنرمندان و دانشجویان زحمتکش واقعی٬ قوت قلبی می‌دهد بلکه ارکستر سمفونیک تهران را در یک دوران بحرانی دیگری نمی‌برد.

جناب آقای وزیر محترم٬ این مسئله مشکل بزرگی نه فقط برای آینده دانشجویان٬ بلکه برای وزارت فرهنگ خواهد بود٬ لذا ما هنرجویان و دانشجویان خواهشمندیم که وزارت فرهنگ قبل از هر گونه تصمیمی٬ رزومه تمامی افراد را با دقت کامل بررسی نماید البته همانطور که نوازندگان ارکستر مورد آزمون قرار گرفتند و یقینا این بسیار منطقی تر از آزمون نوازندگان ارکستر خواهد بود.

آقایان روحانی و صهبائی که در این نامه از ایشان نام برده شد٬ طبیعتا حق خواهند داشت که با ارائه اسناد و مدارک دقیق(زمان ٬ مکان ٬ ارکستر و برنامه) خلاف این مطالب را اثبات کنند ٬در صورت وجود مسائلی که دیگران از آنها بی‌اطلاعند. بطور مثال جناب آقای شهداد روحانی می‌توانند ارکستر کوتا را دقیقا با معرفی وب سایت٬ برای عموم مردم معرفی کنند و همینطور تاریخ و برنامه یکی از کنسرت‌های آقای صهبائی با ارکستر سنت گالن. البته سکوت ایشان همچنان بر این ابهامات خواهد افزود.

با احترام

پرویز یحیوی

وین٬ اتریش

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز