خبرگزاری کار ایران

تجسم یک رویا در گالری گلستان

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۱۸۹

«باغ ایرانی» از علاقه این دو هنرمند به مینیاتور ایرانی نشات می‌گیرد، آن‌ها در این نمایشگاه بعلت گستردگی عناصر و المان‌های موجود دراین باغ با ارائه آثاری متنوع که برگرفته از مفاهیمی چون پرواز، آواز و راز است به گونه‌ای رویا گونه عمل کرده‌اند.

نمایشگاه زیور آرایه‌های تکتم فاضل و بهرام دشتی‌نژاد با عنوان «باغ ایرانی» در گالری گلستان آغاز به کار کرده است.

به گزارش ایلنا؛ این زوج هنرمند در این نمایشگاه ۱۲۰ قطعه اثر هنری نقره با رگه‌های طلا و سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی نظیر فیروزه را به معرض تماشا گذاشته‌اند. تمامی برش‌های این آثاربصورت دستی با اره مویی انجام شده است. با توجه به سابقه تاریخی که ایرانی‌ها در هنرفرش، تخت جمشید، کاشیکاری‌های بسیار پرکارو پیچیده نقش جهان، مینیاتور، نگارگری و… دارند دور از انتظار نیست که این روز‌ها شاهد برگزاری چنین نمایشگاهی باشیم. این زوج هنری با مهارت زیاد و ایده‌های ذهنی بکر آثاری متفاوت را در نمایشگاه «باغ ایرانی» ارائه داده‌اند.

«باغ ایرانی» از علاقه این دو هنرمند به مینیاتور ایرانی نشات می‌گیرد، آن‌ها در این نمایشگاه بعلت گستردگی عناصر و المان‌های موجود دراین باغ با ارائه آثاری متنوع که برگرفته از مفاهیمی چون پرواز، آواز و راز است به گونه‌ای رویا گونه عمل کرده‌اند.

تکتم فاضل در مورد آثاری که در این نمایشگاه ارائه داده‌اند گفت: در این نمایشگاه سه نسل از آثاری که تا کنون طراحی کرده‌ایم را به نمایش گذاشتیم و تمرکز اصلی ما بر روی مجموعه «رویا‌ها»، «لاله و صورت‌ها»، «مرغ هزار آوا» و «ساز‌ها» و «نقوش شکسته» است. در این نمایشگاه پیش درآمدی از مجموعه «ساز‌ها» را می‌بینید که آرایش ساقه‌ای پیوندی را بین سازهای موسیقی چون تار، کمانچه، سه تار و… برقرار می‌کند. مجموعه «نوازندگان» هم با مجموعه «ساز‌ها» پیوند خورده‌اند.

در این مجموعه هدفمان شبیه سازی ساز نبوده است نواهای موسیقی از ساز‌ها و خواندن «مرغ هزار آوا» با هم اشکالی را ساخته‌اند. «ماه» هم از خیلی وقت پیش با ما همراه بود در ادامه آرایش ساقه‌ای «ماه» با نقوش گل و مرغ‌ها ترکیب شد و مجموعه «مزرعه ماه» را پدید آورد. «رویا‌ها» نیز در این نمایشگاه مجموعه‌ای ست که موضوع اصلی در آن نقش رویا گونه یافته است. «مرغ و پنجره» که در این کار‌ها از آن استفاده کردیم مجموعه بزرگی ست که از ابتدا طرح شده بود و ما در هر نمایشگاه قسمتی از آن را اجرا می‌کنیم. در این نمایشگاه «مرغ هزار آوا» در روزنه‌ای که نقش خاصی دارد نشسته و به آواز خوانی مشغول است. نقوش روزنه مانند نقش‌های عالی قاپو و فرم محرابی شکل ساز آمده است. مرغ و سیمرغ راز نیز از ابتدا در آثارمان جای داشتند و نقش‌های بسیار متفاوتی را در آثار به عهده دارند.

فاضل در ادامه اضافه کرد: تکنیک کار‌هایمان در طول این سال‌ها پیشرفت کرده و با تکنیک دو و نیم لایه‌ای موفق شدیم به جزییات فرش نزدیک شویم و آن را اجرا کنیم. در این نمایشگاه پیش درآمدی از مجموعه «فرش‌ها» را به تماشا گذاشته‌ایم که شامل نقش شکسته که بیشتر در فرش‌های آذربایجان کار شده می‌باشد.

فاضل با اشاره به آنکه «مزرعه ماه» گوشه‌ای از «باغ ایرانی» است که به دوره ساسانیان برمی گردد گفت: در این مجموعه از ماه و ستاره تاج‌های شاهان ساسانی بر روی سکه‌های آن زمان الهام گرفته‌ایم. این باغ در واقع انواع و اقسام طرح‌ها را شامل می‌شود. گربه نیز به تازگی به این باغ وارد شده است، فرصت نکردیم در این رابطه نقوش ایرانی را بررسی کنیم اما ممکن است گربه تاجدار که آن را در این نمایشگاه کار کرده‌ایم از قبل در نقوش ایرانی باشد زیرا بسیاری از طرح‌هایی که می‌زنیم می‌بینیم که در قدیم به آن رسیده بودند اما ما در این آثار با تصور دیگری به آن رسیده‌ایم.

بهرام دشتی‌نژاد در مورد فرم حروف که در آثار این نمایشگاه جایگاه ویژه‌ای دارد گفت: این فرم‌ها در نمایشگاه‌های قبلیمان هم بوده‌اند، فرم‌های نوشتاری ملهم از طرح‌هایی است که بر روی سفال‌های قدیمی بوده است. در واقع فرم حروف‌ها را از شاخه نقوش تاثیر گرفته‌ایم.

دشتی‌نژاد افزود: یکی دو ماه مانده به برگزاری نمایشگاه به خاطر تنوع طرح‌ها و عناصر می‌ترسیدیم که ارتباط لازم بین طرح‌ها بوجود نیاید اما همه چیز به خوبی با هم مرتبط شدند و هیچکدام از بخش‌ها از هم جدا نشد. بخش «موسیقی»، «رویا‌ها» و «فرش‌ها» با هم جلو رفت و روی هر کدام کار شد و نهایتا به اشکالی شبیه به هم رسیدیم.

او در مورد نقطه‌های طلایی رنگی که بر روی بعضی آثار خودنمایی می‌کنند گفت: این نقطه‌ها کاسه هستند و المان کاسه یک المان کارگاهی است. ما در سال ۹۰ وقتی بر روی مجموعه «در‌ها» کار می‌کردیم این کاسه‌ها را برای گل میخ‌ها استفاده می‌کردیم. وقتی این کاسه‌ها را برعکس گذاشتیم قابلیت‌های زیاد آن‌ها را دیدیم و در ‌‌نهایت این کاسه‌ها را مثل چشم، چشمه‌هایی در باغ و خورشید در باغ بکار گرفتیم.

در بعضی آثار این نمایشگاه سنگ‌هایی چون فیروزه، اماتیس، آکوامارین و توپاز دیده می‌شود که بر اساس طرح‌های مورد نظر این دو هنرمند بر روی کار جایگذاری شده‌اند. هر کدام از این سنگ‌ها در آثار قابلیت‌های خاصی دارند برای مثال فیروزه در آثار مانند چشمه آبرسان است و سنگ توپاز آبی رنگ تاکید بر آسمان دارد.

دشتی‌نژاد در مورد ادیشن محدود این زیور آرایه‌ها گفت: بعضی آثار در این نمایشگاه تک ادیشن هستند و بعضی نهایتا تا ۱۰ ادیشن اجرا می‌شوند. در واقع تعدادی که این آثار ساخته می‌شوند با تعداد آثار بازاری به معنای تولید انبوه متفاوت است، در مورد آثار دست ساز هنری، وقتی کاری ساخته شد هنرمند تشخیص می‌دهد تا چه اندازه آن را تکرار کند و چون نمی‌خواهد اثری تکراری ارائه دهد تعداد ادیشن آن را محدود می‌کند.

مسعود فروتن نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون ‌پس از بازدید از نمایشگاه «باغ ایرانی» در مورد این نمایشگاه گفت: آثاری که در این نمایشگاه شاهد آن هستیم بی‌نظیر هستند. ظرافت آثار و کار هنرمندانه‌ای که بر رویشان انجام شده، آن‌ها را از هر جواهری با ارزش‌تر می‌کند. این زوج هنری با ارائه این آثار رویاهای مخاطبان را کنار هم چیده‌اند. دست ساز بودن این آثار و تک بودن آن‌ها امتیاز این نمایشگاه محسوب می‌شود، زیرا مخاطب این شانس را دارد که از هر کار فقط خودش داشته باشد. من وظیفه خودم می‌دانم بازدید از این نمایشگاه را به دوستداران هنر و افراد مختلف پیشنهاد کنم زیرا با مشاهده این آثار جذاب می‌توانند رویا‌هایشان را تجسم کنند.

«تکتم فاضل و بهرام دشتی‌نژاد»، فعالیت هنری خود را از سال ۸۳ در زمینه زیور آلات آغاز کرده‌اند و در کارنامه خود برپایی ده نمایشگاه انفرادی و شرکت در چندین نمایشگاه گروهی را دارند. آن‌ها در سال گذشته نشان ملی اصالت هنری را از سوی سازمان میراثفرهنگی از آن خود کردند که در زندگی کاری و حرفه‌ای آن‌ها تاثیر فراوانی داشته است.

نمایشگاه «باغ ایرانی» تا ۱۷ اردیبهشت ماه ۹۳ در نگارخانه گلستان واقع درخیابان دروس، خیابان شهید کماسایی، پلاک ۴۲ دایر می‌باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز