خبرگزاری کار ایران

پاسخ‌هاى یک نقاش به پرسش «ما کى هستیم؟» در گالری آریانا

asdasd
کد خبر : ۱۶۷۰۶۹

ماهر درباره کارهای تازه‌اش می‌گوید: در این مجموعه به چرایی بوجود آمدن برج طغرل، کلاته میل نادری و… اشاره دارم. درواقع رجوعی به حافظه تاریخی دارم که هر شهروند، میهن دوست و یا هر انسان امروزی باید از آن مطلع باشد و از طریق آن به افق حال وصل شود.

برگزیده اى از یک دهه آثار محمد حسین ماهر در گالری آریانا به نمایش گذاشته شد.

به گزارش ایلنا؛ در این نمایشگاه که مروری بر آثار ماهر در یک دهه اخیر است و چهار دوره کاری وی را دربرمی‌گیرد؛ ۵۵ نقاشی و ١٢ مجسمه به معرض تماشا گذاشته شده است.

محمدحسین ماهر در مورد آثار این نمایشگاه گفت: برگزیده‌ای از چهار دوره کار‌هایم در ده سال اخیر که تحت عنوان‌های «ماسک‌ها»، «اسطوره»، «شوک» و «یادمان» خلق شده‌اند را در آریانا ارائه داده‌ام؛ این آثار به لحاظ موضوعی با هم وجه اشتراک دارند و پیداست با حافظه جمعى در ارتباطند؛ حضورشان کنار هم این خط سیر را نشان مى دهد.

او افزود: «مجموعه «ماسک‌ها» با پرسش من کی هستم و جایگاهم کجاست؟ آغاز شد، در واقع در آن مجموعه گذشته و پیشینه‌ام را جستجو می‌کردم. در کنار آن نیز بر روی آثار مجموعه «اسطوره» کار می‌کردم. «اسطوره» در واقع یادآور می‌شود که ما ملت بزرگی هستیم و میراثبا ارزش و پشتوانه‌های قوی داریم و خوب است که به لحاظ اطلاعات به این حافظه نزدیک شویم و آن را در خود نگاه داریم و به آن بها دهیم، در این بین ناگهان اتفاقات اجتماعی من را با خود برد و مجموعه «شوک» که شامل لاشه‌هایی از ماهی‌ها می‌شود بوجود آمد، من با ارائه این آثار مخاطبان را به نوعی شوک زده کردم زیرا در این مرحله پیوستگی من با «اسطوره» ‌هایم پاره شد. پس از مدتی که آرام شدم و انرژی سابق را گرفتم مجموعه «یادمان» را کار کردم، این مجموعه ما را به حافظه تاریخیمان ارجاع می‌دهد. در این مجموعه به چرایی بوجود آمدن برج طغرل، کلاته میل نادری و… اشاره دارم، در واقع رجوعی به حافظه تاریخی دارم که هر شهروند، میهن دوست و یا هر انسان امروزی باید از آن مطلع باشد و از طریق آن به افق حال وصل شود، این آثار برای نخستین بار است که در گالری آریانا به نمایش گذاشته شده است.

ماهر در کنار مجموعه نقاشی‌هایش در هر نمایشگاه، مجسمه‌هایش را نیز به نمایش می‌گذارد، در این نمایشگاه مجسمه‌هایی از مجموعه «ماسک‌ها»، «اسطوره» و «یادمان» عرضه شده، او در مورد این آثار گفت: در هر دوره کاری بخشی از کانسپت آثارم را به صورت حجم تعریف می‌کنم. ادعای مجسمه ساز بودن ندارم اما بخشی از ایده‌ها و ذهنیت‌های من به صورت مجسمه در کنار مجموعه نقاشی‌هایم به نمایش درمی‌آید.

متریال مجسمه‌های مجموعه «ماسک‌ها» چوب، فلز، سنگ و برنز و مجموعه «اسطوره» شیشه، فلز و سنگ و در «یادمان» آهن و برنز است، ماهر با اشاره به اینکه متریال مجسمه‌ها باید با فضای مجموعه مورد نظر همخوانی داشته باشد، گفت: متریال آثار باید کمک کند تا کانسپت هر چه بهتر تعریف شود برای مثال وقتی بر روی مجسمه‌های مجموعه «اسطوره» کار می‌کردم به دنبال متریالی بودم که با این فضا هماهنگی داشته باشد و بتواند مفهوم آن را به خوبی بیان کند به همین دلیل از شیشه که قابلیت‌های خاصی دارد در کنار فلز و سنگ کمک گرفتم.

وسعت استفاده از متریال‌های مختلف در آثار ماهر دیده می‌شود، او در نقاشی‌هایش نیز از رنگ روغن و اکریلیک بر روی بوم و مقوا، جوهر روی مقوا و کاغذ برنج، اکریلیک روی کاغذ برنج، جوهر و اکریلیک روی بوم وترکیب مواد بر روی بوم و مقوا بهره گرفته است. وی معتقد است: آثارش به لحاظ تکنیکی به معنی شیوه استفاده از ابزار و کمپوزیسیون به هم نزدیک‌اند اما به لحاظ متریال به کار گرفته شده در خلق هر اثر با هم تفاوت دارند.

محمدحسین ماهر(متولد١٣٣۶ آبادان) در دانشکده هنرهای تزیینی تهران نقاشی خواند و بیست و پنج سال است که نقاشی می‌کند. ماهر تاکنون آثارش را در بیش از ۵٠ نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و کشورهایی چون آلمان، آمریکا و سویس به نمایش درآورده است. تدریس در دانشگاه‌های هنری، سفر مطالعاتی و پژوهشی پیرامون نقاشی به کشور فرانسه ازجمله فعالیت‌های هنری و حرفه‌ای این نقاش محسوب می‌شوند.

این نمایشگاه تا نهم خردادماه در گالری آریانا دایر است و علاقمندان مى‌توانند یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۵ تا ٨ بعد از ظهر از این آثار در گالرى آریانا واقع در الهیه، انتهای خیابان مریم شرقی، ابتدای خیابان فرشته(شهیدفیاضی)، شماره ٩ بازدید به عمل آورند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز