خبرگزاری کار ایران

عبدالحسین پرتوی؛ عکاس پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس درگذشت

asdasd
کد خبر : ۱۶۸۸۸۵

«حسین پرتوی» خالق عکس‌های مشهور انقلاب از جمله دیدار همافران با حضرت امام(ره)؛ یکشنبه ۲۸ اردیبهشت پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

عبدالحسین پرتوی عکاس پیشکسوت انقلاب و دفاع مقدس درگذشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ هیئت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران با اعلام این خبر افزود: انقلاب اسلامی، رهبر انقلاب، همافر‌ها، پرتوی، پیروزی انقلاب، کوتاه‌ترین تعریف از مردی است که بزرگ‌ترین اتفاق قرن را در کشور ایران به ثبت رساند و برای همیشه ماندگار کرد.

عبدالحسین پرتوی مردی از خطه اردبیل که خوش رویی و معرفت او در میان تمامی نسل مطبوعاتی دوران خود و نسل بعد آن زبان زد است، او لحظه‌های بسیاری را از تاریخ ایران قبل و بعد سال ۵۷ بدون هیچ کم و کاستی آنگونه که بود به تصویر کشید، تلاش وی همانند همکاران عکاسش فقط برای انجام وظیفه در طول دوره حرفه ای‌اش دیده می‌شود.

عکس دوران جنگ را در کیهان مدیریت کرد، پس از بازنشستگی به دعوت دکتر حسابی به بنیاد حسابی برای کمک فرهنگی رفت، عضو موثر هیات موسس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران بود، …

و اینک پس از ۸ سال عبدالحسین پرتوی:

تخت بیمارستان، تخت منزل، دستگاه اکسیژن، و امروز پایان، سرنوشت او در حیاتش بود.

انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران ضایعه در گذشت هنرمند عکاس رسانه‌ای را به جامعه مطبوعاتی ایران تسلیت عرض نموده برای همسر و فرزندان بویژه سیاوش پرتوی که سالهای اخیر تیمار دارش بودند صبر و اجر الهی خواهان است.

مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد «حسین پرتوی» عکاس انقلاب و جنگ سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ساعت ۹ صبح از مقابل خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

«حسین پرتوی» خالق عکس‌های مشهور انقلاب از ‌جمله دیدار همافران با حضرت امام(ره) یکشنبه ۲۸ اردیبهشت پس از گذراندن یک دوره طولانی بیماری در سن ۷۲ سالگی درگذشت.

«پرتوی» متولد یکم دی ماه سال ۱۳۲۱ تبریز بود. وی کودکی خود را در جنوب تهران گذراند. از کودکی عاشق عکاسی بود و بعد از اتمام دوره سیکل دبیرستان تحصیل را‌‌ رها کرد و برای کار به روزنامه کیهان رفت. ابتدا در انبار روزنامه، بعد در آرشیو آن و سپس در لابراتوار آن مشغول به کار شد. شور و شوقی که او برای فراگیری داشت مسئولین روزنامه را ترغیب می‌کرد که به او کار‌های مهم‌تر بدهند و بالاخره در سن هفده سالگی عکاس بخش ورزشی روزنامه شد. پرتوی کارش را با عکاسی خبری در شاخه‌های مختلف عکاسی ادامه داد و از عکس‌های معروف و به یاد ماندنی او می‌توان به بیعت همافران با امام، بسته شدن فرودگاه در دوره بختیار و اعدام سران رژیم سابق در دبیرستان علوی اشاره کرد.

این عکاس پیشکسوت و تأثیرگذار در انقلاب اسلامی ایران از سال ۱۳۸۵ از بیماری ALS رنج می‌برد و با شرایط ویژه تحت درمان و نگهداری بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز