خبرگزاری کار ایران

نمایشگاه آرزوهاى موقت چهره‌هاى ورزشى و هنرى را به بوم آورد

کد خبر : ۱۷۰۴۵۶

نمایشگاه آرزوهای موقت در خیال موقت با تکنیک اکرلیک روی بوم و ترکیب مواد روی مقوا را به همراه دو مجسمه کانسپچوال آرت از جنس آینه، شیشه نقاشی شده، گچ و خمیر بر روی چوب آماده شده است.

نمایشگاه تازه‌ترین آثار پویا آریان‌پور عصر جمعه دوم خرداد ۹۳ با حضور چهره‌های شاخص هنرى و ورزشى نظیر آیدین آغداشلو، علی دایی، سعید عبد ولى، تا‌ها بهبهانی، بهزاد فراهانی، فرهاد آییش، مجید ملانوروزی، علیرضا سمیع آذر، رضا کیانیان، ویشکا آسایش، داوود موسایى، اعضاى تیم ملى تنیس ایران، حبیب الله صادقى، عبدالمجید حسینى راد، ایرج اسکندرى، عطا الله امیدوار، امید روحانى، سامان مقدم، عبدالله انوار و علی قربانزاده در گالری بوم آغاز به کار کرد.

به گزارش ایلنا، «آرزوهای موقت در خیال موقت» عنوان این نمایشگاه است که آریان‌پور ۲۲ اثر نقاشی با تکنیک اکرلیک روی بوم و ترکیب مواد بر روی مقوا را به همراه دو مجسمه کانسپچوال آرت از جنس آینه، شیشه نقاشی شده، گچ و خمیر بر روی چوب ارائه داده است.

آریان‌پور در مورد آثار تازه‌اش در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه مفهوم موقت بودن، موضوع محورى ست، در این آثار سعی کرده‌ام نسبی بودن شناختمان از پدیده هاى پیرامونى را ارائه دهم؛ برای مثال در یک اثر سه قطعه اى، شی‌ای را به تصویر کشیده‌ام و در قطعه دیگر‌‌ همان اثر، ‌‌ همان شیء را با نقاطی پوشانده‌ام، همین امر باعثشده استنباط ما نسبت به آن تغییر کند. در واقع یک نوع بازی فلسفی در این آثار صورت گرفته تا این پرسش خلق شود که آیا یک پدیده وقتی پشت چیزی قرار می‌گیرد باز هم‌‌ همان پدیده است یا خاصیت خود را از دست می‌دهد.

او که برای نخستین بار نقاشی‌هایی بر روی بوم‌های دایره‌ای شکل ارائه داده است، در این باره گفت: بوم‌های دایره‌ای شکل را برای نقاشی‌هایم انتخاب کردم زیرا در تعلیق و ناپایانی کار به من کمک کرده است. وقتی بومی به شکل مستطیل یا مربع دارید خود به خود کار با یکی از خط‌ها بسته می‌شود ولی در دایره ناکامل و گنگ بودن اثر تاکید و عدم تثبیت، معلق بودن و سرگردانى چشم و نگاه مخاطب تشدید مى شود.

آریان‌پور در دو سالن جداگانه ازگالری بوم دو اثر مجسمه کانسپچوال آینه کاری شده با ابعاد بزرگ را به تماشا گذاشته که با موسیقی ملهم از طبیعت همنشین هستند؛ او در مورد آن‌ها گفت: این دو اثر با الهام از آینه کاری هاى قدیمی خلق شده‌اند. در این آثار به خاطر تکثر آینه‌ها و نوع هندسه خاصشان نمی‌توان خود را دید، در واقع شما در عالم هستی دیده می‌شوید و وقتی حرکت می‌کنید امواجی از خودتان را در این آیینه‌ها می‌بینید اما من بودنتان در آن‌ها نشان داده نمی‌شود. این مطلب در نقاشی‌ها نیز وجود دارد، وقتی اثری به وسیله نقاطی مخدوش می‌شود شما می‌توانید حس کنید چیزی پشت پرده هست اما دیده نمى شود.

مجید ملا نوروزی مدیر کل مرکزهنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى پس از بازدید از نمایشگاه پویا آریان‌پور گفت: پویا آریان‌پور هنرمند جوانی است که در آثارش نگاه شخصی و مدرنی دارد و در این نمایشگاه شاهد ارائه متفاوت آثار او هستیم. او در کنار نقاشی‌هایش مجسمه‌های آینه کاری شده زیبایی را به تماشا گذاشته است، در واقع هنرهای سنتی ایران را با کاربردی جدید در آثارش به کار گرفته است. از این رو می‌توان گفت که هنرمندان جوان می‌توانند هنرهای سنتی که امروز به ورطه فراموشی سپرده شده‌اند را با نگاهی آرتیستیک دوباره زنده کنند و در معاصر شدن آثار سنتی و دستی ایران تاثیر به سزایى بگذارند.

او روند متفاوت گالری بوم و نمایش آثار هنرمندان از مجموعه خصوصی گالری را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: «امکانی که گالری بوم برای نمایش آثار از مجموعه خصوصی خود فراهم کرده بسیار خوب است و باعثخوشحالی است که این روند روز به روز رو به ازدیاد است و شاهد خریداری آثار هنرمندان توسط مجموعه داران و نمایش و عرضه آثار آن‌ها در نمایشگاه‌های مختلف هستیم».

ملا نوروزی اضافه کرد: شناسایی استعدادهای جوان و ارائه آثارشان در گالری بوم می‌تواند به پویایی هنر بیانجامد. دولت باید هنرمندان را در سطح جهان معرفی کند و موزه‌ها را راه اندازی کند و کارهای زیرساختی انجام دهد و بخش‌های خصوصی هم به امیدواری هنرمندان و گرداندن چرخه اقتصاد هنرهای تجسمی کمک کنند تا فارغ بال‌تر از همیشه به دور از حمایت‌های دولتی فعالیت کنند.

علی دایی سرمربی تیم پرسپولیس از بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود، او در مورد این آثار گفت: از دیدن آثار پویا آریان‌پور بسیار لذت بردم، فضای گالری بوم برایم جذابیت بسیار داشت، از این پس سعی می‌کنم آخر هفته‌ها به همراه خانواده گالری گردی کنم.

پویا آریانپور متولد ۱۳۵۰ است، او تحصیلاتش را در رشته نقاشی به انجام رسانده و از سال ۱۳۷۲ به صورت حرفه اى نقاشى مى کند؛ این دهمین نمایش انفرادى پویا آریان‌پور است که صاحب رکورد هاى فروش قابل ملاحظه مانند پنجاه هزار دلارى از حراج کریستیز است. آثار او پیش از این در گالرى هاى معتبر کشورهاى مختلفى نظیر سوئد، سوئیس، انگلستان، فرانسه، امریکا، ترکیه، چین، کویت، امارات، بنگلادش… به روى دیوار رفته و با استقبال مواجه شده است. تدریس نقاشى از سال ۱۳۷۳ در دانشگاه آزاد اسلامی و ساخت ویدیو از دیگر فعالیت هاى وى در زمینه هنر است.

نمایشگاه «آرزوهاى موقت در خیال موقت» تا تاریخ سیزدهم تیرماه ۹۳ در گالرى بوم واقع در خیابان ولیعصر، بالاتراز نیایش، کوچه ارمغان غربی پلاک ١١ دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه به غیر از شنبه‌ها از ساعت ۱۷ تا ۲۰ از این آثار دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز