خبرگزاری کار ایران

گزارشی از نمایشگاه عکس‌های امید محکمی در گالری شکوه؛

در هنر فقط فرمها تازه هستند

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۰۰۷

«مچاله‌های خون» عنوان نخستین نمایشگاه امید محکمی است که در آن ۱۴ قطعه عکس رنگی با نگاهی انتزاعی به مفهوم خشونت ارائه داده است.

«مچاله‌های خون» عنوان نخستین نمایشگاه محکمی است که در آن ۱۴ قطعه عکس رنگی با نگاهی انتزاعی به مفهوم خشونت ارائه داده است.

به گزارش ایلنا؛ وی با ارائه عکس‌هایی که شامل فرم‌های مختلفی از دستمال کاغذی و لکه‌هایی از خون می‌باشد قصد دارد جنبه‌های مختلفی از خشونت را در آثارش انعکاس دهد.

محکمی که تا کنون بر روی عکاسی از آثار موزه و آثار هنری متمرکز بوده است، در مورد انتخاب موضوع خشونت برای این نمایشگاه گفت: هر روز شاهد انواع و اقسام خشونت در اطرافمان هستیم، این خشونت از نوع خشونت کلامی و نگاهی شروع شده و شامل خشونت‌های فیزیکی و ضرب و جرح نیز می‌شود و در واقع تمام ابعاد خشونت که همه با آن درگیر هستیم را در بر می‌گیرد. موضوع خشونت در این نمایشگاه دغدغه من بوده و برای بیان آن به فرم مورد نظر در این عکس‌ها رسیدم.

محکمی در مورد انتخاب فرم دستمال کاغذی و لکه‌های خون برای این آثار گفت: چندی پیش کتابی می‌خواندم که جمله‌ای از امیل زولا نویسنده فرانسوی در آن آمده بود که انسان زمانی می‌تواند بگوید چیزی را خوب دیده که از آن عکاسی کرده باشد، ‌‌ همان موقع فکر کردم در تمامی این سال‌ها که عکاسی کرده‌ام، آنچه عکس گرفته‌ام را خوب دیده‌ام یا نه؟ آنجا بود که فکر کردم در بیشتر خشونت‌هایی که اتفاق می‌افتد دستمال کاغذی با لکه‌های خون بدون آنکه به چشم آید دور ریخته می‌شود و با ایجاد فرم‌های مختلف بر روی دستمال کاغذی کارم را آغاز کردم، ابتدا خواستم با رنگ‌های مختلف بر روی این دستمال‌ها مفهوم مورد نظرم را عکاسی کنم اما بعد به این نتیجه رسیدم که حضور خون بر روی آن‌ها بار معنایی کار را بالا می‌برد و مضمون و محتوا در راستای هم شکل می‌گیرند.

او اضافه کرد: نور‌پردازی کلاسیک و انتخاب تونالیته‌هایی از رنگ خاکستری برای پس زمینه آثار شبیه به عکاسی از آثار موزه انتخاب شده است تا به این شکل، فرم مورد نظر خود را به خوبی در اثر نشان دهم.

وی معتقد است: در اثر هنری فقط فرم است که اهمیت دارد زیرا هیچ موضوع نویی در عرصه هنر وجود ندارد و فقط فرم‌ها تازه هستند و آنچیزی که در این نمایشگاه هم حائز اهمیت است فرم‌های عکس هاست زیرا بسیاری از هنرمندان چه عکاس جنگ و یا حتی عکاسانی که کار مستند اجتماعی انجام می‌دهند تاکنون در رابطه با موضوع خشونت آثاری را ارائه داده‌اند.

محکمی برای تمامی آثارش اسم‌های جداگانه‌ای انتخاب کرده است و به نوعی به مخاطبانش زاویه دید داده است، او در این رابطه گفت: برای هر اثر اسم جداگانه‌ای انتخاب کرده‌ام اما به تایید کسانی که آثار را دیده‌اند الزاما کار‌ها‌‌ همان معنایی که عنوان آن‌ها را در نظر گرفتم ندارند و می‌توان برداشت‌های متفاوت از آن‌ها داشت. من از تعابیر مختلف مخاطبان از آثارم خوشحال می‌شوم زیرا آن‌ها به آثار توجه کرده و ذهن خود را با آن همراه کرده‌اند و دریافت دیگری از مفهوم آن داشته‌اند.

این نمایشگاه با حمایت و همکاری چاپ استودیوی ۲۵ و شرکت فرانسوی کاغذ کانسون باقدمت۵۰۰ ساله برگزار شده است، محکمی در این رابطه گفت: من در این نمایشگاه حمایت شرکت بزرگی چون کانسون را داشتم، آن‌ها یکی از بهترین نوع کاغذ که ترکیبی از سولفات باریم و کتان است را در اختیار من قرار دادند. این کاغذ بسیار بافت نرمی دارد و یادآور زمانی هستند که عکس‌های آنالوگ را چاپ می‌کردم. بازنمایی رنگ‌ها و تونالیته‌های رنگ خاکستری در این آثار بسیار خوب در آمده‌اند، در این سالهایی که عکاسی کرده‌ام چاپ دیجیتال تا این اندازه برایم راضی کننده نبوده است.

امید محکمی متولد ۱۳۵۷ شیراز است. او کار‌شناسی عکاسی از دانشگاه آزاد تهران دارد و از سال ۱۳۷۵ به شکل حرفه‌ای عکاسی می‌کند. فعالیت عکاسی او بیشتر در زمینه عکاسی از آثار موزه و آثار هنری بوده است. «مچاله‌های خون» نخستین نمایشگاه انفرادی وی محسوب می‌شود.

نمایشگاه عکس‌های «مچاله‌های خون» تا ۱۳ خرداد ماه درگالری شکوه واقع در سه راه فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان شهید سلیمی شمالی، کوچه شهید امیر نوری، شماره ۱۹ دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۶ الی ۲۰ از این آثار دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز