خبرگزاری کار ایران

در بیانیه ۱۱۷ نفر از هنرمندان هنرهای تجسمی تاکید شد:

موزه هنرهای معاصر تهران تبدیل به گالری شده است

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۹۳۹

هدف اولیه موزه هنرهای معاصر خرید و گردآوری آثار تجسمی مدرن و روزآمد جهان و نمایش آن‌ها بصورت یک موزه دائمی بود اما متأسفانه موزه بصورت یک گالری برای نمایش‌های کوتاه مدت و بعضاً سفارشی و فاقد کیفیت درآمد.

۱۱۷ نفر از هنرمندان هنرهای تجسمی با امضائ نامه‌ای خواستار توجه جدی به موزه هنرهای معاصر شدند.

به گزارش ایلنا؛ متن این نامه که نسخه‌ای از آن برای ایلنا ارسال شده؛ به شرح زیر است:

موزه هنرهای معاصر تهران توان آن را دارد که به یکی از نهادهای مهم فرهنگی در حوزه هنرهای تجسمی بدل شود. هدف اولیه این نهاد که در سال ۱۳۵۶ افتتاح شد خرید و گردآوری آثار تجسمی مدرن و روزآمد جهان و نمایش آن‌ها به صورت یک موزه دائمی بود. به همین منظور در آنسالها مجموعه ای از آثار هنر مدرن جهانی خریداری شد و گنجینه با ارزشی در مالکیت موزه قرارگرفت که اکنون هم اعتبار جهانی و هم ارزش مادی آن افزایشی قابل توجه پیدا کرده است. اما متأسفانه هدف اصلی چنین موزه ای در سالهای بعد محقق نگردید و موزه هنرهای معاصر تهران در عمل به صورت یک گالری بزرگ برای نمایش های کوتاه مدت و بعضاً سفارشی و فاقد کیفیت در آمد.

شایسته است با برنامه ریزی مدبرانه این نهاد با ارزش و بی همتای ایران به یک موزه واقعی هنر مدرن– یعنی محل دائمی نمایش آثار یک دوره مشخص از هنر جهان و پژوهش های مرتبط با آن - تبدیل شود.

* گنجینه موزه در اصل به هنر مدرن اروپا وآمریکا تا دهه هفتاد میلادی(یعنی از امپرسیونیسم تا پاپ آرت ومینیمالیسم) اختصاص داشته است. حال آنکه اکنون بعد از گذشت نزدیک به چهل سال و ظهور جریان های هنری تازه، این گنجینه دیگر معاصر محسوب نمی‌شود. بقای نام «موزه هنرهای معاصر تهران» مستلزم آن است که گنجینه آن با نمونه های تازه ای از هنر معاصر جهان به روز شود. در غیر این صورت، منطقاً باید نام آنبه «موزه هنر مدرن» تغییر یابد.

* کتابی از بخشی از گنجینه موزه به صورت ناقص منتشر شده است. لازم است مجموع آثار موجود در انبار از جمله آثار تاریخ عکاسی با تصاویر، مشخصات کامل و اسناد مربوط جهت تسهیل کار محققین و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی به شکل کاتالوگ و در تارنمای موزه منتشر شود.

* از آنجا که تا کنون نحوه نگه‌داری این گنجینه نگرانی‌های بسیاری به وجود آورده است پیشنهاد می شود آثار تحت نظر کارشناسان حرفه‌ای در صورت لزوم مرمت و آماده نمایش دائمی گردند. همچنین با مشاوره با متخصصان موزه داری داخلی و خارجی بر اساس استانداردهای روز جهانی، پرتکلی لازم الاجرا برای تمام مراحل حفظ و مرمت و عکاسی و حمل و نقل و امانت دادن آثار تدوین شود. چرا که بی توجهی به قوانین جهانی حفظ و مرمت آثار هنری ارزش و اصالت و اعتبار گنجینه را به خطر انداخته است. از این رو لازم است امکان آموزش تخصصی حفظ و مرمت آثار مطابق با استاندارد های روز جهانی فراهم شود.

* این موزه در مقیاس جهانی موزه کوچکی به شمار میرود. امکانات آن از جمله انبار، کتابخانه، سینما تک، بخش عکاسی و تجهیزات نگه داری نیز متناسب با گنجینه‌ی اولیه آن طراحی شده‌اند. با توجه به این واقعیت که هویت این موزه از گنجینه هنر مدرن آن سرچشمه می گیرد منطقاً باید سالنها و امکانات آن به نمایش دائمی و معرفی همین مجموعه اختصاص یابد.

* در پی چنین تغییر و تحولاتی در کارکرد موزه هنرهای معاصر تهران، ضروری ست موزه ای اختصاصی برای معرفی هنر دوران جدید ایران تأسیس شود.

* در سازمان دهی تخصصی موزه داری برای مدیریت آثار گنجینه و نمایشهای موقت، لزوم تشکیل گروه های مشاور و متخصص در هر یک از رسانه‌های هنرهای بصری احساس می‌شود. مسئولیت این مشاوران و هنرشناسان متخصص، راهنمایی و نظارت بر نمایش دائمی آثار گنجینه و برگزاری نمایش های موقت است. با برنامه ریزی کوتاه مدت و بلند مدت می توان بخش محدودی از فضای موزه را به نمایش موقت و تبادل آثار مرتبط با اهداف موزه تخصیص داد. چنین فعالیت هایی باید طبق قواعد و قوانین مرسوم جهانی برنامه ریزی و از قبل اعلام شود.

* از آنجا که یکی از وظایف موزه‌ها فراهم کردن امکانات آموزشی و پژوهشی برای علاقمندان هنر است. به این منظور پیشنهاد می‌شود:

با بکارگیری راهنمایان آموزش دیده و متون کوتاه اختصاصی برای توضیح آثار به نمایش درآمده در سالن‌ها، امکان آشنایی بهتر مخاطبان، بخصوص نسل جوان و کودکان با آثار مدرن فراهم گردد.

فعالیت سینما تِک موزه به صورت برنامه‌ریزی شده، متناسب با اهداف موزه و در ارتباط با آموزش هنرهای تجسمی به بینندگان متمرکز شود.

کتابخانه موزه به مجموعه‌های تازه کتب مجهز شده و با شرایطی آسانتر در اختیار دانشجویان و محققین قرار گیرد و بانک داده‌های چند‌رسانه‌ای به آرشیو کتابخانه افزوده شود.

- تارنمای موزه فعال و به روز شده و آثار، برنامه‌ها و فعالیت‌های این موزه را بازتاب دهد.

امضاکنندگان نامه عبارتنداز:

۱ / علی اتحاد۲ / امیر اثباتی۳ / مجید اخگر۴ / فرزاد ادیبی۵ / فرشید آذرنگ۶ / هدا اربابی۷ / پویا آریان پور۸ / آرمان استپانیان۹ / فرح اصولی۱۰ / بابک اطمینانی۱۱ / آیدین آغداشلو ۱۲ / مهرداد افسری۱۳ / ایمان افسریان۱۴ / سیروس آقاخانی۱۵ / آریا اقبال۱۶ / سیمین اکرامی۱۷ / گلی امامی۱۸ / فاطمه امدادیان ۱۹ / ثمیلا امیرابراهیمی۲۰ / محسن بایرامی نژاد۲۱ / احسان براتی۲۲ / فائقه بقراطی۲۳ / باوند بهپور۲۴ / کاوه بغدادچی۲۵ / معصومه بختیاری۲۶ / علی بختیاری۲۷ / محمودرضا بهمن پور۲۸ / ساغر پزشکیان۲۹ / بهرنگ پورحسینی۳۰ / طاهره تابان۳۱ / شهریار توکلی۳۲ / امید تهرانی۳۳ / علیرضا جدی۳۴ / محمدابراهیم جعفری۳۵ / هادی جمالی۳۶ / وحید چمانی۳۷ / حسن حامدی۳۸ / شهلا حسینی۳۹ / وحید حکیم۴۰ / سهیلا حقیقیت۴۱ / ابراهیم حقیقی۴۲ / الهه حیدری۴۳ / واحد خاکدان۴۴ / عاطفه خاص۴۵ / مهرداد ختایی۴۶ / آریاسپ دادبه۴۷ / احمدرضا دالوند۴۸ / وحید دانایی فر۴۹ / بهرام دبیری۵۰ / لیلی درخشانی۵۱ / کامبیز درم بخش۵۲ / علی ذاکری۵۳ / محسن راستانی۵۴ / مهشید رحیم تبریزی ۵۵ / پژمان رحیمی زاده۵۶ / سعید رفیعی منفرد۵۷ / مازیار زند۵۸ / بکتاش سارنگ۵۹ / امیر سقراطی۶۰ / رسول سلطانی۶۰ / گیزلا وارگا سینایی۶۱ / حمید شانس۶۲ / رزیتا شرف جهان۶۳ / پیمان شفیعی زاده۶۴ / سهیلا شمش۶۵ / سعید شهلاپور۶۶ / سیوا شهباز۶۷ / قباد شیوا۶۸ / محسن صادقیان۶۹ / منیژه صحیحی۷۰ / ایمان صفایی۷۱ / بهرنگ صمدزادگان۷۲ / سیف اله صمدیان۷۳ / محمدمهدی طباطبایی۷۴ / رضا عابدینی۷۵ / احمد عالی۷۶ / مهرداد عسگری طاری۷۷ / کیارنگ علایی۷۸ / محمدحسین عماد۷۹ / سمیرا علیخانزاده۸۰ / مینا غازیانی۸۱ / رعنا فرنود۸۲ / فرهاد فزونی۸۳ / فتانه فروغی۸۴ / محمدرضا فیروزه ای۸۵ / امیرعلی قاسمی۸۶ / آناهیتا قبائیان۸۷ / شادی قدیریان۸۸ / زهرا قراخانی۸۹ / بابک کاظمی۹۰ / افسانه کامران۹۱ / میترا کاویان۹۲ / حمیدرضا کرمی۹۳ / کتایون کرمی ۹۴ / لیلی گلستان۹۵ / کوروش گلناری۹۶ / روح اله گیتی نژاد۹۷ / محمدحسین ماهر۹۸ / جواد مجابی۹۹ / مریم مجد۱۰۰ / احمد مرشدلو۱۰۱ / بهروز مسلمیان۱۰۲ / رویا مشعوف۱۰۳ / معصومه مظفری۱۰۴ / منوچهر معتبر۱۰۵ / زیبا مغربی ۱۰۶ / کامبیز موسوی اقدم۱۰۷ / حسن موریزی نژاد۱۰۸ / مهران مهاجر۱۰۹ / رامین مهدی نژاد۱۱۰ / کریم نصر۱۱۱ / امین نورانی۱۱۲ / مینا نوری۱۱۳ / مهشید نوشیروانی۱۱۴ / مهرداد نجم آبادی۱۱۵ / کاوه نجم آبادی۱۱۶ / احمدوکیلی۱۱۷ / محسن یزدی پور.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز