خبرگزاری کار ایران

خوشنویسان مشغول کارند در گالری مژده

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۰۲۹

نخستین نمایشگاه از سلسله نمایشگاه‌های " خوشنویسان مشغول کارند " با عنوان " وضعیت مرزی " روز جمعه ۲۳ خرداد در گالری مژده گشایش می‌یابد.

نمایشگاه " وضعیت مرزی " که نخستین نمایشگاه از مجموعه " خوشنویسان مشغول کارند " است با تعدادی از آثار بهرام حنفی و محمد فدایی از دو نسل هنرمندان معاصر خوشنویسی ساعت ۱۶ روز جمعه ۲۳ خردادماه جاری در گالری مژده گشایش می‌یابد و تا ۲۹ خردادما ادامه دارد.

به گزارش ایلنا؛ هنرمندان این مجموعه نمایشگاه‌ها قصد دارند با برگزاری چند نمایشگاه در سال جدید دربارۀ نسبت خوشنویسی و گرایش‌های نوین آن با هنر معاصر در سایۀ مباحثتئوریک تلاش‌های عملی خود را ارائه کنند. جدی‌تر اندیشیدن به وضعیت خوشنویسی و طرح پرسش‌های اساس دربارۀ آن از اهداف اصلی این نمایشگاه‌ها اعلام شده است.

بهرام حنفی از هنرمندان باسابقه و شناخته شده‌ای‌ست که تکنیک خاص او در آثارش بسیاری را به خاطر سطح تخت رنگ‌ها و ظاهر چاپ گونه‌اش به اشتباه می‌اندازد. حرکت‌های سریع او با قلم در سطوح بزرگ و چند متری با خودانگیختگی و پرتحرکی ترکیب از ویژگی‌های کارهای حنفی است. در " وضعیت مرزی " تعدادی از رنگی‌ترین و آخرین آثار او به نمایش درآمده است.

محمد فدائی دانش آموخته رشته فلسفه از دانشگاه تهران است که سال‌هاست به کار گرافیک و طراحی حروف مشغول است. طراحی فونت‌های " سیمین " و " شمایل " از کارهای اوست. او دو سال پیش مجموعه‌ای از طراحی لباس‌های زنانه با حروف مثل " سارآوا " و پالتوی " سیاه مشق " را در مجموعۀ " تن آدمی شریف است " عرضه کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. علاقۀ او به مطالعات نظری دربارۀ خوشنویسی و کوشش برای نزدیک کردن پژوهشگران و متفکران هنرشناس و اهل فلسفه به هنرمندان درگیر با مقولۀ خوشنویسی سبب شکل گیری مجموعۀ " خوشنویسان مشغول کارند " شده است.

برگزاری نشست‌های تخصصی و انتشار مقالاتی درباره مطالعات نظری خوشنویسی از برنامه‌های نمایشگاه‌های بعدی " خوشنویسان مشغول کارند " است.

علاقمندان می‌توانند از این نمایشگاه تا ۲۹ خردادماه جاری در گالری مژده واقع در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، خیابان ۱۸، شماره ۲۷، واحد ۱ دیدن کنند.

در متنی درباره مجموعه نمایشگاه‌های " خوشنویسان مشغول کارند " آمده است: " توانایی‌های خوشنویسی در دنیای معاصر چیست و باتوجه به " معاصریت " آیا خوشنویسی هنر و خوشنویسان هنرمندند؟ در آثار برآمده و ملهم از خط و خوشنویسی چقدر فاصله از صورت " سنت " و رج زدن شکل حروف و یا نزدیکی به بازنمایی تجربۀ زیستی دیده می‌شود؟ سلسله نمایشگاه‌های " خوشنویسان مشغول کارند " به چنین مسائلی می‌پردازد. " وضعیت مرزی " نخستین گام این نمایشگاه‌ها، امکانات خوشنویسی بالیده در زیبایی شناسی و سنت تزئینی فرهنگ ایرانی را در بازنمایی احوال آدمی هنگام رویارویی با موقعیت های دشوار همچون مرگ، بیماری و جنگ می‌کاود. "

پرسش بنیادین دربارۀ تفاوت عالم خوشنویسی و گرایش‌های تازه آن با عالم نقاشی و هنرمدرن در یادداشتی که به قلم ابراهیم گلستان در کاتالوگ نمایشگاه آمده است؛ آشکارا پرسش‌ها و مسائل اصلی برگزارکنندگان این مجموعه نمایشگاه‌ها را نشان می‌دهد.

“آنها با آن نقاشی‌هایی که در تاریخ هنر دنیا آمده است و بر پایۀ وجود و حس ابژکتیوها و بخصوص آدم‌ها و طبیعت استوار است قرابتی ندارند بلکه بیشتر حاصل تصادف‌اند و برای نوعی زیبا کردن به وجود آمده اند. و این‌ها اصلا و ابدا برای تخطئه و کوچک‌انگاری نیست که می‌گویم. بلکه برای تعیین و نوعی طبقه بندی است. تمام طرح‌های گنبدها و کاشیکاری‌ها در " هنر ایرانی " در این زمینه است. حتی " استیلیزه " کردن صحنه‌های روایتی و داستانی، قسمتی از توصیف‌ها و صحنه‌برداری‌ها در شعرها در این زمینه است. ”

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز