خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان:

اهالی موسیقی گیلان نیازمند حمایت مسولین فرهنگی هستند

asdasd
کد خبر : ۱۸۴۸۳۶

نتوانسته‌ایم تمام مشکلات و موانع جامعه موسیقی گیلان را به دلیل پراکندگی گروه‌های موسیقی شناسایی و برطرف کنیم چراکه انجمن نه بودجه ای در این حوزه دارد و متوالیان فرهنگی علاقه‌ای به ورود این سندیکای قانونی به این قبیل امور.

سیدهمایون سلیمی(دبیرکل و رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان) گفت: انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان تنها سنگر حمایتی هنرمندان شهرستانی در حوزه موسیقی شمال کشوراست.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: هنرمندان موسیقی استان گیلان برای استیفای حقوق صنفی، شغلی و بهبود اوضاع اقتصادی خود این سندیکا را ۱۲سال قبل از طریق وزارت کار در اجرای ماده ۱۳۱قانون کار دایر کردند تا ضمن برقراری امنیت شغلی از طرف دولت و تهیه‌کنندگان حوزه موسیقی محلی و مسولین فرهنگی استان مورد حمایت مادی و معنوی قرار گیرند و عملا مشکلات جامعه موسیقی گیلان را از طریق توسل به اهرمهای قانونی برطرف نمایند؛ ولی طی ۱۲سال گذشته هیچ همکاری ومساعدتی با هنرمندان وابسته به این نهاد صنفی به عمل نیامده.

وی با برشمردن مشکلات۱۲ ساله انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گیلان، متذکر شد: از بدو تاسیس این سندیکا هنوز مسولین استانی یک بودجه مستقل برای خرید یک باب دفتر اداری برای این انجمن قانونی و صنفی در هیچ یک از سالهای گذشته اختصاص نداده‌اند تا هنرمندان موسیقی استان در یک مکان متعلق به خود فعالیت نمایند و هنوز این سندیکا فاقد بودجه و یک دفتر مستقل اداری است.

وی در ادامه خواستار حمایت جدی وزارت ارشاد و اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی گیلان به عنوان نماینده وزارت ارشاد در گیلان از این نهاد غیر سیاسی شد.

رئیس صنف هنرمندان موسیقی گیلان اظهار داشت: زمانی اکثر آهنگسازان و تولیدکنندگان موسیقی با آرامش خاطر از هنرمندان موسیقی گیلان حمایت می‌کردند، اما امروز هیچ ناشر صوتی به لحاظ عدم برگشت سرمایه مالی خود و نداشتن تبلیغات مناسب رسانه ای و ناشناس بودن خوانندگان موسیقی محلی که تعداد آنان نیز بسیار اندک است؛ حاضر به حمایت از تولیدات موسیقی گیلان و انتشار کسترده آن در سطح کشور نیست.

سلیمی گفت: نمود هیچ پیشرفت اساسی در ۲۰سال گذشته در حوزه موسیقی گیلان از نظر محتوای هنری و تجاری به چشم نمی‌خورد و همچنان آثار موسیقی ۵۰ سال قبل در بازار خانگی به چشم می‌خورد. مردم مدتهاست با موسیقی گیلان و اهالی آن خداحافظی کرده‌اند و هیچ رونق اقتصادی در بازار فروش آثار موسیقی محلی گیلان مشاهده نمی‌شود چراکه نه سرمایه گذاری جدی هست و نه آثار قابل به دفاع از سوی مصرف کنندگان موسیقی.

وی همچنین کمبود بودجه را از مشکلات دیگر انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان عنوان کرد و اظهار داشت: با این روند تکلیف فعالیت‌های موسیقی در گیلان شفاف نمی‌شود. از بدو تاسیس این سندیکا قانونی تاکنون حتی یک ریال از سوی مقامات فرهنگی جهت حمایت از اهالی موسیقی گیلان به انجمن صنفی اختصاص نیافته است این در حالی است که خیلی از هنرمندان مدعی هستند موسیقی گیلان دارای بودجه سالانه است ولی مشخص نیست چرا حتی یک ریال از این بودجه در اختیار هنرمندان عضو انجمن صنفی گیلان قرار نگرفته است.

رئیس صنف هنرمندان موسیقی گیلان از مسئولان استانی به ویژه نمایندگان مجلس و استاندار هنردوست گیلان خواست به مقوله مهم و فرهنگی موسیقی محلی و سنتی گیلان که همانند محیط زیست و دیگر ارزشهای بومی گیلان دارای اهمیت است؛ توجه ویژه کنند تا در سال آینده بازار موسیقی گیلان در کشور و حتی خارج از کشوررونق بهتری داشته باشد چراکه هنوز علاقمندان به موسیقی محلی گیلان چه در داخل کشور وچه در خارج از کشور حاضرند بابت یک اثر ماندگار محلی هزینه کنند.

همایون سلیمی؛ گروه‌های فعال موسیقی گیلان را دعوت به همکاری با انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان کرد.

وی با اشاره به اهداف این اقدام افزود: ایجاد اتحاد و آشنایی گروه‌های فعال موسیقی گیلان با یکدیگر برای شناسایی مشکلات و برطرف کردن موانع موجود در حوزه فعالیت‌های شغلی و هنری هنرمندان موسیقی استان است.

سلیمی با بیان اینکه آمار دقیقی از گروه‌های فعال موسیقی در گیلان وجود ندارد؛ اظهار داشت: انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گیلان در مدت۱۲سال فعالیت خود فقط از طریق رسانه‌ها و خبرگزاریهای داخلی بطور محدودبه جامعه موسیقی استان اطلاع‌رسانی می‌کند و مشکلات وموانع صنفی رابه اطلاع مسولین محترم می‌رساند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه طی این مدت نتوانسته‌ایم تمام مشکلات و موانع جامعه موسیقی گیلان را به دلیل پراکندگی گروه‌های موسیقی شناسایی و برطرف کنیم چراکه انجمن نه بودجه ای در این حوزه دارد و متوالیان فرهنگی هم علاقه‌ای به ورود این سندیکای قانونی به این قبیل امور به عناوین مختلف ندارند. صدها بارها این درخواستها در زمان مدیران اسبق ارشاد گیلان بصورت کتبی وچه بصورت شفاهی تکرار شده و بی‌پاسخ مانده است.

سلیمی تصریح کرد: امیدواریم هنرمندان موسیقی قبل از پایان سال جاری با حضور در دفتر انجمن صنفی هنرمندان موسیقی مشکلات صنفی خود را به صورت مکتوب در اختیار هیئت مدیره انجمن قرار دهند. البته می‌دانیم گوش شنوایی برای شنیدن این مشکلات نیست چراکه اگر قراربود این مشکلات شنیده شود صدها بار نوشتیم و گفتیم و۱۲سال انجمن بلاتکلیف به حال خود رها نمی‌شد تا هنرمندان جوان آن نا امید برای ادامه فعالیت خود به تهران کوچ کنند.

رئیس صنف هنرمندان موسیقی گیلان اضافه کرد: انجمن صنفی موسیقی استان تلاش دارد تا با انعکاس مشکلات جامعه موسیقی به مسئولان فرهنگی و اجرایی بتواند راهکاری برای برطرف کردن موانع و مشکلات صنفی هنرمندان بطور قانونی ورسمی پیدا کند.

سلیمی افزود: از تمام گروه‌های فعال موسیقی گیلان که در بخش‌های سنتی و پاپ مذهبی در سطح شهرستان‌های استان فعالیت رسمی دارند و عملاً تک شغلی هستند می‌خواهیم با انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان ارتباط مستقیم برای برطرف کردن مشکلات شغلی و صنفی خود برقرار کنند چراکه وظیفه انجمن های صنفی هنرمندان که تحت نظارت وزارت کار هستند این است که مشکلات اهالی فرهنگ وهنر را مطابق قانون حل وفضل کنند و از مدیر کل ارشاد استان هم این انتظار را داریم تا با انجمن صنفی موسیقی گیلان همکاری مساعدت آمیزی را به انجام برساند چراکه ۱۲سال عمر هنرمندان این نهاد صنفی صرف اثبات قانونی بودن یک نهاد قانونی در استان شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز