خبرگزاری کار ایران

هنرمندان حاضر در افطاری شهردار تهران:

اگر نهادهای مدنی تقویت شده بودند؛ خودشان با فساد مبارزه می‌کردند

asdasd
کد خبر : ۱۸۸۴۰۱

شیوه خطابی در فرهنگ پاسخگو نیست اگر این شیوه درست بود؛ ما این‌ اندازه دچار فساد در بخش‌های مختلف نبودیم. اگر نهادهای مدنی و صنوف تقویت شده بودند؛ خودشان با فساد مبارزه می‌کردند / خودکفایی اقتصادی در فرهنگ برای فرهنگ سم است و بخش خصوصی هرگز فرهنگ‌ساز نیست.

مراسم افطار و دیدار هنرمندان با محمد باقر قالیباف؛ شهردار تهران شب گذشته(۳۰ تیرماه) در خانه هنرمندان برگزار شد و در آن هنرمندان بر لزوم توجه دولت به هنرمندان و تقویت نهادهای مدنی تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مجید سرسنگی در این مراسم به بالا رفتن توقع مخاطبان از خانه هنرمندان اشاره کرد و گفت: امروز فعالیت و کار کردن در خانه هنرمندان ایران نسبت به سال‌های گذشته، به مراتب دشوار‌تر شده است چراکه توقع مخاطبان از ما بالا رفته است. ما امروز هم در حوزه آموزش و پژوهش و هم در حوزه فرهنگ و هنر، برنامه‌هایی را طراحی و برگزار کرده‌ایم که خانه هنرمندان ایران را از یک مرکز فرهنگی و هنری عام تبدیل به یک مرکز فرهنگی و هنری مولف کرده است؛ ایجاد نخستین دانشگاه مجازی هنر با عنوان مکتب عالی هنر، انتشار ۴ مجله تخصصی، انتشار کتاب‌های مختلفی در زمینه هنر و فرهنگ، انتشار بیش از ۳۵ عنوان فیلم تئا‌تر برای نخستین بار در ایران، ایجاد گالری در فضای باز، برگزاری بیش از ۱۲۰ نمایشگاه تجسمی در طول سال، برگزاری برنامه‌های مختلف انجمن‌های هنری و… از فعالیت‌های خانه هنرمندان در چند سال گذشته است.

مدیرعامل خانه هنرمندان افزود: من چند خواسته از شهردار محترم تهران دارم، نخست آنکه امیدوارم توجه به خانه هنرمندان ایران با توجه به حجم فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد، بیشتر شود، از سوی دیگر تعاونی مسکن هنرمندان نیاز به همکاری بیشتری دارد تا هنرمندان بتوانند صاحب مسکن شوند، و نکته دوم خریداری یک ساختمان برای در کنار هم قرار گرفتن انجمن‌های هنری مختلف و نکته آخر بحثواگذاری پادگانی است که در کنار خانه هنرمندان وجود دارد که اگر به فضای فرهنگی باغ خانه هنر اضافه شود، قطعاً فضای خانه هنرمندان ایران برای فعالیت‌های خود بش‌تر می‌شود.

غلامحسین امیرخانی هم با اشاره به اهمیت هنر در جامعه، هنر را امری والا دانست که باید در نزد اهل هنر قرار بگیرد؛ گفت: هنر در یک جامعه با توجه به ارزش و اهمیت والایی که دارد باید در اختیار اهل هنر باشد یعنی باید در آن مقام که به هنر ارتباط دارد، فردی قرار بگیرد که بتواند جان و روح خود را به هنر متصل سازد تا بتواند در مقام خود اثری مطلوب و شایسته به جا بگذارد.

امیرخانی درباره اعتدال در جامعه گفت: امروز در صحنه سیاسی و اجتماعی جامعه از اعتدال سخن می‌گویند و اعتدال بر سر زبان‌ها افتاده است، موضوع اعتدال در روز‌های نخست انقلاب اسلامی، یا از آغاز اسلام یا حتی بعد از هفت هزار سال میراثخود، آیا ما باز باید امروز بر سر موضوع اعتدال جدل داشته باشیم؟ به بیان حضرت علی(ع) که فرمودند بین دو خط افراط و تفریط، جایی است که نام مرا می‌توانید ببرید، با این همه میراثفرهنگی و اسلامی خود آیا باز درست است ما بر سر اعتدال با یکدیگر بحثکنیم، به راستی افسوس بر ما! اگر ما اهل عبرت هستیم و خود را پیرو حضرت علی(ع) می‌دانیم باید همواره به رفتار و گفتار خود توجه کنیم.

وی با اشاره به سلامت معنوی در یک جامعه گفت: بهداشت فرهنگی، معنوی و اخلاقی در یک جامعه امر بسیار مهمی است، در واقع اگر سلامت معنوی و اخلاقی در یک جامعه وجود نداشته باشد، سلامت ظاهری هیچ ارزش و اعتباری ندارد، سلامت معنوی در جامعه نیز تنها از مسیر فرهنگ و هنر صورت می‌گیرد نه از مسیر اجبار و سختگیری. ما به عنوان اهالی فرهنگ در یک جامعه اگر پشتوانه داشته باشیم، اگر سخن ما در جامعه شنیده شود، اهالی فرهنگ می‌توانند در جامعه در افکار عمومی تاثیر بگذارند و امنیت واقعی را از طریق سلامت معنوی در جامعه ایجاد کنند.

امیرخانی با اشاره به اهمیت نهادهای مدنی گفت: رشد نهادهای مدنی کشور را مصون و سلامت نگه می‌دارد و ما باید به سمتی حرکت کنیم که نهادهای مدنی در کشور قدرت بگیرند.

او ادامه داد: شیوه خطابی در فرهنگ پاسخگو نیست زیرا اگر این شیوه درست بود در طول سال‌ها جواب می‌داد و ما این میزان دچار فساد در بخشهای مختلف نبودیم اگر نهادهای مدنی و صنوف تقویت شده بودند؛ خود آن‌ها با فساد مبارزه می‌کردند. نهادهای مدنی محل حضور نخبگان هر عرصه هستند و نخبگان هر چند می‌توانند به تنهایی تحول ایجاد کنند اما آن‌ها نیاز به تریبون دارند.

وی به لزوم حمایت دولت از هنر تاکید کردو افزود: در دولت جدید باید قانون خرید یک درصد از آثار فرهنگی تصویب شود تا به هنرمندان کمک شود.

ایرج راد بااشاره به اینکه محمد باقر قالیباف را بسیار دوست دارد از ساخت سالن در تهران تشکر کرد و گفت: سالن‌های تئاتری که ساخته شده است، برخی از آن‌ها در دور‌ترین نقاط تهران ساخته شده‌اند، نمی‌خواهم از ساخته شدن این سالن‌ها ایراد بگیرم اما مکان‌هایی که به عنوان سالن نمایش و مراکز فرهنگی در نظر گرفته می‌شود و ساخته می‌شود باید متناسب با نیاز مردم آن منطقه و متناسب با فرهنگ مردم آن منطقه ساخته شوند، ما اگر سالن‌هایی را بسازیم که افراد نتوانند از آن استفاده کنند و در آنجا اجرا صورت نگیرد، در حقیقت این سالن‌ها نمی‌توانند کارایی مناسب با آنچه در نظر ماست داشته باشند، پس بهتر است این کار با توجه به نیاز‌ها و پتانسیل‌های فرهنگی صورت بگیرد تا بتواند پاسخ صحیح و مناسبی به نیاز‌های مردم داده شود.

محمدرضا اصلانی نیز خانه هنرمندان ایران را یکی از مراکز مهم فرهنگی در تهران دانست و گفت: خانه هنرمندان ایران یکی از چشم‌گیر‌ترین مراکز فرهنگی در تهران است، چراکه می‌توانم بگویم بیش از ۲ هزار نفر بازدید کننده و مراجعه کننده دارد، افرادی که هریک در این فضا به فعالیت فرهنگی و هنری می‌پردازند. خانه هنرمندان ایران همه این افراد را در فضای فرهنگی و هنری خود سامان می‌دهد، اینجا ۱۲ انجمن هنری عضویت دارد یعنی بیش از ۸ هزار نفر عضو هنری خانه هنرمندان ایران هستند، یعنی ۸ هزار نفر که به هنر و تفکر می‌پردازند در این فضا حضور دارند و به آن متصل هستند، در واقع همین افراد هستند که می‌توانند به یک شهر شکل دهند، خانه هنرمندان ایران با برگزاری برنامه‌های مختلفی در زمینه‌های سینما، ادبیات، موسیقی، هنر‌های تجسمی و… توانسته است در این شهر حرفی برای گفتن داشته باشد، در واقع این فعالیت‌ها نشان دهنده تلاش جمعی هنرمندان و مدیران این سرزمین است، در نتیجه این خانه می‌تواند با حمایت و توجه بیشتر مسئولان گام‌های بزرگ تری در زمینه فعالیت‌های هنری و فرهنگی بردارد.

محمدرضا اصلانی ادامه داد: کار فرهنگی نیاز به یارانه و سوبسید دارد و در همه کشورهای دنیا این یارانه داده می‌شود و دولتهای کشورهای جهان سوم باید بیشتر به این امر توجه کنند.

وی؛ خودکفایی اقتصادی در فرهنگ که به دنبال و نتیجه‌ی حضور بخش خصوصی این حوزه است؛ را سمی برای هنر دانست و افزود: بخش خصوصی هرگز فرهنگ‌ساز نیست همانگونه که ما در سینما می‌بینیم که بهترین آثاری که تولید شده؛ با حمایت دولت بوده است.

اصلانی با اشاره به لزوم رابطه با فرهنگ جهانی گفت: امروز باید فرهنگمان را به فرهنگ جهانی پل بزنیم و لازمه آن این است که سرمایه گذاری در فرهنگ و بودجه بیشتر شود و این کار باید توسط دولت انجام گیرد زیرا متاسفانه یا خوشبختانه سرمایه ملی و بودجه در دست دولت است.

داریوش ارجمند؛ بازیگر سینما نیز با اشاره به اینکه هنرمند جاسوس خداوند و نوکر مردم است؛ گفت: ما باید با سعه صدر با هنرمندان رفتار کنیم تا هنرمندان نیز آثاری تولید کنند که مردم با شوق به دیدن آن‌ها بیایند.

وی ادامه داد: اقتصاد و فرهنگ رابطه مستقیم باهم دارند و فرهنگی که نتواند اقتصادساز باشد و اقتصادی که به فرهنگ کمک نکند؛ به درد نمی‌خورد.

ارجمند با اشاره به اینکه امروز ملاک ارزیابی آدم‌ها ثروت آن‌ها شده است؛ گفت: متاسفانه تمام معیارهای ما کمی شده و امروز افراد براساس حساب بانکی‌شان، پولشان و نوع ماشین‌شان صاحب شخصیت می‌شوند درحالیکه در هنر امر کیفی مطرح است.

وی ادامه داد: ما باید در هنر به سمتی حرکت کنیم که بین اقتصاد و فرهنگ تعادل ایجاد شود تا تولیدات هنری افزایش پیدا کند و ما دیگر مصرف کننده نباشیم.

ارجمند از لزوم توجه به خانه هنرمندان خبر داد و افزود: در بسیاری از وزارتخانه‌ها که بودجه زیادی دارند هیچ کاری صورت نمی‌گیرد و فقط اضافه کاری می‌گیرند.

محمدباقر قالیباف هم درباره دروغگویی سخن گفت و با بیان اینکه کسی که دروغ بگوید از فرهنگ انقلاب نیست؛ افزود: ما برای صداقت و راستگویی انقلاب کرده‌ایم، در فرهنگ شیعه و تمدن ما، دروغ هیچ جایی ندارد، کسی که دروغ بگوید از این کشور و فرهنگ انقلاب نیست، افتخار ما این است که با انقلاب خود شرایطی را ایجاد کرده‌ایم که در آن هنرمندان مسئولان را مورد انتقاد قرار می‌دهند و از آن‌ها جواب می‌خواهند، ما به این انقلاب افتخار می‌کنیم.

قالیباف گفت: اگرچه مشکلات و خطاهایی در سطوح مختلف وجود دارد، ولی ما نمی‌توانیم آن‌ها را به پای انقلاب و فرهنگ خود بیاوریم چراکه فرهنگ ما فرهنگ عدالت و راستگویی است. ما از ابتدای انقلاب در مسیر عدالت گام برداشته‌ایم و در این مسیر نیز ادامه خواهیم داد، اگر خطاهایی صورت می‌گیرد این خطا‌ها از فرهنگ انقلاب نیست. اگر ما بتوانیم در قلب مردم حضور داشته باشیم، این انقلاب تا ابد پیروز خواهد ماند.

شهردار تهران گفت: امیدوارم در نشستی که در آینده برای هنرمندان خواهیم گذاشت، بتوانیم به مسائل و مشکلات آن‌ها رسیدگی کنیم.

پیش از آغاز این مراسم گالری فضای باز خانه هنرمندان ایران در باغ هنر با حضور شهردار تهران افتتاح شد. همچنین نمایشگاه بازار هنر در نگارخانه‌های بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران آغاز به کار کرد.

در این مراسم که در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد؛ علی مرادخانی، غلامحسین امیرخانی، ایرج راد، داریوش ارجمند، قطب الدین صادقی، داود گنجه‌ای، سیف‌الله صمدیان، پری صابری، لوریس چکناواریان، محمدرضا اصلانی، مازیار فلاحی، محسن میردامادی، ایمان رئیسی، منیژه صحی، طاهر شیخ الحکماء، شهرام گیل آبادی، عظیم بابایی، علی هاشمی شهرکی، سعید سادات نیا، محمدرضا فیروزه‌ای، معصومه مظفری، انوشه منصوری، مصطفی اسداللهی، مریم کاظمی، زیدالله طلوعی، اعتمادی، کیانوش غریب‌پور، زهرا سعیدی، بیژن شافعی، جمشید حقیقت‌شناس، مهدی عرب‌زاده مقدم، انوشیروان ارجمند، جشمید بایرامی، پریسا مقتدی، قدرت‌الله عاقلی، معصومه مظفری، داریوش فرضیایی، نادر مشایخی، جمشید بایرامی، فرزاد هاشمی، سعید دستوری، افشین شاهرودی، جلیل رسولی، قدرت‌الله عاقلی، منصور آذری، ساعد نیک ذات، محسن راستانی، یعقوب آژند، احمدرضا دالوند، رحمان سیفی آزاد، حبیب درخشانی، منوچهر اکبرلو، رضا خیاطان، رضا شیرازی، بابک فروتنی، مهدی میرزایی، محمد جعفری، کاووس صادقلو، امیرعلی دانایی، فریبا کوثری، شهرزاد کمال‌زاده، مسلم آقاجان‌زاده و برخی دیگر حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز