خبرگزاری کار ایران

رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان:

سکوت و ناامیدی بر موسیقی گیلان حکمفرما شده است

asdasd
کد خبر : ۱۹۶۱۱۴

بسیاری از ترانه‌سرایان و آهنگسازان قدیمی و کهنه‌کار گیلان تمایلی به تولید آثار خود ندارند و عملا در سکوت بسر می‌برند / امروز نمی‌توان هیچ افتخاری به تولیدات موسیقی محلی گیلان در طی ۲۰سال گذشته نمود چراکه سکوت و ناامیدی بر موسیقی گیلان حکمفرما شده است.

دبیرکل و رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان با اشاره به این‌که اهمیت موسیقی گیلان کمتر از محیط زیست و میراثفرهنگی نبوده و نیست، گفت: متأسفانه توجه خاصی به مقوله موسیقی فاخر استان گیلان که نماد هنری گیلان زمین است نمی‌شود.

سلیمی گفت: هیچ اثر قابل توجه موسیقی که در ذهن مردم گیلان در طی ۱۵سال گذشته تولید شده؛ به چشم نمی‌خورد. این نشانه خوبی برای موسیقی فاخر گیلان که روزگاری سرآمد تمامی نواهای محلی کشور بوده؛ نیست و عملا امروز نمی‌توان هیچ افتخاری به تولیدات موسیقی محلی گیلان در طی ۲۰سال گذشته نمود چراکه سکوت وناامیدی برمقوله موسیقی گیلان حکم فرما شده است. مردم گیلان هنوز به دنبال آثار ماندگار و عاشقانه هستند که برای آنان خاطره‌ساز باشد ولی هیچ امیدی به انجام این مقوله نیست.

وی افزود: بسیاری از ترانه‌سرایان و آهنگسازان قدیمی و کهنه‌کار گیلان تمایلی به تولید آثار خود ندارند و عملا در سکوت بسر می‌برند. این موضوع ضربه سختی بر پیکره ناتوان موسیقی گیلان وارد آورده است. باید مسولین هنری سریعتر فکری به حال این موضوع کنند البته منظور این نیست که از هر اثر ضعیف و ناتوانی برای اعلام گزارش کار حمایت کنند. امروز موسیقی گیلان به دنبال ترانه و صداهای خاطره‌ساز می‌گردد نه موسیقی مصرفی بی‌محتوا.

سیدهمایون سلیمی در جمع اهالی موسیقی گیلان اظهار داشت: هنوز در سطح کشور مقوله‌ی موسیقی را یک نوع تفریح و سرگرمی کاذب تصور می‌کنند و فقط مصرف موسیقی را برای محافل عروسی، همایش یا شب‌نشینی تجویز می‌کنند. در صورتی که هنر موسیقی یکی از پرهزینه‌ترین و تخصصی‌ترین هنر‌ها در دنیاست که متأسفانه بعضی‌ها درجه هنری این هنر را به کمترین عنوان رسانده‌اند. بد‌تر از همه موسیقی نواحی کشور دیگر برای مصرف‌کننده موسیقی روز جذابیتی ندارد و از حمایت سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندکان موسیقی در بخش خصوصی بی‌نصیب مانده است.

وی اظهار داشت: یک موسیقی‌دان باید سال‌ها در دانشگاه‌ها تحصیل کند تا علم موسیقی را فرار گیرد، ولی در داخل کشور این هنر ارزنده دستخوش امیال عده‌ای خوشگذران و بی‌اطلاع از این هنر ارزشمند شده است.

رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گیلان گفت: ایران از محل درآمد موسیقی در سطح دنیا هیچ نفعی نمی‌برد و دلیل آن هم بی‌توجهی خود اهالی موسیقی به امر صادرات موسیقی فاخر است.

وی با بیان این‌که متأسفانه هنوز گروهی به اهالی دل‌سوخته موسیقی لقب «مطرب» می‌دهند، افزود: حال مشخص نیست اگر موسیقی از نظر برخی از این افراد مطربی محسوب می‌شود، چرا در دانشگاه‌های کشور امروز موسیقی یک رشته تحصیلی به‌شمار می‌رود. یعنی یک جوان پس از سال‌ها زحمت در دانشگاه از رشته موسیقی فارغ‌التحصیل می‌شود، تازه از سوی برخی از افراد و جریانات بی‌هویت مفتخر به کسوت مطربی می‌شود. آیا با این دیدگاه امیدی به رشد هنرمندان موسیقی می‌توان داشت؟

سلیمی در ادامه از مسئولان فرهنگی استان گیلان خواست تا ضمن همکاری با انجمن صنفی هنرمندان موسیقی استان گیلان که تنها مرجع و سندیکای رسمی اهالی موسیقی شمال ایران یعنی گیلان، مازندران و گلستان است، همکاری مؤثری برای بهبود اوضاع صنفی و شغلی اهالی موسیقی گیلان انجام دهند.

وی یادآور شد: هنرمندان موسیقی گیلان دارای سندیکا و انجمن صنفی موسیقی رسمی و به هر طریق ممکن قانونی خواستار استیفای حقوق قانونی خود هستند و امید دارند تا مسئولان دلسوز توجهی ویژه به این نهاد صنفی کنند.

رئیس انجمن صنفی هنرمندان موسیقی گیلان با تأکید بر این‌که با بی‌خیالی و بی‌توجهی به انجمن‌های صنفی و اهالی موسیقی نمی‌توان به اعتلای موسیقی ارزشمند گیلان و سایر نقاط ایران کمک کرد، خاطرنشان کرد: هنر موسیقی در ایران و همین‌طور داخل استان گیلان نیاز مبرم به حمایت مسئولینی دارد که ارزش هنر موسیقی فاخر را به‌خوبی می‌شناسند. وب‌اید با صداقت وبارعایت قوانین شرعی ودولتی از موسیقی محلی استان‌ها حمایت کرد امروز بازار موسیقی کشور در دست صداهای ناساکار خوانندگان زود گذر موسیقی افتاده است وگوشهای مردم اسیر ناخواسته آثار بسیار ضعیف وناخالص موسیقی مصرفی شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز