خبرگزاری کار ایران

هفته‌ی فرهنگی ژاپن در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد:

تلاش ایران برای برگزاری هفته‌ی فرهنگی ایران در ژاپن

کد خبر : ۲۱۲۸۰۶

سیاست باید همواره در خدمت فرهنگ باشد و موجب شود تا روابط فرهنگی ملت ها با یکدیگر گسترش یابد. / ارتباط فرهنگی راه‌حل مهمی برای ارتباط‌های دیگر بین دو کشور دوست ایران و ژاپن است. / در تلاش هستیم که به زودی هفته فرهنگی ایران را در ژاپن برگزار کنیم.

آیین گشایش هفته فرهنگی ژاپن شامگاه پنج شنبه ۱۷ مهر در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، هفته فرهنگی ژاپن با حضور علی مرادخانی، سفیر ژاپن و جمعی از نمایندگان سفارت‌های خارجی مستقر در تهران، پیروز ارجمند(مدیرکل دفتر موسیقی)، عباس سجادی و جمعی از هنرمندان، در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد. پوران درخشنده، پری صابری، محمد سلمانی و هادی منتظری از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند.

در ابتدای مراسم کوجی هانه دا(سفیر ژاپن) در ایران ضمن خوش آمدگویی به حاضران با ابراز خرسندی از حضور سفرا و مسوولان فرهنگی در این مراسم گفت: خوشحالم از اینکه امسال هم مانند سال گذشته هفته فرهنگی ژاپن را در ایران برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به شباهت‌های فرهنگی میان ایران و ژاپن خاطر نشان کرد: با توجه به شباهت‌های عمیقی که بین فرهنگ ایران و ژاپن وجود دارد اقدام به برگزاری برنامه‌های فرهنگی کردیم تا مردم بیشتر با فرهنگ، ادب و آداب و رسوم یکدیگر آشنا شوند.

سفیر ژاپن در ایران ادامه داد: به مناسب هفته فرهنگی ژاپن از سه نوازنده ژاپنی برای نواختن موسیقی این کشور دعوت کردیم. ایران و ژاپن سازهای مشابه زیادی دارند؛ چرا که گفته می‌شود بیش از هزار سال پیش از طریق جاده ابریشم برخی از ساز‌ها از ایران به ژاپن رفته است.

هانه دا با اشاره به برگزاری کنسرت کیتارو تاکید کرد: این نوازنده ژاپنی یک نابغه است و من امیدوارم مردم ایران از کنسرت‌های او که با الهام از موسیقی ایران گرفته می‌شود لذت ببرند.

سید عباس سجادی(مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران) ضمن خوشامدگویی به حضار در خصوص برگزاری این برنامه گفت: دو کشور ایران و ژاپن در طول تاریخ همواره رابطه نزدیکی با یکدیگر داشته‌اند و امروز هم برگزاری این هفته گام مهمی در راستای گسترش همکاری‌ها است.

وی افزود: سیاست باید همواره در خدمت فرهنگ باشد و موجب شود تا روابط فرهنگی ملت‌ها با یکدیگر گسترش یابد. با توجه به نگاه مثبت سفیر محترم ژاپن امیدوارم سفارت این کشور در ایران همچنان با گسترش روابط فرهنگی دو کشور کمک کند.

سجادی همچنین در پایان اظهار داشت: بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران که در واقع پایگاه فعالیت‌های بین المللی معاونت هنری وزارت ارشاد است آمادگی خود را برای همکاری با بخش فرهنگی سفارت‌های کشور‌های مختلف جهان اعلام می‌کند و امیدوارم برگزاری این برنامه‌های مشترک همچنان استمرار داشته باشد.

علی مرادخانی(معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) در سخنانی کوتاه گفت: در سال‌های گذشته هنرمندان خوبی از ژاپن به ایران آمده‌اند. ارتباط فرهنگی راه‌حل مهمی برای ارتباط‌های دیگر بین دو کشور دوست ایران و ژاپن است.

وی ادامه داد: سابقه تاریخی ارتباط ایران و ژاپن به سال‌های دور برمی‌گردد. در این برهه از زمان که ایران توجه ویژه‌ای به دیپلماسی فرهنگی دارد، امیدواریم ارتباط فرهنگی میان دو کشور به بهترین شکل ممکن برسد تا عرصه‌های دیگر ارتباطات دو جانبه نیز تقویت شود. بسیار خوشحالم که کشور ژاپن در هفته فرهنگی این کشور در ایران بسیار خوب ظاهر شده است. ما هم باید بتوانیم ارتباط خوبی با کشور ژاپن بگیریم و فرهنگ و هنر خود را در این کشور به نمایش بگذاریم.

مرادخانی تاکید کرد: از کلیه کسانی که در برگزاری هفته فرهنگی ژاپن نقش داشته‌اند تشکر می‌کنم و امیدوارم در جشنواره‌ها و کنسرت‌های مختلف شاهد حضور هنرمندان ژاپنی در ایران باشیم، البته به زودی برخی از هنرمندان مطرح ژاپن برنامه‌های هنری خود را به ایران می‌آورند.

معاون هنری وزیر ارشاد در پایان گفت: در تلاش هستیم که به زودی هفته فرهنگی ایران را در ژاپن برگزار کنیم.

مراسم افتتاحیه هفته فرهنگی ژاپن با اجرای کنسرت موسیقی سنتی ژاپن همراه بود. در بخش‌های مختلف این برنامه هنرمندانی از ژاپن به اجرای قطعات موسیقی سنتی ژاپن پرداختند. نوازنده‌های ژاپنی در حالی قطعه‌های خود را می‌نواختند که سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران مملو از جمعیت بود و بسیاری از علاقه مندان در حالتی ایستاده مراسم را دنبال می‌کردند. همچنین بخش از علاقمندان به وسیله ویدئو پروژکتور این برنامه را در سالن دوم فرهنگسرا دنبال می‌کردند.

قطعه «ایری» به آهنگسازی ایچیتارو، موسیقی مربوط به شهر آیچی با ریتم موتیف درام، بخش نخست این کنسرت بود.

بخش‌های دیگری که در این کنسرت اجرا شد عبارتند از: «هایابوسا» به آهنگسازی ایچیتارو(این آهنگ به مناسبت یکصدمین سالگرد تولد دکتر هیدئو ایتوکاوا مخترع موشک مدادی‌شکل که در توسعه علم فضانوردی ژاپن نقش بسزایی داشته است ساخته شده است)، «پل» با آهنگسازی ایچیتارو(این آهنگ با هدف ایجاد پلی ارتباطی میان ژاپن با سایر کشورهای جهان ساخته شده است)، «بازی کودکان» به آهنگسازی گئورگیس بیزیت، «دان» به آهنگسازی ایچیتارو(این قطعه فشرده‌ای از ریتم edo hayashaiدر توکیو و danjiri hayashi در اوکاساوا و ریتم‌های مختلف دنیا است که با ‌‌نهایت قدرت نواخته می‌شود)، «سو» به آهنگسازی ایچیتارو(تصوری از طراوت باد بهاری)، «شاکوهاچی سورو» به آهنگسازی دیزان ماتسودا(آهنگ فانتزی لالایی کودکان، ریتم این آهنگ در آهنگ‌هایی همچون لالایی کودکان منطقه کوگی و شیمابارا برگرفته شده است)، «سان» به آهنگسازی ایچیتارو؛ یک طبل ژاپنی طیف نامحدودی از اصوات را تولید می‌کند که با تمام توان نواخته می‌شد. از صدای واقعی طبل ژاپنی لذت ببرید.

گفتنی است هفته فرهنگی ژاپن شامل بر برنامه‌های متنوعی در بخش موسیقی و برنامه‌های آیینی سنتی است که در سالن‌ها و مراکز مختلف فرهنگی از جمله تالار بزرگ وزارت کشور و فرهنگسرای اندیشه تهران دنبال می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز