خبرگزاری کار ایران

مرادخانی:

سرمایه گذاری بخش خصوصی پشتوانه اقتصادی هنر را فراهم می‌کند

کد خبر : ۲۱۲۸۱۰

در بحثاقتصاد هنر دولت بر حضور فعال بخش خصوصی تاکید دارد تا بخش خصوصی فعالیت کند و دولت هم از همه فعالیت‌های این بخش حمایت می‌کند و امکاناتی را که لازم باشد در نقاط مختلف کشور در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

افتتاحیه آرت سن‌تر دزاشیب با گشایش نمایشگاه آثار هانیبال الخاص و با حضور معاون امورهنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عصر جمعه ۱۸ مهرماه در باغ انجمن خوشنویسان ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ در بزرگ‌ترین نمایشگاه مروری بر آثار هانیبال الخاص در مجموع بیش از ۷۰ اثر پرتره، فیگوراتیو، طراحی و حجم از زنده یاد الخاص به نمایش در آمد. آثار طراحی این نمایشگاه از سه تا هشت میلیون تومان و آثار نقاشی روی بوم از ۳۵ تا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است و بسیاری از این آثار برای نخستین بار در معرض نمایش عموم قرار گرفته‌اند.

علی مرادخانی؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با اشاره به افتتاح مرکز دوم آرت سن‌تر با بزرگداشت و نمایشگاه الخاص گفت: هانیبال الخاص از بزرگان و پیشکسوتان هنر نوگرا محسوب می‌شود و شاگردان زیادی دارد. نقش معلمی و آموزشی الخاص بسیار مهم و پررنگ است و تعداد زیادی از نقاشان امروز از شاگردان او بوده‌اند. الخاص به حوزه ادبیات نیز توجه جدی داشت و تاثیر و رد شعر فارسی را در مجموعه اثارش می‌تواند دید. در واقع الخاص فردی چند وجهی است و فقط از یک منظر نمی‌توان درباره الخاص صحبت کرد و امیدوارم در این رابطه بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. جای او در این روز‌ها که هنرهای تجسمی فضای تازه‌ای را تجربه می‌کند، خالی است. امیدوارم شاگردان الخاص که امروز از بزرگان حوزه تجسمی ما هستند بتوانند این راه را ادامه بدهند.

مرادخانی سپس با اشاره به فعالیت‌های معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حوزه تجسمی اگر بتواند خود را به مقوله اقتصاد هنر نزدیک‌تر کند، روز به روز بر رونق‌اش افزوده می‌شود. راه اندازی مراکزی مانند آرت سن‌تر یا مجموعه‌های دیگری که به این حوزه اضافه می‌ - شوند، به ما نوید می‌دهند که افق روشنی را می‌توانیم برای خودمان تصور کنیم و افرادی به این حوزه وارد می‌شوند و فعالیت می‌کنند می‌توانند تضمینی باشند که هنر تجسمی ما در زمینه - های مختلف‌اش بتواند از پشتوانه‌های اقتصادی خوبی برخوردار باشد. از فعالان حوزه هنرهای تجسمی و دوستانی که مراکز و فضاهایی مانند آرت سن‌تر را فراهم می‌کنند، وقت می‌گذارند و سرمایه گذارانی که به این حوزه وارد می‌شوند، قدردانی می‌کنم.

مرادخانی با اشاره به نقش دولت در حمایت از بخش خصوصی گفت: در بحثاقتصاد هنر دولت بر حضور فعال بخش خصوصی تاکید دارد تا بخش خصوصی فعالیت کند و دولت هم از همه فعالیت‌های این بخش حمایت می‌کند و امکاناتی را که لازم باشد در نقاط مختلف کشور در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. مساله مهم ما این است که همه چیز در تهران و مرکز متمرکز نشود. اگر بتوانیم یک فضای عمومی ایجاد کنیم و فرهنگ سازی کنیم که هنر در سبد هزینه‌های مردم قرار بگیرد، رونق چشم‌گیری در اقتصاد هنرهای تجسمی در کشور خواهیم داشت. البته اکنون هنرهای تجسمی در فضای بین‌المللی جایگاه خوبی داریم اما مهم است که در داخل کشور هم بتوانیم سرمایه‌ها را در این حوزه جذب کنیم.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امیدوارم این اتفاقات برای هنر ما فرخنده باشد حوزه‌های مختلف هنر به هم مرتبط هستند و اگر یک در یک بخش اتفاق خوبی صورت بگیرد تاثیر خودش را بر حوزه‌های دیگر خواهد گذاشت، چه موسیقی باشد، چه تئا‌تر و هر حوزه دیگری. باید از شرایط مناسبی که در حال حاضر وجود دارد استفاده کرد ما هم ترجیح می‌دهیم جشنواره‌ها و دوسالانه‌های هنری را به بخش خصوصی واگذار کنیم و تا حدی که امکان دارد اجرای فعالیت‌ها و رویداد‌ها توسط بخش خصوصی صورت گیردکه این به عنوان یک توفیق برای ما ثبت شود.

پرویز کلانتری نیز در این مراسم گفت: امشب شب هانیبال الخاص است و بنابراین ما درباره او حرف می‌زنیم. الخاص از هنرستان هنرهای زیبا آمد و به یک دانشکده هنر در سانفرانسیسکو رفت و در آنجا تحصیل کرد، به ایران برگشت و استادیار دانشکده هنرهای زیبای تهران شد. او با جلال آل احمد دوستی داشت و مثل او یک عدالتخواه بود. کلانتری ادامه داد: در نمایشگاهی که با آثار الخاص و هنرمندان دیگر در بازگشایی موزه هنرهای معاصر برگزار شد، ایده‌های انقلابی در قالب آرمان‌های اسلامی روی دیوار رفت اما از نظر من مهم‌ترین اتفاق در جریان هنر معاصر، نمایشگاهی بود که هانیبال الخاص و گروهش در‌‌ همان روزهای اول انقلاب در حسینیه ارشاد برگزار کردند. این یک اتفاق عجیب و غریب بود، اولا برگزاری یک نمایشگاه در یک حسینیه و دوم اینکه گروه بازدید کنندگان یک صف طولانی از مردم عادی بودند که برای اولین بار می‌خواستند یک نمایشگاه نقاشی ببینند. این اتفاق منحصر به فرد بود. الخاص را در تاریخ هنر معاصر ایران نمی‌شود نادیده گرفت. از مجموعه آرت سن‌تر باید تشکر کرد که این همت را به خرج داده و این آثار را جمع آوری کرده و علاقه‌مندان می‌توانند این‌ها را ببینند. یاد الخاص گرامی باد.

وحید ملک؛ موسس آرت سن‌تر نیز در این مراسم ضمن خیر مقدم به میهمانان گفت: امیدوارم که ما بتوانیم همیشه اتفاقاتی ایجاد کنیم که شما با حمایت فرهنگی خودتان به ما افتخار بدهید و در کنارمان باشید از همه کسانی که ما را در این راه همیشه یاری کرده‌اند سپاسگزارم.

اکبر عالمی در افتتاحیه نمایشگاه هانیبال الخاص گفت: حضور مخاطبان و علاقه مندان اصل موضوع برگزاری این نمایشگاه است و هیچ هنری بدون مخاطب معنا ندارد. اصلا هنر به جامعه - ‌شناسی، زبان‌شناسی، روان‌شناسی و خیلی از حوزه‌های دیگر گره خورده و در علم هرمونوتیک، مخاطب نیمی از مفهوم هنر است به طوری که نیمی از معنای هر اثر هنری نزد مخاطب است. در هر هنر، نیمی از سهم خلق آن، با خالق و نیمی دیگر از آن مخاطب است.

عالمی درباره هانیبال الخاص گفت: الخاص به دنیا آمده بود که یک معلم باشد. بعضی از انسان‌ها اصلا به دنیا می‌آیند که معلم باشند، معلم به معنای ارسطو و فارابی، معلم آن‌گونه که هانیبال الخاص بود. او ۶۰ سال نقاشی کرد، صاحب سبک بود، در نقاشی مدرن اروپا بسیار مطالعه داشت اما هرگز دچار خودباختگی نشد و هنر مستقل خود را با پایمردی ادامه داد تا رسید به سن ۸۰ سالگی و سرطان سراغش آمد، مجبور بود برای معالجه به کالیفرنیا برود و وقتی که رفت دیگر ایران عزیز را ندید. او از اقلیت‌های آشوری عزیز ایران بود. می‌دانم که هانیبال الخاص در دل همه عاشقان هنر مدرن زنده است. او در سال ۱۹۵۹ اولین گالری هنر مدرن را در ایران با نام گیل گمش پایه‌گذاری کرد.

در این مراسم فیلم کوتاهی درباره هانیبال الخاص پخش شد که در آن رضا بانگیز، احمد وکیلی و بهرام دبیری از خصوصیات و تاثیرات الخاص و آثارش در هنر معاصر ایران سخن می‌گفتند و قسمت‌هایی از فیلم نیز به تصاویری از آثار هنرمند و آخرین ثر نقاشی الخاص اختصاص داشت.

در مراسم افتتاحیه آرت سن‌تر دزاشیب و نمایشگاه هانیبال الخاص هنرمندانی از جمله آیدین آغداشلو، پرویز کلانتری، تا‌ها بهبهانی، کامران عدل، عباس مشهدی‌زاده، حسین محجوبی، رضا بانگیز، ایرج شافعی، سهراب هادی، احمد وکیلی و… مسوولان سازمان ملل متحد در حوزه برنامه جهانی غذا و یونسکو حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز