خبرگزاری کار ایران

کیتارو: مخاطبان ایرانی انرژی مثبت زیادی دارند

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۱۶۶

رمزآلودی هنر خاور دور نه تنها در موسیقی بلکه در دیگر هنرها نیز وجود دارد. من علاوه بر موسیقی عکاسی نیز می‌کنم. اما کارهایم از دل بیرون می‌آید و هدف من این است که درون انسان‌ها را ببینم و با کارهایم به درون انسان‌ها نزدیک‌ شوم.

نشست خبری کنسرت کیتارو با حضور ماساتوری تاکاهاشی(کیتارو)، پیروز ارجمند و مصطفی چراغعلی، ۲۴ مهرماه در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کیتارو با اباراز خوشحالی در ایران گفت: گروه ما دیشب کنسرت خوبی داشت و بسیار هیجان‌زده شدیم که شنوندگان و مخاطبین ایرانی اینقدر انرژی مثبت داشتند و این انرژی را نیز به ما منتقل کردند. امیدوارم این انرژی‌ها در شب‌های دیگر نیز ادامه‌دار باشد و خوشحالم که سه شب دیگر در ایران اجرا خواهیم داشت.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم که هر شب و در هر اجرا بهتر باشیم، امیدوارم این اتفاق در آینده نیز بیفتد و بتوانم با هنرمندان ایرانی برنامه‌های مشترک داشته باشم و بهتر و بیشتر با فرهنگ ایرانی آشنا شوم و فارسی یاد بگیرم.

کیتارو از رمز آلودی موسیقی‌هایش گفت: رمزآلودی هنر خاور دور نه تنها در موسیقی بلکه در دیگر هنرها نیز وجود دارد. من علاوه بر موسیقی عکاسی نیز می‌کنم. اما کارهایم از دل بیرون می‌آید و هدف من این است که درون انسان‌ها را ببینم و با کارهایم به درون انسان‌ها نزدیک‌ شوم.

کیتارو از الهاماتی که در موسیقی‌هایش میگیرد گفت: طبیعت در ساخت آهنگ‌های من نقش بسزایی دارد من ۳۵ سال گذشته در کوهستان زندگی کردم و میتوانم بگویم که تمام موسیقی‌های من از دل طبیعت بیرون می‌آید. سه روز پیش که وارد تهران شدم طبیعت دیگر و اولین برف سال را در کوه‌های تهران دیدم.

وی در رابطه با اجرای شب اول خود در تهران بیان کرد: قطعه آخر این اجرا از آلبوم ماندالا و به اسم «کوکورو» بود که این آهنگ منتشر نشده است ولی به دلیل شور مخاطبین تصمیم گرفتم که این آهنگ را اجرا کنم.

این نوازنده و موسیقیدان اظهار کرد: هدف من از اجرای این کنسرت جهانی کردن معنویت و فرهنگ ژاپن بود و این‌که از طریق مردم ایران بتوانم فرهنگ ژاپنی را توسعه دهم. تبادل فرهنگی فقط بین دو ملت ایران و ژاپن نیست بلکه جهانی است.

وی از احساس خود درباره‌ی حضورش در شب اول این کنسرت گفت: تجربه جالب و خوبی بود و هیجان زده شدم. انرژی مخاطبین در سالن آن‌قدر زیاد بود که برای ما غیرقابل تصور و حالت ما را تقریبا به عصبانیت تبدیل کرد.

کیتارو در رابطه با تمرینات کنسرت که این گروه تنها روز قبل کنسرت باهم تمرین داشتند و قبل آن هیچ تمرینی نکرده بودند توضیح داد: می‌توانم بگویم این اولین تجربه ارکستر ایرانی برای چنین کاری بود. دو ساعت اول شروع تمرین برای ما بسیار دشوار بود ولی از زمان اجرا این به مراتب آسان‌تر وبهتر و امیدوارم هر روز و در هر اجرا بهتر شود.

وی از سبک موسیقی خود سخن گفت: ۴۰ سال پیش وقتی که می‌خواستم حوزه موسیقی تلفیقی را شروع کنم معدود افرادی با این سبک آشنایی داشتند. اما به مرور زمان و با در اختیار گرفتن تکنولوژی در موسیقی افراد بیشتری مخصوصا جوان‌ها به این سبک رو آوردند و این کار آسان‌تر شد و امروزه می‌توانند از سازهای این سبک راحت تر استفاده کنند و می‌توانند از تجارب ما نیز استفاده بهینه کنند.

کیتارو از وضعیت سالن وزارت کشور گفت: من روی هم رفته انسان خوشحالی هستم و این به اسمم مربوط می‌شود. کیتارو که در زبان ژاپنی «کی» به معنای لذت بردن «تا» بیشتر و «رو» به معنی مرد است نیز این را اثبات می‌کند. در رابطه با صدای سالن می‌توانم بگویم که آنطور که می‌خواستیم نبود اما متخصصین صدا نهایت سعی خود را کردند و نظر من را جلب کردند و هیچ مشکلی نداشتیم.

این موسیقیدان از آشنایی خود با موسیقی ایرانی نیز چنین گفت: من راجع ‌به موسیقی مدرن ایرانی هیچ اطلاعی ندارم ولی به دلیل دیدن مستند جاده‌های ابریشم خیلی چیزها از موسیقی سنتی ایرانی یاد گرفتم.

وی ادامه داد: دلیل عمده شهرت خود را این می‌دانم که موسیقی را در مدرسه نیاموختم همانطور که گفتم طبیعت و صدای برگرفته از طبیعت نقش مهمی در ساخت قطعات من داشت. بعضی وقت‌ها باید از صداهایی که قابل رویت نیستند استفاده لازم را برد و من توانستم از آن استفاده کنم.

پیروز ارجمند(مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد) ضمن تشکر از خبرنگاران بیان کرد: حضور موسیقی دان ژاپنی در ایران فصل تازه‌ای از دیپلماسی را شروع می‌کند. او شانزدهمین موسیقیدان خارجی در ایران است. خوشحالم از این اتفاق و امیدوارم خاطرات خوب کیتارو در ایران ادامه‌دار باشد.

وی بیان کرد: بعد از قطعی شدن کنسرت کیتارو وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته فرهنگ ژاپن را برنامه‌ریزی کرد و این کنسرت به بخش خصوصی واگذار شد. دو شرکت حامی اجرای این کنسرت هستند و امیدوارم این کار در این سطح ادامه دار باشد.

ارجمند ادامه داد: این شرکت‌ها با نوازنده‌ها قراردادی ندارد و تمام دستمزد نوازندگان از طریق مرکز موسیقی پرداخت شده است و تنها پرداخت هزینه‌ها به عهده‌ی این بخش خصوصی بود و دخالتی درباره‌ی نوازندگان و چگونگی پرداخت دستمزدها و غیره نداششتند. دغدغه اصلی ما اعتبار بین‌المللی بود که حتما این کنسرت اجرا شود. تنها اختلافاتی بر سر تعداد روزها اجرا با نوازندگان داشتیم که این سوءتفاهم‌ها حل شد.

مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در مورد گرانی بلیط‌ها بیان کرد: تالارهای ایران جزو گران‌ترین تالارهای دنیاست و از کیفیت پایینی برخوردار است و این گرانی‌ها باعثگرانی بلیت کنسرت‌ها می‌شود که امیدواریم امسال این قیمت‌ها کاهش یابد.
چراغعلی ضمن عذرخواهی از عدم حضور خبرنگاران در شب اول کنسرت بیان کرد: تنها گروهی که پس از وزارت ارشاد ما را حمایت کردند خبرنگاران بودند و امیدواریم از امشب پذیرای همه آنها باشیم. بعد از بازه‌ای دو ساله و تجربه‌ی شش ماهه خوشحالم که این کنسرت سرانجام اتفاق افتاد.

وی گفت: من در مورد هزینه‌ها و پرداخت دستمزد نوازنده‌ها اطلاعی ندارم تنها کار ما پرداخت هزینه‌ها بود. درباره گرانی بلیت‌ها باید بگویم که بسیار غمگین و شرمنده هستم ولی ما اسپانسری نداشتیم که ما را حمایت کند و تمام هزینه‌ها به عهده بخش خصوصی بود و ما هزینه‌ها را از طریق بلیت‌فروشی تهیه کردیم به همین دلیل مجبور شدیم تا قیمت بلیت‌ها را دو برابر کنیم زیرا دستمزد ورود کیتارو به ایران چندین برابر دستمزد خواننده‌های ایرانی است.

ارجمند درباره‌ی وضعیت ارکتر ملی و ارکستر سمفونیک نیز گفت: در ابتدا نام این کنسرت ارکستر ملی بود که این اصلاح شد و منظور ما حضور نوازندگان ارکستر ملی بود. درباره‌ی ارکستر ملی باید بگویم که کارهای لازم انجام شده است بودجه ابلاغ شده و رهبران گروه نیز انتخاب شده اند.

چراغعلی حامی این کنسرت بیان کرد: برای ما بسیار مهم بود که کیتارو در ایران حضور داشته باشد. هیچ کس در این سیستم از ما حمایت نکرد ولی مردم بلیت‌های گران ما را خریدند و هیچ انتقادی از گرانی بلیت‌ها نداشتند.

وی از مشکلات کنسرت و مشکلات مالی گفت: یکی از مشکلات برگزاری کنسرت موسیقیدانان خارجی در ایران گرفتن ویزا برای آنان است. ویزای سه نفر از گروه کیتارو درست نشده بود و کیتارو اعلام کرده بود در صورت عدم حضور این سه نفر اجرا نمی‌کند. همچنین ما اسپانسری برای اجرای این کنسرت نداشتیم زیرا اسپانسرها به حضور کیتارو در ایران اعتمادی نداشتند.

این نشست با حواشی بسیار و سوالات تندی از سوی خبرنگاران در رابطه با عدم حضور خبرنگاران در سالن اجرا باعثتعجب و شگفتی کیتارو شد.

کنسرت کیتارو در تاریخ‌های ۲۳،۲۴، ۲۵،۲۶ مهر در ساعت ۲۱ به روی صحنه خواهد رفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز