خبرگزاری کار ایران

زیدالله طلوعی در گفتگو با ایلنا:

چه کسی دوست ندارد موسیقی ایران سروسامان بگیرد؟

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۸۴۳

صدا و سیما سیاست پخش موسیقی پاپ بدون اصول و موازین را درپیش گرفته / برای لغو کنسرت‌ها کاملا سلیقه‌ای برخورد می‌شود و کنسرت‌های موسیقی در شهرستان‌ها با سلیقه شخصی مدیران آنها لغو می‌شود.

زیدالله طلوعی از بی‌قانونی در شهرستان‌ها برای لغو کنسرت‌ها انتقاد کرد.

عضو هیئت مدیره خانه موسیقی در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره وضعیت اجاره سالن‌ها به گروه‌های موسیقی و پیگیری‌های خانه هنرمندان بیان کرد: در گذشته انجمن موسیقی با سیاست‌های خود موجب می‌شدند تا تمام وقت سالن‌ها گرفته شود و درنتیجه سهمیه گروه‌های جدی‌تر و حرفه‌ای، کمتر می‌شد؛ اما خوشبختانه با دخالت آقای مرادخانی و پیگیری‌های خانه هنرمندان شرایط بهبود پیدا کرده است.

وی درباره روابط خانه موسیقی با انجمن موسیقی اظهار داشت: ما با انجمن موسیقی مشکلی نداریم و هر دو نهاد مشغول به کار خود هستند. خانه موسیقی، خانه هنرمندان است و دوستانی که عضو خانه موسیقی هستند اگر گله یا شکایتی داشته باشند با ما مطرح می‌کنند و ما هم مشکلات و مسائل را به مقامات بالا‌تر گزارش و در رسانه‌ها و مطبوعات انعکاس می‌دهیم.

او درباره تحول انجمن موسیقی به سمت ساختار مدنی و تبدیل آن به یکی از شعب خانه موسیقی گفت: انجمن موسیقی وابسته به وزارت ارشاد است و همکاری نزدیکی با این وزارتخانه دارد؛ ما بسیار مشتاق هستیم اما متاسفانه انجمن موسیقی با ما کنار نمی‌آید و فعلا به نتیجه نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: هر دو نهاد به صورت موازی کار می‌کنند و با توجه به محدودیت‌ها و وضعیت نامناسب مالی، نمی‌توان شرایط را تغییر داد.

طلوعی در پاسخ به این سوال که مسئولیت لغو کنسرت‌ها با کیست و چه اقداماتی برای پیگیری این مسایل صورت می‌گیرد؛ گفت: چندی پیش شنیدیم که کنسرتی در رامسر لغو شد و با وجود پیگیری‌هایی که صورت گرفت، دیدیم که بازهم یک نفر مستقلا جلوی برگزاری کنسرت‌ها را می‌گیرد. ما از ابتدای کار با آقای مرادخانی صحبت کردیم و ایشان ما را به خوبی می‌شناسد و حتی آقای جنتی هم با ما مشورت می‌کند و واقعا می‌بینیم که قصد دارد تا کمک کند و شرایط را بهبود بخشد اما عملا شرایط مناسب نیست. نمی‌دانم چه کسی دوست ندارد تا موسیقی در ایران سروسامان پیدا کند. متاسفانه برای لغو کنسرت‌ها کاملا سلیقه‌ای برخورد می‌شود. یک استاندار یا امام جمعه تصمیم می‌گیرد تا کنسرت را لغو کند و هرچه هم از طرف ما و وزارت ارشاد پیگیری می‌شود؛ نتیجه‌ای ندارد. این کار غیرقانونی است. قوانین از مرکز اعلام می‌شود و ما هم در حد توانمان پیگیری می‌کنیم اما بازهم نمی‌دانم با وجود حمایت‌های دولت و شخص آقای جنتی؛ چرا این مسائل همچنان تکرار می‌شود.

او درباره روابط هنرمندان با خانه موسیقی بیان کرد: هنرمندان با خانه موسیقی روابط بسیار خوبی دارند. آنجا خانه‌ای داریم که متعلق به اهالی موسیقی است. ما یکشنبه آخر هر ماه نشستی داریم و همه دوستان هنرمند را دعوت می‌کنیم و به گفت‌و‌گو می‌نشینیم. هرکس حرف دلش را می‌زند و اگر گله‌ای داشته باشند یا مشکلی وجود داشته باشد؛ مطرح می‌شود و ما نیز تلاشمان را در رفع مشکلات و مسائل مطرح شده انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های این هیئت مدیره می‌تواند سند حرف‌های من باشد. امسال هم برای اولین بار فستیوال موسیقی ایرانی را در یکی از بهترین مناطق تهران و در ساختمان عمارت مسعودیه برگزار کردیم. این فستیوال با وجود تمام بی‌توجهی‌ها و بدون کمک مالی از طرف دولت برگزار شد. برنامه‌ای که برای سال‌های آینده داریم این است که از هنرمندان کشور‌های دوست و همسایه نیز برای اجرای موسیقی در این فستیوال دعوت کنیم تا به تدریج به یک فستیوال بین‌المللی تبدیل شود.

رئیس آموزشگاه چاوش از وضعیت کنونی موسیقی سنتی در ایران انتقاد کرد و گفت: صدا و سیما، سیاست پخش و ترویج موسیقی پاپ بدون اصول و موازین را پیش گرفته و بجای ثبت موسیقی سنتی ایران؛ مشغول ترویج موسیقی عربی و هندی و پاپ غربی است. ما در ایران جوانان مستعدی داریم که می‌توانند مثبت واقع شوند اما متاسفانه با سیاست‌های صدا و سیما، موسیقی سنتی در خفقان قرار گرفته است.

طلوعی افزود: ذائقه هرکسی را می‌توان با عادت تغییر داد و در واقع این سیاست فعلی صدا و سیما و رادیو است.
وقتی در طول روز تنها موسیقی پاپ بی‌هویت پخش شود و تنها ساعاتی در نیمه شب را به پخش موسیقی کلاسیک اختصاص دهند؛ موسیقی سنتی نا‌شناس باقی می‌ماند و قطعا مردم کمتر به سراغ آن خواهند رفت. ما نسبت به آموزش مردم مسئولیم اما متاسفانه برخی به فرهنگ ایرانی اهمیت نمی‌دهند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت قبلی بیان کرد: در دولت قبل، عدم حضور متخصصین در نهاد‌های فرهنگی موجب بی‌ثباتی هنر در ایران شده بود و نماینده فرهنگی ایران هم مشغول از بین بردن تاریخ موسیقی ایران بود. روسیه، ترکمنستان و کشور‌های شوروی سازهای ما را مصادره کردند و ایشان به دلیل عدم شناخت موسیقی ایرانی، موسیقی اصیل را به نابودی کشاندند.

عضو هیئت مدیره خانه موسیقی درباره فعالیت‌های فعلی خود گفت: هم‌اکنون در حالت نیمه‌بازنشستگی هستم و اجرای‌هایم محدود به تک‌نوازی‌های افتخاری در کنسرت‌های دوستان است. مدیریت آموزشگاه چاووش را به عهده دارم و آنجا مشغول به تدریس هستم و درکنار آن در شورای وزارت ارشاد کارهای ارائه مجوز برای هنرمندان را پیگیری می‌کنم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز