خبرگزاری کار ایران

نخستین نمایش انفرادى آغداشلو پس از ۴٠ سال

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۹۸۲

آیدین آغداشلو پس از ۴٠ سال در یک نمایش انفرادى، نقاشى‌هایش را به تماشا مى‌گذارد.

دیوارهاى گالرى اثر، عصر جمعه ٢٣ آبان ٩٣ میزبانى آثار آغداشلو را به عهده دارند.

به گزارش ایلنا؛ در این نمایشگاه ١١ نقاشى و یک مجسمه ارائه مى‌شود. آغداشلو نمونه‌هایى شاخص از مهم‌ترین مجموعه نقاشى‌هایش را در این نمایشگاه ارائه کرده که هم به نوعى مرورى بر آثار اوست و هم از گفتمان اندیشه‌پردازى مى‌گوید که او در نیم قرن گذشته بر آن تاکید کرده است.

بیشترین سهم این نمایشگاه به معروف‌ترین مجموعه آغداشلو، خاطرات انهدام، اختصاص دارد، آنسان که از میان ١١ نقاشى ١٠ اثر از همین مجموعه است؛ البته روایت‌هاى نقاش از این خاطرات، تنوع تصویرى و ساحت‌هاى معنایى وسیعى دارد و از «زمستان» گرفته تا مینیاتورهاى مچاله، چهره‌هاى دفرمه، عشاق دست نیافتنى حتى نقاشى نابى از «مادر» را دربرمى‌گیرد که جذابیت‌هاى نمایشگاه را دوچندان مى‌کند؛ علاوه بر این، اثر معما از مجموعه «سال‌هاى آتش و برف» نیز روى دیوار خواهد بود.

هشت اثر این نمایشگاه در دو سال اخیر خلق شده‌اند و براى نخستین بار به تماشا درمى‌آیند؛ قدیمى‌ترین تابلوى حاضر، اثر «عشاق» است که در سال ۵٩ آفریده شده است؛ تابلوى نوستالژیک دیگر، نقاشى معروف «تک چهره مادر نقاش» است که نقاش در سال ۶٠ با تکنیک گواش و مداد رنگى روى مقوا از مادرش به ثبت رسانده است.

آیدین آغداشلو متولد ١٣١٩ در رشت است؛ او نقاشى را از پنج سالگى شروع کرده و نخستین تابلویش را در ١۴ سالگى به فروش رساند؛ او سال ٣٨ وارد دانشکده هنرهاى زیباى تهران شد اما یک سال پیش از فارغ التحصیلى آن را‌‌ رها کرد؛ آغداشلو از سال ۵٣ به تربیت شاگرد و نیز تدریس تاریخ هنر همت گماشت و در این راه نیز توفیق‌هاى بزرگ داشت: ۵٠٠٠ شاگرد و بیش از ۴٠٠ مقاله تخصصى که در هفت جلد کتاب چاپ شده؛ نخستین و آخرین نمایش انفرادى او در سال ۵۴ در تهران برپا شد؛ اما او دو بار خارج کشور نمایشگاه انفرادى داشت: سال ٨۵ در تورنتو کانادا و سال ٩٢ در بنیاد فرجام دوبى.

نمایشگاه آیدین آغداشلو پس از افتتاحیه در عصر جمعه ٢٣ آبان، تا ٢١ آذر ماه در نگارخانه اثر واقع در خیابان ایرانشهر، خیابان برفروشان، روبروى خانه هنرمندان، پلاک ١۶ دایر خواهد بود و علاقمندان مى‌توانند یکشنبه تا پنجشنبه ساعت ١١ تا ٢٠ و جمعه‌هاى غیرافتتاحیه ١۶ تا ٢٠(اثر شنبه‌ها تعطیل است) از این آثار دیدن نمایند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز