خبرگزاری کار ایران

آدم‌هاى معمولى از نگاه سلمان خوشرو

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۰۸۱

١٢ آدمى که خوشرو بر بوم کشیده بود در عین نزدیکى به سبک هایپررئالیسم(عکس گونه) روایتى متفاوت از هویت انسان امروز دارد.

آدم‌هاى معمولى «سلمان خوشرو» در دومین نمایشگاه انفرادی‌اش در گالرى طراحان آزاد میزبان على مرادخانى، پرى یوش گنجى، محمد خوشرو، آرمان استپانیان، کوروش ادیم و برخی هنرمندان دیگر بود.

به گزارش ایلنا؛ ١٢ آدمى که خوشرو بر بوم کشیده بود در عین نزدیکى به سبک هایپررئالیسم(عکس گونه) روایتى متفاوت از هویت انسان امروز دارد.

گالرى طراحان آزاد میزبان این آثار است که باعنوان «پروتگونیست» تامل برانگیز است. خوشرو درباره آثار تازه‌اش گفت: این آثار با تکنیک پرداخت و لایه‌سازی شکل گرفته است. در این زمینه بیشتر به دنبال این بودم که قابلیت لایه‌ای رنگ را کشف کنم. با توجه به اینکه کار سخت و زمان‌بری است بیشتر دنبال این بودم که با رنگ بیشتر آشنا شوم و برای آینده از این سبک در کار‌هایم استفاده کنم.

خوشرو با بیان اینکه این نمایشگاه «پروتگونیست» نام دارد درباره موضوع آن اظهار داشت: این نمایشگاه بیانگر روایت و قهرمان یک روایت است. در تمام این سال‌ها همواره به روایت علاقه‌مند بوده‌ام. هر آدمی یک روایت شخصی دارد و این موضوع را برای کشف نقاشانه یا تصویرسازی جذاب می‌دانم. سال‌هاست درگیر این موضوع هستم و در کار‌هایم تأثیر می‌گذارد. وقتی یک پرتره می‌کشید دنبال هویت، روحیات و داستان زندگی‌اش هستید.

وی در مورد انتخاب فیگورهایی که به تصویر کشیده است؛ گفت: این افراد از دوستان و آشنایان من هستند، ابتدا افراد زیادی را برای این نمایشگاه در نظر می‌گیرم، از آن‌ها عکس می‌گیرم و وقتی ببینم مطلوب کار هستند آن‌ها انتخاب می‌کنم. در واقع فیگور مناسب خودش را نشان می‌دهد، بعد از آن عکس‌ها با فوتوشاپ ادیت می‌شوند و سپس آن‌ها را بر روی بوم به تصویر می‌کشم. وقتی فیگوری را به تصویر می‌کشم فقط ظاهر او درگیر کار نیست بلکه هویت آن فرد تا اندازه زیادی در کار دخیل است.

خوشرو ضمن اشاره به نحوه ایستادن و ژست‌های مختلف فیگورهای آثارش گفت: «دوست داشتم فیگور‌ها در این نمایشگاه ساکن باشند. برروی آثار این نمایشگاه زمان زیادی صرف شد و این زمان زیاد با سکون سازگار‌تر بود. البته در این نمایشگاه بعضی ساکن هستند چون به این شکل جذابیت بیشتری دارند و بعضی دیگر نیز وقتی در حال حرف زدن هستند، نگاه‌شان را تغییر می‌دهند و اکت خاصی دارند مورد توجه‌اند. هر کدام ژست و استیل خاصی دارند و شاید بعضی‌ها نمادین باشند، بطور کلی هندسه ایستادن برایم جالب است که در این آثار آن را پیگیری می‌کنم.

کوروش ادیم، هنرمند عکاس از بازدیدکنندگان از این نمایشگاه نظرش درباره آثار را چنین گفت: اساساً این رویکرد در نقاشی را می‌پسندم. نگاه شبه واقع گرایانه است ولی در پس زمینه‌اش حرف‌ها و پیام‌های عمیق تری دارد. در ظاهر شمایل و تیپولوژی آدمی را می‌بینید ولی در واقع رویکرد انسان‌شناسانه دارد.

او در این باره ادامه داد: مخاطب هم در حال مطالعه است هم با یک اثر زیبایی‌شناسانه مواجه است؛ در این نمایشگاه چند اثر را بیشتر پسندیدم و احساس کردم رازآمیز‌تر است. بعضی کار‌ها قدری خاص‌تر است مثل تابلو رعنا با لباسی که تنش است، نور، شمایل، ژست و مدال‌هایش که او را از حالت روایت یک انسان امروزی ایرانی در می‌آورد و قدری در حس و حال خاص‌تر قرار می‌دهد.

ادیم تصریح کرد: در نمایشگاه اساساً دو گونه کار می‌بینیم تیپی که پیش بینی شده و دیده شده است و در آثار هنرمندان دیگر هم دیده‌ایم و مطالعه کالبد ایرانی جوان که امروزه زندگی می‌کند، اما بعضی از این آثار ویژگی‌های خاص تری دارد که به نظرم کارهای این هنرمند را امضادار‌تر می‌کند.

وی درباره این سبک کار اظهار داشت: این شکل کار سابقه خیلی زیادی دارد. از نظر سبک‌شناسانه کار جدیدی نیست. سال‌های سال است که در دنیا اتفاق می‌افتد اما مسأله انسان معاصر و جوان امروزی می‌تواند یک مسأله جدید باشد و چه بسا در بعضی از این کار‌ها روان جغرافیاکاوانه است؛ یعنی اینکه هم روان کسی که روبروی ما در تابلو است را می‌سنجیم و هم جغرافیای این آدم در قامتش وجود دارد حتی چگونگی لباس پوشیدن و نگاهش وجود دارد.

سلمان خوشرو ۱۳۶۲ در تهران متولد شد، سال‌‌های ابتدایی تحصیلات خود را در شهر نیویورک سپری و در سال ۱۳۸۳لیسانس خود را در رشته هنر دیجیتال از دانشگاه ملی‌ استرالیا دریافت کرد، او در ۳ دنیای متفاوت زندگی و پرسه‌هایش در موزه‌های متروپلیتن و گالری ملی‌ استرالیا تجربیات ارزنده‌اى برایش ارمغان آورد؛ او ایران را منبع الهام هنرش یافت و سرزمین مادرى را براى سکونت دائمی انتخاب کرده است.

نمایشگاه نقاشى‌هاى سلمان خوشرو تا ۴ آذرماه در گالرى طراحان آزاد واقع در میدان فاطمی، میدان گل‌ها، میدان سلماس، پلاک ۵ دایر خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز