خبرگزاری کار ایران

علیرضا مشایخی در گفت‌وگو با ایلنا:

فرهنگ بدون هنر و هنر بدون موسیقی غیرقابل تصور است

asdasd
کد خبر : ۲۲۹۸۳۵

در مملکت ما مفاهیمی مانند موسیقی مجلسی، سمفونیک یا پاپ به‌کار می‏‌روند بی‌آن‏که معانی‌شان تعریف شده باشد / زمانی؛ در نامه‏‌ی سرگشاده‏‌ای به مسئولان نوشتم آیا چند سال دیگر سرود ملی مملکت را با نوازنده‏‌های چینی و ژاپنی اجرا می‌کنید؟

تمدن بدون فرهنگ، فرهنگ بدون هنر و هنر بدون موسیقی غیرقابل تصور است. پس باید سعی کنیم تصور خودمان را روشن و مفاهیم را تعریف کنیم.

علیرضا مشایخی در گفت‏وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به آسیب‏‌های موسیقی در ایران، عدم تعریف واحد از موسیقی را یکی از دلایل ضعف آن برشمرد و گفت: مهم‏ترین موضوعی که در ارتباط با موسیقی در مملکت ما وجود دارد، این است که واژه‏‌ی موسیقی هنوز در کشور تعریف نشده و این واژه را در روز، بارها در متفاوت‏‌ترین معانی می‏‌شنویم و می‏‌بینیم.

این آهنگساز و رهبر ارکستر با بیان این مطلب افزود: در کشوری مثل آلمان وقتی صحبت از موسیقی می‏‌شود، تصور روشنی وجود دارد که موسیقی چیست و گونه‏‌های مختلفی در موسیقی هست که به نوبه‏‌ی خود تعریف شده‏‌اند و وقتی شما می‏‌گویید موسیقی مجلسی، موسیقی سمفونیک و موسیقی پاپ همه‏ معنی آن را می‏‌دانند. در مملکت ما این مفاهیم به‌کار می‏‌روند بدون آن‏که معانی آنها تعریف شده باشد. درنتیجه مقدار زیادی سوءتفاهم به وجود می‏‌آورد.

وی؛ تمدن بشری را بدون موسیقی توجیه‏‌ناپذیر دانست و اظهار داشت: درباره‏‌ی کاربرد موسیقی که چه هست و چگونه به وجود آمده و چگونه به یک بُعد اصلی تمدن بشری تبدیل شده؛ باید گفت بطور کلی تمدن بدون فرهنگ، فرهنگ بدون هنر و هنر بدون موسیقی غیرقابل تصور است. باید سعی کنیم تصور خودمان را روشن و مفاهیم را تعریف کنیم. حال در چنین محیطی که خود واژه‏‌ی موسیقی تعریف نشده؛ الزاما موقعیت موسیقی و موسیقیدان هم تعریف نشده است و ما شاهد ضد و نقیض‏‌های بسیار هستیم.

مشایخی ضمن اشاره به عدم امکان تدریس سازهایی که در سرود ملی به‏‌کار گرفته می‏‌شوند نیز گفت: ما به سرود ملی در مملکت احتیاج داریم اما نوازندگان سازهایی که باید این سرود را بنوازند؛ آن‏طور که باید از امکانات آموزشی بهره‏‌مند نیستند. یک لحظه اگر به صحبت من توجه کنید می‏‌بینید چه تناقضی حاکم هست. وقتی بیست و پنج سال پیش تازه به ایران برگشته بودم با این مسئله مواجه شدم که تدریس تعدادی از سازهای ارکستر سمفونیک قرار است در تهران تعطیل شود. ناگزیر در نامه‏‌ی سرگشاده‏‌ای این مسئله را با مسئولان وقت مطرح کردم که آیا چند سال دیگر سرود ملی مملکت را می‏‌خواهید با نوازنده‏‌های چینی و ژاپنی اجرا کنید؟ شما یک سرود دارید. قرار است چه کسی آن را بنوازد و اجرا کند؟ بعد این شایعه در ایران درست شد که سازهای غربی اصلا نباید در ایران تدریس بشوند. مدتی هم تدریس نمی‏‌شدند.

وی تصریح کرد: " آلفرد اوول " از اساتید برجسته‏‌ی سازشناسی اتریشی در یکی از سخنرانی‏‌هایش مطرح می‏‌کند ‏که در اروپا، وجود ارکستر سمفونیک مدیون جریان عبور تاریخی سازها از شرق به غرب است. اما ما که مالک این سازها بودیم قدر آنها را نمی‏‌دانیم. ما باید در این مورد که این سازها در طول تاریخ چگونه تکامل یافته‏‌اند، به یک وسعت‌نظر تاریخی دست یابیم و دچار احساسات آنی نشویم که معمولا از جانب کسانی‏‌که مطالعه‏‌ی کافی ندارند؛ مطرح می‏‌شود.

این آهنگساز با تأکید بر این‏که ازنظر تاریخی درمورد موسیقی غفلت شده، گفت: چنین غفلتی؛ مسئله‏‌ی هزاران سال است و باید این غفلت را جبران کنیم و این‏که چگونه می‌توانیم جبران کنیم؛ پاسخش بسیار روشن است. ما ایرانی‏‌های زیادی داریم که در بهترین سطوح دانشگاهی در اقصی نقاط دنیا تدریس می‏‌کنند. آهنگسازانی داریم که آثارشان در مهم‏ترین سالن‏‌های دنیا اجرا می‏‌شود؛ پس ما قدرتش را داریم. باید سعی کنیم اجزای این پازل را بهم وصل کنیم و یک تصویر شفاف‏‌تر از آینده‏‌ی هنر کشورمان داشته باشیم.

وی با ارائه‏‌ی راهکاری برای موضوع موسیقی در ایران خاطرنشان کرد: من به‌عنوان مدرس موسیقی؛ معتقدم که علاقمندان به موسیقی بجای این‏که در انتظار اصلاح فضای آموزشی بمانند، باید رأسا به فراهم کردن محیط آموزشی لازم مبادرت ورزند و در این زمینه بود که ما گروه موسیقی تهران را تأسیس کردیم. این گروه توانسته متجاوز از بیست سال صدها برنامه عرضه کند.

مشایخی در خاتمه از برگزاری جشنواره‏‌ی موسیقی کلاسیک تا معاصر خبر داد و گفت: خوشحالم به اطلاع برسانم که هفتمین گردهمایی وسیع ما باعنوان جشنواره‏‌ی موسیقی کلاسیک تا معاصر در روزهای ۱۱ تا ۱۴ دی‌ماه در تالار رودکی برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز