خبرگزاری کار ایران

خبرهایی از دفتر موسیقی ارشاد:

احیای ارکستر‌ها با بودجه ۴ میلیاردی

asdasd
کد خبر : ۲۳۶۷۸۱

موسیقی نباید تبدیل به یک کالای لوکس شود / مام خوانندگان که بار اولشان است آلبوم ارائه می‌کنند، باید در شورای خوانندگان حضور پیدا کنند تا سطح کیفی کارشان مشخص شود / بودجه ارکسترها مشخص شده و اساسنامه ارکسترها درحال تهیه است.

پیروز ارجمند از احیای ارکستر ملی و سمفونیک تهران خبر داد و گفت: طی روزهای آینده گروه کر ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران کار خود را شروع می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ پیروز ارجمند در باره نظارت بر اجراهای کنسرت در شهرستان‌ها گفت: مکانیزم جدید به این صورت است که تمام تقاضا‌ها وقتی در شهرستان‌ها مطرح می‌شود؛ یک نسخه از طریق سایت برای ما ارسال گردد تا ما بر پروسه ارائه مجوز نظارت داشته باشیم. دفتر موسیقی به شدت درگیری مجوز موسیقی شده است. ما مسائل مهمتری را داریم که باید درگیر آن باشیم اما متاسفانه مدیرکل‌های دفتر موسیقی همواره با این مشکل روبرو هستند.

او افزود: ما در طول این سال رشد ۸۰۰ درصدی برای ارائه مجوز داشتیم. ما برای برگزاری کنسرت‌ها ناظرهای کیفی نیز می‌فرستیم تا کنسرتهایی که اجرا می‌شود از کیفیت لازم برخوردار باشد.

ارجمند در راستای ارزان سازی و گستردگی اجرای کنسرت‌ها؛ خبر داد: در این مدت با شرکت‌ها و سالن‌ها قراردادهایی بستیم که دستمزد برگزارکنندگان و خوانندگان به صورت چرخشی باشد. متاسفانه در برگزاری یک کنسرت نوازندگان آنقدری که باید دستمزد دریافت نمی‌کنند. ما کاری کردیم، تا اگر کنسرتی در یک شهرستان برگزار می‌شود؛ برگزار کننده و خواننده دستمزد کمتری نسبت به کنسرتش در تهران دریافت کند و حتی دستمزدهای آن‌ها باید برای کنسرت‌هایی که در شمال شهر و یا جنوب شهر برگزار می‌کند، متفاوت باشد. از این پس ما شاهد برگزاری کنسرت های ارزان قیمت در تالار شهید آوینی فرهنگسرای بهمن و یکی از تالارهای مجهز فرهنگسرای خاوران خواهیم بود.

او ادامه داد: موسیقی نباید تبدیل به یک کالای لوکس شود. کار‌شناس موسیقی ما و کارشناس رسمی دادگستری به تالار وزارت کشور رفت و مبلغ اجاره کنسرت را در تالار که ۱۲۰ میلیون بود به حدود یک سوم آورد و هم اکنون اجاره تالار وزارت کشور به مبلغ ۴۰ میلیون کاهش پیدا کرده است. با این برنامه‌ها ما بلیت‌های ارزانی را در حدود قیمت ۱۰ الی ۱۵ تومان خواهیم داشت و در مقابل آن نیز بخش وی آی پی را داریم که با ارائه خدمات ویژه‌تر قیمت بالاتری را نیز برای بلیت‌ها به خود اختصاص داده است.

ارجمند در ادامه صحبت های خود از برگزاری دوباره کنسرت های پاپ در برج میلاد تهران خبر داد و افزود: طبق توافقاتی که با مدیریت برج میلاد انجام گرفته با شروع جشنواره بین المللی موسیقی فجر، کنسرت های پاپ در مرکز همایش های برج میلاد برگزار می شوند و ما از این تاریخ دیگر محدودیتی پیرامون برگزاری کنسرت های پاپ در این مکان نخواهیم داشت.

ارجمند در باره برگزاری کنسرت‌هایی با محوریت موسیقی فاخر گفت: اجراهای موسیقی سنتی در طول فعالیت من ۴ برابر و اجراهای موسیقی کلاسیک ۵ برابر بیشتر شده است. در بخش مجوز آلبوم‌ها نیز تمام خوانندگان که بار اولشان است آلبوم ارائه می‌کنند، باید در شورای خوانندگان حضور پیدا کنند تا سطح کیفی کارشان مشخص شود. از این ژس به هر خواننده‌ای مجوز ارائه آلبوم داده نخواهد شد. این شورا بسیار جدی است و موجب ارائه آلبومهایی با کیفیت بیشتر خواهد شد. نظارت‌های این چنینی قطعا اعتراض بسیاری از هنرمندان را به همراه خواهد داشت به طور مثال سال گذشته من اجرای پلی بک رادر سالنهای کنسرت ممنوع اعلام کردم که موجب اعتراض بسیاری شد اما بدون شک تمام این مسائل به بالابردن کیفیت اجرا‌ها کمک خواهد کرد..

ارجمند از طرح شیوه نامه‌ای نیز خبر داد که در آن تفکیک مسئولیت صورت گرفته ودر این باره گفت: برای برگزاری یک کنسرت مسائل بسیاری اتفاق می‌افتد آنچه بر روی صحنه اجرا می‌شود، مسئولیتش با دفتر موسیقی وزارت ارشاد است اما به طور مثال آنچه در لابی تالار اتفاق می‌افتد؛ مسئولیتش با سالن کنسرت، نیروی انتظامی و شرکت برگزار کننده است. اتفاقی که افتاده است، این است که بار تمامی این مشکلات بر دوش ما قرار گرفته و حتی اعضای مجلس نیز اعتراضاتی را نسبت به وزارت ارشاد مطرح می‌کنند که در حوزه اختیارات نیروی انتظامی است.

وی در باره هزینه‌ای که اماکن برای برگزاری کنسرت‌ها در یافت می‌کنند گفت: در دفتر موسیقی دو مشاور انتظامی حضور دارند ومن جلسه‌ای را با اماکن کل کشور داشتم که آن‌ها گفتند هزینه‌ای را دریافت نمی‌کنند و در واقع این هزینه‌ها از طرف پلیس راهور است در برگزاری یک کنسرت پلیس راهور مسائل امنیتی کنسرت را پیش و بعد از آن فراهم می‌سازد اما همچنان ما منتظر پاسخ قطعی نیروی انتظامی هستیم و در این باره جناب وزیر نیز از آن‌ها سوال کرده است.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در باره روابطش با مراد خانی نیز گفت: متاسفانه شایعات بسیار زیاد روابط من با ایشان بسیار صمیمی است و گاهی آنقدر این شایعات بالا می‌گیرد که به ایشان می‌گویم بیایید یک اختلافی پیدا کنیم شاید واقعا ما باهم مشکلی داریم.

ارجمند از احیای ارکسترهای ملی و سمفونیک تهران نیز خبر داد و گفت: در آخرین جلسه‌ای که با آقای مرادخانی و بنیاد رودکی داشتیم هیات امنا و برنامه‌های ارکستر‌ها مشخص شد. طبق تازه ترین تصمیماتی که گرفتیم مدیریت فنی این ارکسترها به عهده دفتر موسیقی و مدیریت اجرایی نیز به بنیاد رودکی واگذار شده است. ۲ میلیارد تومان بودجه برای ابزار موسیقی، ‌آرشیو کتابخانه، ‌خرید ساز، ‌بازسازی سالن‌ها و دیگر مسائل اختصاص گرفت و دو میلیارد نیز برای دستمزد نوازندگان قرار داده شد. طی روزهای آینده گروه کر ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر ملی و ارکستر سمفونیک تهران کار خود را شروع می کنند و ما به زودی از تمامی نوازندگان و هنرمندان این مجموعه ها برای کار دعوت می کنیم.

او افزود: اساسنامه ارکستر سمفونیک نیز درحال تنظیم است و ما با رهبران ارکستر به صورت سه ماهه قراردادخواهیم بست و در صورت تایید کارشان این قرارداد‌ها تمدید خواهد شد. ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی قطعا در جشنواره موسیقی فجر اجرا خواهند داشت و تمرینات آن‌ها نیز از هفته دیگر آغاز خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز