خبرگزاری کار ایران

دو شب سکوت در تالار رودکی

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۷۱۱

کنسرت سکوت سیاه به نوازندگی آرمان نصیری(پیانو)، فرمهر بیگلو(ویولن)، صبا صفوی(ویولن)، عادل پورصمدی(ویولا)، ماکان خوی‌نژاد(ویولنسل) و نیما حسینی(پرکاشن) برگزار شد.

کنسرت «سکوت سیاه» با اجرای قطعاتی از آلبوم «سکوت سیاه» و ساخته‌های اخیر نیما عطرکار روشن و اردوان وثوقی چهارشنبه(۱۷ دى) و پنجشنبه(۱۸ دى) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ کنسرت سکوت سیاه که به مناسبت پانزده سالگی نشر هرمس برگزار شد؛ به نوازندگی آرمان نصیری(پیانو)، فرمهر بیگلو(ویولن)، صبا صفوی(ویولن)، عادل پورصمدی(ویولا)، ماکان خوی‌نژاد(ویولنسل) و نیما حسینی(پرکاشن) و با استقبال مخاطبان آثار نیما عطرکار روشن و اردوان وثوقی برگزار شد.

در بخش اول کنسرت سه قطعه‌ از نیما عطرکار روشن اجرا شد. اولین قطعه کوارتت زهی شماه یک بود که در پنج موومان به عادل پورصمدی و علی احمد‌فر تقدیم شد. کوارتت زهی شماره یک، فضایی از موسیقی می‌نیمال نیویورکی و المان‌هایی از موسیقی کلاسیک ایرانی را توامان به شنونده القا می‌کرد که با هماهنگی فوق‌العاده نوازندگان شروع قدرتمندی برای کنسرت سکوت سیاه بود.

در ادامه کنسرت، دو قطعه تن مدراتو و سیا ابران با آهنگسازی نیما عطرکار روشن اجرا شد. قطعه تن مدراتو از ساخته‌های اخیر عطرکار روشن است. قطعه سیا ابران هم یکی از قطعات آلبوم سکوت سیاه است که به تانیا فریضه تقدیم شد.

پس از تنفسی کوتاه، در بخش دوم کنسرت سه قطعه از اردوان وثوقی اجرا شد. قطعه زمستان شاعر اولین قطعه اجرایی بود که به احمدرضا احمدی تقدیم شد. پس از آن کوارتت زهی شماره دو که از ساخته‌های اخیر اردوان وثوقی است، اجرا شد و در پایان قطعه دولپمان سکوت شماره دو اجرا شد.

دولپمان سکوت شماره دو، با ایدهٔ اجرایی جذاب به گیا کانچلی تقدیم شد. این قطعه به طور واضحی متاثر از آثار کانچلی است و نشان دهنده مطالعه وسیع وثوقی بر آثار می‌نیمال این هنرمند و موسیقی می‌نیمال نیویورکیست. در اجرای زنده این قطعه هر هنرمند یک جمله را که مدام از آن کم می‌شود را اجرا می‌کند و از صحنه خارج می‌شود که در ‌‌نهایت حاضران در تاریکی سالن و سکوت کامل نت‌های اجرا شده را مرور می‌کنند.

اردوان وثوقی درباره ایده اجرایی این قطعه به خبرنگار ایلنا گفت: در این قطعه، سکوت در جمله‌ای به اندازهٔ هشت میزان، هر بار با کسر دو ضرب تکرار می‌شود و قرار است هر نوازنده این هشت میزان سکوت را بشمارد. ایده این بود که نوازنده در سه حالت روی صحنه دیده شود. اول نوازنده‌ای که روی صحنه است و جمله را اجرا می‌کند، سپس نوازنده‌ای که روی صحنه است اما قطعه را اجرا نمی‌کند و در پایان نوازنده‌ای که نیست و جمله را اجرا نمی‌کند.

وثوقی و عطرکار روشن ضمن تشکر از رامین صدیقی و نشر هرمس گفتند: برای اجرای این کنسرت اگر حمایت و زحمات عادل پورصمدی نبود، قطعا گروه نمی‌توانست روی صحنه برود. کنسرت سکوت سیاه با حمایت نشر هرمس و زحمات رامین صدیقی و عادل پورصمدی اجرا شد و ما از تمامی دوستان و نوازندگان گروه سپاسگزاریم.

سکوت سیاه، در گسترهٔ سبک می‌نی‌مال فراهم آمده است و از آن‌جا که تجربهٔ نادری در این حوزه، در ایران محسوب می‌شود، ائز اهمیت است. سکوت سیاه به عنوان اولین آلبوم این دو هنرمند، نوید آینده‌ای روشن را برای موسیقی می‌نیمال در ایران می‌دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز