خبرگزاری کار ایران

روایت واسونک‌های شیرازی در «نغمه‌های شکرین»

asdasd
کد خبر : ۲۴۱۵۹۰

آلبوم «نغمه‌های شکرین» که توسط دامون شش بلوکی(پژوهشگر موسیقی) گردآوری شده، در دو سی دی از سوی موسسه ماهور راهی بازار شد.

آلبوم «نغمه‌های شکرین» که شامل مجموعه‌ای از واسونک‌های شیرازی و ترانه‌های مناطق مختلف استان فارس است؛ منتشر شد.

به گزارش ایلنا؛ این آلبوم از ۲۴ ترک تشکیل شده که علاوه بر واسونک‌ها، مجموعه‌ای از رپرتوار موسیقی نوروزی شیرازی‌ها نیز در این مجموعه وجود دارد. «واسونک‌ها» به شادیانه‌هایی که در عروسی‌های شیرازی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد اطلاق می‌شود. شیرازی‌ها برای تمام مراحل مربوط به مراسم عروسی واسونک‌های مختلفی دارند.

دامون شش بلوکی در بخشی از مقدمه روی جلد این آلبوم آورده است: جان مایه‌های شاد در شعرهای عامیانه موسیقی شیراز را، از نگاه مردم‌شناسانه، می‌توان ناشی از روحیات و فرهنگ عمومی آرامش طلب مردم و شرایط نسبتا آرام تاریخی این دیار دانست که شاخص‌ترین گونه آن «واسونک» است که گونه‌ای از ترانه‌های محلی و عمومی خوانی است و کارکرد اصلی آن در مراسم مختلف مربوط به عروسی(خواستگاری، بردن هدیه به خانه عروس، کسب اجازه از پدر عروس و…) است.

قطعات این مجموعه مربوط به اجرهای ۴۰ الی ۵۰ سال گذشته است و برخی قطعات آلبوم «نغمه‌های شکرین» نیز در استودیو ضبط مجدد شده است. قطعات قدیمی استفاده شده در این آلبوم توسط احسان عابدی در موسسه ماهور پالایش شده و سعی شده تا کیفیت این قطعات همگون سازی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز