خبرگزاری کار ایران

شهرداد روحانی در نشست خبری:

۴ جلسه تمرین برای کنسرت کافی‌ست

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۴۸۰

با اطمینان می‌گویم که ۴ جلسه تمرین با این تعداد نوازنده حرفه‌ای برای اجرای یک کنسرت خوب کافی‌ست / جالب است که یانی با وجود نداشتن سواد آکادمیک می‌تواند قطعاتی بسازد که در دنیا مطرح شود.

شهرداد روحانی معتقد است؛ هر رهبری دوست دارد که تعداد جلسات بیشتری با گروهش تمرین کند اما با اطمینان می‌گوید که ۴ جلسه تمرین با این تعداد نوازنده حرفه‌ای برای اجرای یک کنسرت خوب کافی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ شهرداد روحانی در ابتدای نشست خبری خود با خبرنگاران؛ درباره برنامه اجرایی کنسرت گفت: این کنسرت دو بخش دارد. در بخش اول یک ارکستر زهی ساخته‌های جدیدم را اجرا می‌کند و در بخش دوم قطعات ماندگار موسیقی فیلم اجرا خواهد شد. قطعات اجرایی بخش دوم از آهنگسازانی چون: ماکس اشتاینر، جان بری، جان ویلیامز و موریس ژار خواهد بود.

او با اشاره به محدود بودن زمان تمرین گفت: ما در این کنسرت به همراه نوازندگان برجسته ارکستر سمفونیک روی صحنه خواهیم رفت و تمریناتمان از روز شنبه آغاز خواهد شد. هر رهبری دوست دارد که تعداد جلسات بیشتری با گروهش تمرین کند اما من با اطمینان می‌گویم که ۴ جلسه تمرین با این تعداد نوازنده حرفه‌ای برای اجرای یک کنسرت خوب کافی است.

روحانی درباره اشتباه صورت گرفته درخصوص انتشار پوسترها و تبلیغات این کنسرت به نام ارکستر سمفونیک تهران نیز بیان کرد: وقتی این مطلب منتشر شد من تهران نبودم و وقتی خبرش به دستم رسید؛ بسیار متعجب شدم اما فکر می‌کنم که این اشتباه کاملا اتفاقی بوده و قصد فریب مردم را نداشتند. در این کنسرت ما نیاز به یک ارکستر بزرگ داشتیم و درنتیجه مجبور بودیم سراغ نوازندگان ارکستر برویم. من فکر می‌کنم این اتفاق مثبتی است که نوازندگان ارکستر سمفونیک فرصت اجرا پیدا کردند اما به هیچ وجه این اجرا مربوط به ارکستر سمفونیک تهران نیست.

وی افزود: امیدوارم ارکسترها کارشان را دوباره شروع کنند. این مسئله مهمی است که من هم از طریق اخبار مثل مردم پیگیرش هستم. شنیده‌ام که پیگیر کار ارکسترها هستند و به زودی ارکسترها فعال خواهند شد. به هرحال نوازنده‌ها با اجراهایی این چنینی می‌توانند کار کنند اما یک نوازنده نیاز به تمرین مداوم و منسجم دارد که با فعال‌سازی ارکستر‌ها اتفاق خواهد افتاد.

این رهبر ارکستر درباره قطعات اجرایی بخش اول کنسرت گفت: کارهایی که برای این بخش نوشتم کاملا برای ارکستر زهی نوشته شده و تقریبا برای اولین بار است که در ایران اجرا می‌شود. اجرای آثاری از باخ، استوکفسکی و برنارد هرمن جزو برنامه‌های اجرایی ما برای این کنسرت است.

او ادامه داد: در بخش دوم کنسرت هم از ماکس اشتاینر موسیقی فیلم برباد رفته، از موریس ژار موسیقی فیلم محمد رسول الله و از برنارد هرمن موسیقی فیلم سایکو ساخته هیچکاک، اجرا خواهد شد. بسیاری قطعات مشهور دیگر هم توسط این ارکستر نواخته‌ می‌شود که قطعا برای مخاطبان جذاب خواهد بود.

روحانی در پاسخ به این سؤال که آیا صحبت‌های چند وقت گذشته شما مبنی بر بی‌سواد توصیف کردن «یانی» آهنگساز و نوازنده بین المللی موسیقی صحت داشته؟ تصریح کرد: کارهای هماهنگی ارکستر یانی را من انجام دادم و این مسئله به دلیل این بود که او نت نویسی بلد نیست. این حرف جدیدی نیست و خود یانی هم بارها با افتخار گفته که من نت نویسی بلد نیستم در نتیجه کار «ارجمان» که نیاز به سواد موسیقایی دارد را من انجام دادم اما اینکه من به یانی گفته باشم بی‌سواد است خیلی دور از ذهن است. من اصولا چنین لحنی ندارم و برای بالا بردن خودم سعی نمی‌کنم کسی را تخریب کنم.

وی افزود: این نکته جالبی است که یانی با وجود نداشتن سواد آکادمیک می‌تواند قطعاتی در ژانر خودش بسازد که در دنیا مطرح شود اما به هر حال سواد آکادمیک می‌تواند کمک بسیاری برای کار در حوزه موسیقی داشته باشد و هر موزیسینی نیاز به این تحصیلات دارد.

این رهبر ارکستر در پایان گفت: من تازه از سفر رسیده‌ام و برنامه کاریم روال روتین خودش را پیدا نکرده. ای کاش که فرصت بیشتری برای تمرین داشتم اما همانطور که گفتم همین تعداد جلسات تمرین هم کافی خواهد بود. درباره سالن اجرا هم ما مجبور شدیم که تالار وزارت کشور را انتخاب کنیم. برنامه‌های دیگری در تالارهای موسیقی کشور درحال برگزاری بود اما با وجود اینکه من از کیفیت تالار وزارت کشور خبر ندارم، تلاش می‌کنم که شرایط مناسبی را برای کنسرت فراهم سازم.

برگزارکننده کنسرت روحانی نیز درباره علت بالا بودن قیمت بلیت‌ها گفت: تالار وزارت کشور ۴۰ میلیون بابت اجاره‌ سالن برای هر شب دریافت می‌کند البته تالار بابت باجاره دادن دیگر امکانات سالن هم هزینه‌هایی دریافت می‌کند که در نهایت به مبلغی حدود ۷۰ میلیون می‌رسیم. در نتیجه ما روی لبه تیغ راه می‌رویم و برای اینکه هزینه‌های سفر آقای روحانی و دستمزد نوازندگان تامین شود؛ چنین قیمت‌گذاری‌ای منطقی است.

حمید اسفندیاری مدیر موسسه «آوای باربد» و ناشر آثار شهرداد روحانی در ایران نیز در این نشست خبری در پاسخ به نحوه پرداخت دستمزد نوازندگان این ارکستر و ضمانت‌های اجرایی آن بیان کرد: قطعا اگر موسسه «آوای مهربانی» به عنوان تهیه کننده مالی این کنسرت نتواند از پس دستمزدهای نوازندگان این ارکستر برآید، بنده قطعا ضمانت اجرایی پرداخت دستمزد نوازندگان ارکستر را به عهده می‌گیرم و مطمئن باشید کوچکترین خللی برای این موضوع پیش نخواهد آمد.

کنسرت شهرداد روحانی ۲ و ۳ بهمن ماه، ساعت ۲۱:۰۰ در تالار وزارت کشور برگزار خواهد شد. قیمت بلیت‌های کنسرت از ۳۵۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰۰ تومان تعیین شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز