خبرگزاری کار ایران

داوود گنجه‌ای:

صداوسیما کمترین سهم را در اولویت فرهنگی دارد

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۹۰۲

اگر بودجه را صرف مسایل بیهوده که هیچ جاذبه‌ای هم برای مخاطب ندارد بکنیم، علاوه بر اینکه کاری انجام نداده‌ایم تیشه به ریشه خود زده‌ایم.

آزادی بیان از آزادی اندیشه است و هنر است که انسان را اندیشمند می‌کند.

داوود گنجه‌ای(نوازنده کمانچه و ویولون و از اعضای شورای عالی خانه موسیقی) در گفتگو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه مسئله فرهگ مهمترین مسئله کشور ماست گفت: فرهنگ در مملکت ما از این همه فشار و اتفاقاتی که در عرض این چند سال اخیر افتاد و همچنین ارزش نفت و مسایل سیاسی دیگر دچار بحران شده است. اگر بودجه‌ مناسبی به بخش فرهنگ و هنر اختصاص داده نشود، فرهنگ سازی هم صورت نمی‌گیرد.

او ادامه داد: مسئولین با توجه به امتیازاتی که دارند باید این مسئله را حل کنند. فرهنگ دارای ابعاد مختلفی است. نسبت به تمام بخش‌های فرهنگی، باید اولویت‌ها مورد بررسی قرار بگیرد. مهمترین مسئله فرهگ سازی است چون تا زمانی که فرهنگ‌سازی صورت نگیرد هیچ‌کدام از مشکلات در زمینه‌های مختلف حل نمی‌شود.

گنجه‌ای با بیان اینکه فرهنگ و هنر حوزه وسیعی است؛ گفت: فرهنگ است که جامعه را می‌سازد. باید اولویت‌های فرهنگی مشخص شود. آموزش و پرورش در کشور، بخش مهمی از پژوهش‌ها و تحقیقات و مسایل سیاسی و اقتصادی کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اگر بودجه‌ای وجود داشته باشد اولویت با بخش‌های آموزشی و هنر و فرهنگ‌سازی به وسیله هنر است.

گنجه‌ای در اشاره به عملکرد رسانه ملی اظهار داشت: اگر این هزینه‌ها در بخش‌های دیگر فرهنگی صرف شود به گونه‌ای که به فرهنگ سازی کمک کند کار بهتری است و به نفع جامعه است. اگر بودجه را صرف مسایل بیهوده که هیچ جاذبه‌ای هم برای مخاطب ندارد بکنیم، علاوه بر اینکه کاری انجام نداده‌ایم تیشه به ریشه خود زده‌ایم. به جای اینکه جوانان مسایل فرهنگی، سیاسی و اقتصادی روز را از شبکه‌های داخلی دنبال کنند به اخبار شبکه‌های ماهواره‌ای اعتماد بیشتری دارند و آن‌ را دنبال می‌کنند. فرهنگ اعتمادسازی را با شفاف‌سازی و ساخت برنامه‌های درست در بین مردم به وجود بیاوریم.

او افزود: رسانه ملی ارگانی است که می‌تواند نقش مهمی در فرهنگ‌سازی ایفا کند. امروزه جوانان ما بیشتر سازهای غربی را می‌شناسند تا سازهای اصیل ایرانی. یکی از مهترین بخش‌هایی که در فرهنگ‌سازی نقش مؤثری ایفا می‌کند موسیقی است. متأسفانه صدا و سیما که رسانه ملی است و با بودجه مردم فعالیت می‌کند نتوانسته در راه فرهنگ‌سازی گامی بردارد. وقتی رسانه ملی نمایش ساز را ممنوع می‌کند جوانان با سازهای ایرانی آشنا نمی‌شوند. امروزه اکثر جوانان به سراغ سازهایی مثل پیانو و گیتار می‌روند در حالی که سازهای ایرانی بسیار اصیل و خوبی داریم که خیلی‌ها حتی با اسامی آن هم آشنا نیستند.

سال‌ها دل طلب جام جم از ما می‌کرد
آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می‌کرد

این نوازنده افزود: در حوزه فرهنگ و هنر باید بودجه کافی وجود داشته باشد و مسئولین برنامه‌ریزی‌های درست داشته باشند و در موقعیت‌های کلان، یک نگاه فرهنگی داشته باشند. اگر زبان مشترک با فرهنگ و اجتماع داشته باشیم بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزه فرهنگ حل می‌شود. در خانواده‌ هم خرج‌های اضافی را کم می‌کنیم و به کارهای اساسی می‌پردازیم. جامعه هم یک خانواده است و باید در این شرایط اقتصادی کارهای بیهوده را کنار بگذاریم و بوجه را صرف کارهای اساسی‌تر کنیم.

او ادامه داد: به وسیله هنر است که می‌توانیم فراز و نشیب‌های زندگی را نشان دهیم. هنر، با زبان خاص خود نشان می‌دهد که دزدی کار بدی است و دروغگویی عملی زشت است. هنر است که جوانمردی را و پهلوانی را می‌ستاید. هنر به خصوص «موسیقی» به انقلاب و جنگ خدمات زیادی کرده است. آواهای ماندگاری هست که با گذشت سالیان‌ بر آن‌ها، هنوز هم می‌تواند مخاطب را منقلب کند.

او در رابطه با هزینه فیلم‌های فاخر گفت: هنر، با پول و سرمایه خود را نشان نمی‌دهد و نمی‌تواند رشد کند. فیلمی که فاخر باشد ماندگار می‌شود و نیازی نیست که نام «فاخر» بر آن بگذارند. زمرد و عقیق از سنگ و بدل مشخص می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز