خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نوش آبادی مطرح شد:

آخرین وضعیت ارکسترها، بودجه فرهنگ و جشنواره فیلم و تئا‌تر

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۵۷۱

ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی به جشنواره موسیقی فجر نمی‌رسد / حبیب محبیان می‌تواند آلبومش را ارائه دهد / نمایندگان فرهیخته مجلس اجازه نمی‌دهند بودجه اندک بحش فرهنگ دستخوش تغییر شود.

نشست خبری حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز هفتم بهمن ماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین نوش آبادی در این نشست آمار اطلاعات نشر کتاب در ده ماه سال جاری را با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه‌ای کتاب به عنوان مهم‌ترین شاخص رشد فرهنگی شناخته می‌شود، اینگونه بیان کرد: از نظر عنوان ۵۵ هزار و ۲۷۵ عنوان به چاپ رساندیم و از نظر شمارگان ۱۱۴ میلیون و ۴۹۳ هزار و ۴۲۱ کتاب بوده است.

او ادامه داد: از نظر رشد عناوین کتاب به تفکیک موضوع باید بگویم ۲۱ درصد در کتاب‌های ادبیات رشد داشته‌ایم همچنین رشد ۱۷ درصدی در بخش کتب دینی، ۱۷ درصد در کتب فلسفی، ۱۵ درصد کتب کودک و نوجوان، رشد ۱۴ درصدی در علوم اجتماعی و ۶ درصد رشد در کتب ریاضی را شاهد بودیم.

وی افزود: متاسفانه در موضوع کتاب کمک درسی و زبان کاهش نسبی داشتیم همچنین لازم به ذکر است ۱۰ درصد تولیدات کتاب به کتب تالیفی اختصاص می‌یابد و ۱۹ درصد به کتاب‌های ترجمه شده همچنین کتاب‌های چاپ اول ۲۰ درصد رشد داشته و میزان کتاب‌های چاپ مجدد تغییر نکرده است.

نوش آبادی افزود: دومین جشنواره تولید، عرضه و فروش محصولات فرهنگی و هنری دانشجویان علمی وکاربردی از دوم بهمن ماه تا ۲۶ بهمن در تالار وحدت برگزار می‌شود. این جشنواره فرصتی است برای ارائه توان دانشجویان فرهنگی و بومی‌سازی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به جشنواره تئا‌تر فجر اظهار داشت: بیش از هزار و ۸۰۰ هنرمند خارجی و داخلی با ۱۱۸ گروه نمایش صحنه‌ای و خیابانی در حال رقابت هستند. خوشبختانه استقبال مردم از این جشنواره کم نظیر بوده است. جشنواره فجر دالانی برای شناخت استعدادهاست همچنین حضور هنرمندان شهرستانی در تئا‌تر امسال چشمگیر است. در این جشنواره ۴۰۰ خانم حضور دارند و حضور بانوان هنرمند در پشت صحنه تئا‌تر فجر قابل توجه است.
نوش آبادی درباره بودجه بخش فرهنگ گفت: بودجه و اعتبارات فرهنگ گوشت قربانی نیست که هر فردی یک تکه از آن را جدا کند. نمایندگان فرهیخته مجلس اجازه نمی‌دهند که این بودجه اندک دستخوش تغییر شود و هیچ کس حاضر نیست یک ریال از بودجه فرهنگ جابجا شود.

حسین نوش آبادی سخنگوی فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با توقیف روزنامه مردم امروز گفت: قانون و قوانینی که وجود دارد برای همه یکسان است و حرف هیچ فردی برای ما ملاک نیست. هیچ فردی نمی‌تواند برای ما خط مشی تعیین کند.

تصمیمات هیات نظارت بر اساس قانون مطبوعات انجام می‌گیرد این یک هیات کاملا مستقل است و بر اساس قانون در امر صدور مجوز و نظارت و تذکر مطبوعات می‌پردازد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تصمیم گیری‌ها نه زیر بار فشار افراد و توصیه‌ها می‌رود ونه خلاف قانون و مقررات عمل می‌کند.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره فیلمهای جشنواره فیلم فجر گفت: فیلم‌های جشنواره فیلم فجر بر اساس وجوه هنری، سینمایی و فنی خود مورد قضاوت و داوری قرار گرفته‌اند هیات داوری از اعضای متخصص و با تجربه هستند که گرایش‌های سیاسی آن‌ها در انتخاب فیلم‌های بر‌تر نقشی ندارد. کیفیت نزدیک فیلم‌ها به هم کار را برای هیات انتخاب فیلم دشوار کرده است.

نوش آبادی در خصوص بخش بین الملل جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: اکران بخش بین المللی و داخلی باعثمی‌شود این دو بخش روی هم سایه بیندازند و تولیدکنندگان و فیلم سازان از این بابت گله‌مند بودند. اکران فیلم‌های خارجی و ایرانی با هم مشکلاتی در پی دارد به همین دلیل تصمیم بر این است که فیلم‌های خارجی در یک موقعیت زمانی و مکانی مناسب اکران شود.

وی در اشاره به مجوز گرفتن حبیب محبیان خواننده‌ای که در خارج از کشور زندگی می‌کند بیان کرد: آنچه برای ما مهم است این است که آلبوم موسیقی که ارائه می‌شود با شرایط کنونی و قوانین باشد. مجوز به آلبوم‌های موسیقی در چارچوب قوانین است این خواننده می‌تواند آلبومش را ارائه دهد و اگر آلبومی بدون اشکال و در راستای فرهنگ بومی عرضه شود ارشاد برای مجوز آن اقدام خواهد کرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اشاره به کتاب‌هایی که غیر قانونی منتشر می‌شوند گفت: ما از کتاب‌هایی که دارای مجوز هستند حمایت می‌کنیم اما در مورد کتاب‌هایی که فاقد مجوز چاپ هستند نه تنها حمایت نمی‌کنیم بلکه با آن‌ها برخورد خواهد شد. پلیس امنیت بر اساس حکم قضایی نسبت به جمع‌آوری اینگونه کتاب‌ها که به صورت غیرقانونی منتشر می‌شود اقدام خواهد کرد. کتاب‌هایی که در خارج از کشور مجوز گرفته‌اند نمی‌توانند بدون مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کشور توزیع شوند. برای توزیع کتاب آن اثر باید فرایند قانونی را طی کرده باشد.

نوش آبادی در ادامه بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارسال آثار فرهنگی به خارج از کشور و برگزاری نمایشگاه و اعزام هنرمندان به خارج از کشور حمایت می‌کند. سازمان فرهنگی و هنری شهرداری می‌تواند در چارچوب مقررات برای حضور هنرمندان و ارسال آثار آن‌ها به کشورهای دیگر اقدام کند. بدیهی است که این سازمان برای اجرای برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک بزرگی بوده است ومورد تایید ماست.

وی با اشاره به اینکه حوزه سینما نیز مانند سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری اهمیت دارد گفت: همواره توجه به تولید و عرضه مناسب فیلم برای افزایش مخاطب و برای ما اهمیت داشته است. میدان دادان به هنرمندان سینما در تولید فیلم‌های فاخر جزو سیاست‌های وزارت فرهنگ و ارشاد است. برای اینکه هنرمندان در کشور احساس آرامش کنند سعی می‌کنیم حاشیه‌ها را به حداقل برسانیم و امیدواریم فیلمسازان به این حساسیت‌های فرهنگی توجه داشته باشند تا زحمات و سرمایه‌شان در معرض آسیب و خطر قرار نگیرد. ما همواره از هنرمندان سینما حمایت می‌کنیم.

نوش آبادی با بیان اینکه مجلس به عنوان یک نهاد نظارتی جایگاه مشخص دارد گفت: بنای ما بر همکاری و هماهنگی با مجلس است اما ما به ابزارهای قانونی مجلس احترام می‌گذاریم ولی از اظهارنظر‌ها و فشارهایی که ناشی از سلایق فردی و جناحی است دوری می‌کنیم.

او در خصوص جشنواره موسیقی فجر و وعده‌هایی که در رابطه با ارکس‌تر ملی داده شده بود و محقق نشده بود گفت: علی رغم تلاش‌هایی که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی برای راه اندازی ارکستر سمفونی و ارکستر ملی داشت به دلیل مشکلات زیاد موفق به انجام این کار نشدیم. مشکلاتی نظیر تاخیر در انتخابات رهبر ارکس‌تر و مشکلات مالی باعثشد که آثار این ارکستر‌ها به جشنواره نرسد اما ارکس‌تر ملی از یک تیم قوی برخوردار است. اگرچه در جشنواره شاهد این آثار نخواهیم بود اما خروجی ارکستر را برنامه‌های آینده خواهیم دید. ارکس‌تر ملی فقط برای جشنواره ساخته نمی‌شود.

نوش آبادی در پاسخ به این سوال که تفاهم نامه بین ارشاد و نیروی انتظامی چه زمانی به امضا می‌رسد گفت: شخص وزیر و فرمانده نیروی انتظامی مصمم هستند که این تفاهم نامه را در آینده نزدیک امضا کنند. بر اساس این تفاهم‌نامه تامین امنیت وانضباط محیط درون و بیرون کنسرت‌ها به عهده نیروی انتظامی است.

او همچنین با بیان اینکه حضور بزرگان در جشنواره موسیقی فجر قطعی است گفت: آن‌ها فهم و حقی دارند بزرگان موسیقی تلاش می‌کنند که بزرگان دیگری بسازند و حضور آن‌ها در جشنواره موسیقی قطعی است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز