خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر مطرح شد:

مسئله بر سر بودن یا نبودن موسیقی است

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۵۴۰

ارجمند: این خیلی دشوار است که شما مدیر بخشی باشید که قسمتی از کارهایش ممنوعه است و احساس کنید که وظایف شما کار خلافی در جامعه محسوب می‌شود.

در آستانه برگزاری سی‌امین جشنواره موسیقی فجر، مدیران موسیقی کشور از کمبود منابع مالی و عدم حمایت از موسیقی سخن می‌گویند و مدیر دفتر موسیقی معتقد است که این روزها مسئله بر سر بودن یا نبودن موسیقی است

تشکیل کانون موسیقی‌دانان جوان با مدیریت حسن ریاحی

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حسن ریاحی(دبیر سی‌امین جشنواره موسیقی فجر) ‌ از تشکیل کانون موسیقی‌دانان جوان خبر داد و گفت: در این دوره از جشنواره، آثار بسیاری در بخش رقابتی به دست ما رسید و همچنین حضور جوانان در بخش نسلی دیگر و استعدادهای درخشان باعثشد تا بر اساس پیشنهادی که ارائه دادیم در آینده‌ای نزدیک کانون موسیقی‌دانان جوان تشکیل شود تا ما بتوانیم براساس فعالیت‌های این کانون به نوازنده‌ها تولید آثار هنری را سفارش بدهیم.

وی درباره تامین بودجه این موسسه اظهار داشت: موسسه موسیقیدانان جوان تنها با حمایت وزارت ورزش و جوانان، بنیاد نخبگان، انجمن موسیقی و بنیاد رودکی امکان تاسیس دارد. اگر دست به دست هم دهیم می توانیم مشکلات مالی را حل کنیم.

ارکستر سمفونیک رونمایی می‌شود

پیروز ارجمند(مدیرکل دفتر موسیقی) از اجرای ارکستر سمفونیک در جشنواره موسیقی فجر خبر داد و گفت: ارکستر سمفونیک تهران این دوره از جشنواره به رهبری منوچهر صهبایی و شهرداد روحانی رسما کار خود را همراه با گروه کر ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حمید عسکری آغاز خواهد کرد. بر این اساس در تاریخ اسفندماه امسال نیز به صورت کاملا رسمی برنامه‌ای مشروح و کامل را در حضور رئیس‌جمهوری برگزار خواهد کرد که این اتفاق به نوعی شروع به کار رسمی ارکستر سمفونیک تهران خواهد بود.

او افزود: ارکستر سمفونیک قطعه نیایش از استاد سنجری و سرود ملی را اجرا خواهد کرد که نیازی به تمرین بلند مدت ندارد و می‌توان امیدوار بود که شاهدد اجرای قابل قبولی از ارکستر خواهیم بود.

جشنواره موسیقی نواحی به دلیل محدودیت منابع مالی برگزار نشد

ارجمند درباره بخش موسیقی نواحی جشنواره گفت: امسال در بخش موسیقی نواحی ۱۱ گروه در جشنواره حضور دارند که از این تعداد ۸ گروه در جدول جشنواره و ۳ گروه در بخش جشنواره جشنواره‌ها به اجرای آثار خود می‌پردازند. متاسفانه امسال به دلیل محدودیت‌های منابع مالی، موفق به برگزاری نهمین جشنواره موسیقی نواحی نشدیم اما کاری که انجام گرفت این بود که ما بتوانیم یک پایش کلی را در حوزه موسیقی نواحی انجام دهیم و براساس آن طرحی را برای شکل‌گیری شورایی در این حوزه ارائه دهیم که به زودی براساس تصمیمات این شورا دبیر جشنواره موسیقی نواحی معرفی خواهد شد.

جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر، عنوانی جهان سومی است

علی ترابی دبیر اجرایی سی امین جشنواره موسیقی فجر درباره عنوان این جشنواره گفت: عنوان بین‌المللی برای جشنواره موسیقی فجر عنوانی جهان سومی است. وقتی می‌گوییم جشنواره بین‌المللی است باید ۷۰ درصد اجراهای آن از خارج از کشور باشد. هم اکنون در هیچ جای دنیا نمی‌بینید که یک جشنواره برای خود عنوان بین‌المللی را انتخاب کند. سال گذشته با آقای مرادخانی به این نتیجه رسیدیم که عنوان بین‌المللی برای جشنواره موسیقی درست و دقیق نیست و شاید این اشتباه من بود که این عنوان هنوز بر جشنواره موسیقی فجر باقی مانده است.

محدودیت‌های مالی و مشکلات فنی، مانع شناخته شدن جشنواره فجر می‌شود

پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی با اشاره به ناشناخته بودن جشنواره موسیقی فجر در دنیا گفت: چندی پیش به کشور اسپانیا سفر کردم و درآنجا با هر کس که صحبت می‌کردم از جشنواره موسیقی فجر اطلاعی نداشت این در حالی است که کشور آذربایجان غرفه‌هایی را در همان جا برگزار کرده بود تا فرهنگ کشور خودش را به مردم دنیا ارائه کند.
پیروز ارجمند درباره کیفیت اجراهای گروه های بین‌المللی اظهار داشت: گروه‌های شاخص بین‌المللی معمولا برنامه‌هایشان را برای دوسال آینده می‌بندند و وقتی ما به آنها مراجعه می‌کنیم زمانی برای حضور در جشنواره ندارند برخی گروه‌ها نیز برای حضورشان در جشنواره قاعده‌های عجیب و غریبی دارند به طور مثال گروهی است که آب معدنی خود را نیز برای حضور در جشنواره تعیین می‌کنند.

او افزود: به طور کلی می‌توان گفت که گروه‌های شاخص بین‌المللی علاقمند به اجرا در ایران هستند اما مشکلات مالی و فنی در ایران باعثمی‌شود تا شاهد اجرای بسیاری از گروه‌های بین‌المللی نباشیم.

ارجمند درباره علت دعوت از ارکستر سمفونیک عراق گفت: مناسبات استراتژیک و سیاسی ما با کشور عراق در خصوص حضور این ارکستر تاثیر مهمی داردو با توجه به روابط ما، ارکستر عراق، دستمزدی به اندازه یک گروه پاپ دریات کرده است و در نتیجه ما هزینه خاصی برای حضور این ارکستر نداشتیم.

مسئله بر سر بودن یا نبودن موسیقی است

مدیر کل دفتر موسیقی با اشاره به مشخص نبودن هویت موسیقی در ایران گفت: ما بعد از ۳۵ سال سند توسعه موسیقی نداریم. هم اکنون مساله بر سر چگونگی موسیقی نیست بلکه مشکلات ما بر سر بودن یا نبودن موسیقی است. این خیلی دشوار است که شما مدیر بخشی باشید که قسمتی از کارهایش ممنوعه است و احساس کنید که وظایف شما کار خلافی در جامعه محسوب می‌شود.

ارجمند با اشاره به ممنوعه بودن سبک راک و رپ در ایران اظهار داشت: موسیقی رپ و راک می‌توانند بسیاری از دردهای جامعه را التیام بخشد اما متاسفانه این دو سبک تبدیل به الفاظ ممنوعه‌ای در جامعه ما شده است. من به عنوان یک موزیسین حمایت خودم را از موسیقی رپ و راک اعلام کردم و درباره آن جلسات گفت و گوی بسیاری برگزار کردم. متاسفانه اولین کسانی که با من مخالفت کردند، از خود هنرمندان بودند. بسیاری به من خرده گرفتند که چرا موسیقی رپ را به عنوان یک سبک می‌دانم.

حسن ریاحی در مورد وضعیت موسیقی در ایران گفت: ما در موسیقی عقب هستیم و این عقب‌ماندگی نیاز به جهش دارد. وقتی در ورزش هزینه می‌کنیم، می‌بینیم که پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل می‌شود اما متاسفانه توجهی به موسیقی نمی‌شود و در نتیجه وقتی برای برگزاری یک جشنواره در سطح بین‌المللی بودجه قابل توجهی تخصیص داده نشود آن جشنواره با مشکلات گسترده‌ای رو به رو خواهد شد.

اعلام میزان بودجه سی‌امین جشنواره موسیقی فجر

علی ترابی درباره میزان بودجه این دوره از جشنواره گفت: یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی درآمد حاصل از گیشه و یک میلیارد تومان بودجه این جشنواره خواهد بود که در مجموع ما این دوره از جشنواره را با ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برگزار خواهیم کرد.

پیروز ارجمند مدیرکل دفتر موسیقی پیرامون مسائل مالی جشنواره توضیح داد: ظرفیت مالی موسیقی ایران ۱۰ برابر سینما است اما جالب است که بدانید میزان بودجه اختصاص یافته دفتر موسیقی یک پنجاهم بودجه سینما تعیین شده است در حالی که همه می‌دانیم فراگیری موسیقی صددرصدی است اما بودجه‌اش در حد فروش بلیت چند کنسرت سال است و این زنگ خطری برای موسیقی کشورمان است که متاسفانه در این سال‌ها هر روز لاغرتر می‌شود و موجب می‌شود که ما در برگزاری جشنواره‌هایی مانند موسیقی فجر با مشکلات زیادی مواجه شویم گرچه می‌توانم بگویم امسال ما به معنا و مفهوم واقعی کلمه با روحیه مدیریت جهادی کارها را انجام دادیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز